Mobilā versija
+4.7°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
11. decembris, 2014
Drukāt

Sacensties ar gravitāciju un paša svaru. Iepazīstam piekares treniņsistēmas (1)

Foto - Marta PurmaleFoto - Marta Purmale

Ierosmi izpētīt piekares treniņsistēmas jeb TRX efektu guvām no iepriekšējā numurā aprakstītā kustīgā un aktīvā nūjotāja, slēpotāja un riteņbraucēja Ulda Spundes (75 gadi). Iepazīstinādams ar savu sporta iedzīvi lauku mājās Raiskuma pusē, viņš parādīja arī ābelē iekārto saišu trenažieri, ko iegādājies intereses pēc un labprāt lieto.

TRX ir piekares treniņsistēma, taču fitnesa profesionāļu un aktīvistu slengā Latvijā to dēvē pēc abreviatūras – par tēeriksu. Patiesībā šie trīs burti ir daļa no reģistrētas preču zīmes TRX Suspenion Trainer (atšifrējumā TRX nozīmē Total Resistance eXcercise – pilnīgas pretestības vingrojumi). Zīmols pieder ASV kompānijai, kas ražo gan piekares treniņsistēmas, gan citāda veida neierastākus trenažierus.

No izpletņa un jostas

Ideja vingrojot izmantot saites prātā ienākusi ASV jūras kājnieku speciālo uzdevumu vienības (Navy SEAL) karavīram Rendijam Hetrikam. Starp citu, ikvienam tās dalībniekam jāprot šūt, lai uzturētu kārtībā gan apģērbu, gan inventāru. Savukārt Rendijs jau agrāk lauzījis galvu par to, kā atrisināt treniņu problēmu. Proti, jūras kājniekiem daudz jāpārvietojas, taču tradicionālos trenažierus līdzi vadāt nav iespējams. Tomēr gribējies sevi uzturēt teicamā fiziskajā sagatavotībā, un viņš eksperimentējis, šujot kopā vecas izpletņa siksnas un džiu-džitsu jostu. Iestiprinājis pašdarināto veidojumu kādā augstākā vietā un iemēģinājis, ko ar to varētu pasākt, karavīrs atklājis, ka iespējām teju nav robežu – var gan atspiesties, gan pievilkties, gan stiepties un locīties, trenēt plecu, muguras, roku un kāju muskuļus, pēc patikas regulējot slodzi un intensitāti. Pēc dienesta Rendijs Hetriks savu ideju veiksmīgi komercializējis.

Latvijā TRX pazīstams piecus sešus gadus, bet citur pasaulē – nedaudz ilgāk. Nodarbības piekares treniņsistēmās vēl nav kļuvušas ļoti populāras, taču tie, kuri tās izmēģinājuši, atgriežas vēl un vēl. DHC studijas treneris Armands Sukuts skaidro, ka TRX priekšrocība ir iespēja trenēt ne vien lielos muskuļus (tas ir ļoti svarīgi, ja grib tikt vaļā no liekajiem kilogramiem), bet arī sīkos un dziļos. Uz vingrotāju iedarbojas ķermeņa masa un gravitācija, līdz ar to, izmantojot TRX un mainot ķermeņa stāvokli, katrs pats var regulēt, cik intensīvi šajā treniņā sevi noslogot.

Treneris Armands tomēr neiesaka iegādāties TRX un tad meklēt pēc padoma jūtubā: tur redzamie vingrotāji lielākoties ir jau pieredzējuši un vēlas padižoties ar sasniegumiem. Cenšoties uzreiz līdzināties šiem sportistiem, iesācējs var kaitēt savai veselībai! Prasmi darboties ar TRX vēlams apgūt trenera vadībā – speciālists iemācīs pamata kustības, no kurām iespējams atvasināt citus dažādas sarežģītības pakāpes vingrojumus.

 

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. TRX ir super! Skat daudzus video Youtube.
    To ir viegli izgatavot.
    Vajadzigas 2 siksnas kravu savilksanai 5m 600 kg noperkamas Depo veikalā.
    2 nedaudz lokani caurules atgriezumi 15 cm gari diametrs apmeeram 25 mm.
    Pārmet pāri pievilksanaas stienim vai koka zaram. Ieregulee garumu konkreetam vingrinaajumam un aiziet.