Mobilā versija
+6.1°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
18. marts, 2013
Drukāt

Sabojāta žakete

zakete2

Dēla uzvalka žaketi esmu vairākas reizes nodevusi tīrīt vienā un tajā pašā ķīmiskajā tīrītavā. Pēc pirmās tīrīšanas žaketes mugurpusē abpus centrālajai vīlei parādījās balti neregulāras formas traipi. Tas pats atkārtojās, kad šo apģērba gabalu iztīrīja pēdējoreiz.

Dēls, ģērbies šajā žaketē, bija aizgājis uz ballīti, kur daudz dejoja un, protams, sasvīda. Baltie traipi parādījās jau ballītes laikā un bija daudz plašāki, nekā pirmoreiz. Man šķiet, ka tam iemesls ir pārdozēta ķīmiska viela, tīrot žaketi. Diemžēl neesmu saglabājusi kvīti, tāpēc nevaru doties uz Patērētāju tiesību aizsardzības centru. 
Irina J. Rīgā

 

Ar bojāto žaketi dodos uz apģērbu tīrīšanas un veļas mazgāšanas uzņēmumu “Irve” (minēto apģērba gabalu ķīmiski tīrīja citur). Ražošanas tehnoloģe Dace Tapiņa, rūpīgi apskatot žaketi, konstatē, ka tie ir valkātāja sviedru traipi.

– Puisis dejojot ir kārtīgi svīdis – tie ir ķermeņa sāļi, kas iznākuši žaketes auduma virspusē. Iespējams, žakete bija samirkusi tik ļoti, ka to varēja izžņaugt, – spriež ķīmiskās tīrītavas ražošanas tehnoloģe.

– Sviedru jeb ķermeņa sāļu un sāls, ko kaisa uz ietvēm, atstātās pēdas ir ļoti grūti iztīrīt. Ja apģērba gabalu papildus neapstrādā, izmantojot speciālas ķimikālijas un metodes, traipi var saglabāties. Taču arī gadījumos, kad to dara, nav simtprocentīgas garantijas, ka traipi pazudīs. Jo sāls “saēd” auduma krāsu, bojā šķiedras. Un tā vairs nav ķīmiskās tīrītavas atbildība.

Ja ir saglabāta kvīts, tātad, dokuments, kas apliecina, ka konkrētais uzņēmums klientam sniedzis pakalpojumu, var rakstīt iesniegumu, norādot savas pretenzijas, un nogādāt to konkrētajam uzņēmumam (piemēram, aiznest uz ķīmisko tīrītavu, kā būtu varējusi rīkoties mūsu lasītāja, ja nebūtu izmetusi kvīti). – Iesnieguma paraugs un veidlapa ir pieejami mūsu mājas lapā (www.ptac.gov.lv), – norāda Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vecākā referente Jolanta Pabērza. – Iesniegumā jāizklāsta, kas noticis ar apģērba gabalu, kā arī tas, ka patērētājs uzskata – bojājumi radušies ķīmiskās tīrītavas vainas dēļ. Viens prasības pieteikums jāatstāj pakalpojuma sniedzējiem (uz tā noteikti jāparakstās, ka iesniegums ir saņemts), bet kopija jāpatur sev. Bojāto preci var gan atstāt ķīmiskajā tīrītavā, gan arī to nedarīt, taču noteikti šis fakts jānorāda prasības pieteikumā.

Ja kopš apģērba ķīmiskās tīrīšanas vēl nav pagājis pusgads, patērētājam ir tiesības izvirzīt vienu no četrām prasībām:

• pieprasīt, lai atdod naudu, kas iztērēta par pakalpojumu;

• pieprasīt, lai žaketi iztīra vēlreiz;

• pieprasīt, lai novērš bojājumus, ja tas ir iespējams;

• pieprasīt, lai samazina pakalpojuma cenu, ja žaketi tīra atkārtoti.

Ja problēma radusies laika posmā līdz diviem gadiem pēc pakalpojuma sniegšanas, patērētājam ir tiesības izvirzīt vienu no divām prasībām – lai pakalpojumu sniedz atkārtoti vai arī lai novērš trūkumus. – Ja patērētājs uzskata – prece ir neglābjami sabojāta, tāpēc vēlas finansiālu kompensāciju gan par pakalpojumu, gan par preci tās vērtības apjomā, viņam ķīmiskajā tīrītavā līdz ar prasības pieteikumu jāiesniedz veikala kases čeks, kas apliecina, kad, kur un par cik ir pirkta šī prece. Ja kases čeks nav saglabājies, tiek ņemta vērā preces šābrīža vērtība, – lai par saņemto naudu varētu iegādāties, piemēram, līdzvērtīgu žaketi, – skaidro speciāliste. – Pakalpojuma sniedzējam desmit dienu laikā ir jāsniedz rak­stiska atbilde klientam, kurā norādīts, vai piekrīt izpildīt patērētāja prasības vai ne. Ja piekrīt, pakalpojums jāsniedz septiņu dienu laikā.

Ja pakalpojuma sniedzējs uzskata, ka patērētāja prasības nav pamatotas, ka viss izdarīts pareizi, tas var atteikties izpildīt klienta prasības. Savukārt patērētājs, saņemot šo atteikumu, var izlemt, vai viņš pats preci nodos neatkarīgajai ekspertīzei vai ļaus to darīt ķīmiskajai tīrītavai.

Ja klients vēršas pie neatkarīgajiem ekspertiem, viņam par to jāinformē pakalpojuma sniedzējs. Firmas, kas veic neatkarīgo ekspertīzi, ir norādītas PTAC mājas lapā.

Par ekspertīzi sākumā maksā tas, kurš to pasūtījis, bet beigās šos izdevumus segs tas, kuram nebūs bijusi taisnība.

– Ja eksperts atzīs, ka žakete sabojāta ķīmiskās tīrītavas vainas dēļ, uzņēmuma pienākums ir izpildīt patērētāja izvirzīto prasību, kā arī kompensēt klientam izdevumus par ekspertīzi. Ja pakalpojuma sniedzēja vaina netiek konstatēta, bet eksperts atzīst, ka vainīgs bijis pats patērētājs vai preces ražotājs, patērētājs var palikt bez nekā, turklāt viņam vēl jāsedz izdevumi par ekspertīzi.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+