Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
27. decembris, 2013
Drukāt

Sadzīvot ar šķību mugurkaulu

Foto - Shutterstock.comFoto - Shutterstock.com

Pieaugušam cilvēkam, kam ir skolioze, svarīgi nepārslogot muguru un stiprināt muguras muskuļus.

“Viens plecs augstāks, otrs – zemāks, viena lāpstiņa vairāk izvirzīta. Stāvot ar taisnām kājām un, noliecoties uz leju, labi redzams, ka viena krūškurvja puse ir augstāka nekā otra. Mugurkauls ir izliecies, notikusi skriemeļu rotācija un radusies muskuļu asimetrija,” skoliozes skartu muguru raksturo medicīnas sabiedrības “ARS” traumatologs ortopēds Jānis Dobelnieks.

Visbiežāk skolioze attīstās 10 – 16 gadu vecumā, strauji augot, ja mugurkaula vienā pusē muskuļu tonuss ir lielāks nekā otrā. Izliekums uz sāniem nekad nav tikai viens, piemēram, ja tas ir jostas daļā, lai to izlīdzinātu, cits uz pretējo pusi veidojas krūšu daļā.

Bērnībā šķībā mugura parasti rada tikai kosmētisku defektu un gaitas izmaiņas. Taču ar laiku organisms izliekuma pusē, cenšoties mazināt spiedienu, starp skriemeļiem veido sāļu izgulsnējumus spondilofītus jeb, kā saka tautā, radziņus, kas ne tikai ierobežo kustības, bet arī spiež uz muguras smadzenēm un nervu saknītēm. Tā kā muskulatūrā zudis līdzsvars, mugurkauls mēdz par sevi atgādināt brīžos, kad ilgi jāstāv vai jāsēž, taču no piemērotām fiziskajām aktivitātēm nav jāvairās – tās sāpes nepastiprinās un veselības stāvokli uzlabos. Nereti sportiskiem cilvēkiem pat izteikta skolioze rada mazāk sāpju nekā mazkustīgiem un korpulentiem neliels mugurkaula izliekums.

Bieži vien cilvēks pat nenojauš, ka viņam ir atšķirīga garuma kājas, piemēram, iegurņa asimetrijas dēļ, kas veicina arī mugurkaula izliekšanos. Mugura cieš, ja ir deformēta gūžas vai ceļa locītava. Ja endoprotezēšanas operācija tiek atlikta, dilstot skrimslim, slimās puses kāja ar laiku kļūst arvien īsāka. Ķermenī viss ir savstarpēji saistīts, tādēļ, ja gribam saglabāt veselu muguru, gūžas, ceļu un pēdu problēmas jārisina laikus, uzsver J. Dobelnieks.

Pieaugušajiem skolioze mēdz progresēt arī izteiktas osteoporozes gadījumā, kad saplakuši skriemeļi.

Padomi


Kā uzlabot muguras veselību 


* Ja rentgena uzņēmumā redzams, ka starp skriemeļiem vienā un otrā mugurkaula pusē ir spraugas atšķirības un sākuši veidoties arī spondilofīti, svarīgākais panākt, lai izmaiņas neattīstītos tālāk.

* Ja kāju garums neatšķiras vairāk par 3 cm, muguras sāpes mazinās ortopēdisko zolīšu valkāšana. Ja tas ir lielāks, tad nepieciešami ortopēdiskie apavi.

* Intensīvas fiziskas slodzes laikā ieteicams valkāt korseti, lai pasargātu muguru no pārpūles, taču, lai neatrofētos muskuļi, to nevajadzētu izmantot pastāvīgi. Izteikta izliekuma gadījumā tā pasūtāma individuāli. Korseti var būt grūtības piemeklēt, ja ir liekais svars, jo tauku slānis apgrūtina tās valkāšanu, atzīst dakteris Dobelnieks.

* Mugurkauls darbojas kā atspere, taču, ja tas ir šķībs, nespēj mazināt saņemtos triecienus, tādēļ skoliozes gadījumā nav vēlams nodarboties ar skriešanu, basketbolu, kalnu slēpošanu, kā arī stīvo mugurkaulu pārāk locīt.

* Jāierobežo nevēlama slodze – fizisks darbs un smagumu celšana. Nasta, kas smagāka par pieciem kilogramiem, jāsadala un jānes abās rokās, jāpārvieto mugursomā vai uz ratiņiem.

* Lai būtu vieglāk sadzīvot ar šķību mugurkaulu, jāstiprina muskuļi rehabilitologa vai fizioterapeita uzraudzībā ar ārstnieciskās vingrošanas palīdzību. Ieteicams nodarboties ar peldēšanu.

* Svarīgi gulēt uz cietas, stingras virsmas un, ilgstoši sēžot, ik pa laikam piecelties un izkustēties.

PIEREDZE


“Baltijas fizioterapijas centra” fizioterapeite Elita Salgrāve: “Skoliozi visefektīvāk var ārstēt 10 – 16 gadu vecumā, kad mugurkauls strauji stiepjas garumā un saites starp skriemeļiem un kauliem vēl ir elastīgas un to iespējams labot. Novērst tā asimetriju un apturēt skoliozi labi palīdz vācu fizioterapeites Katarīnas Šrotas radītā metode, kad pacientu spoguļa priekšā apmāca, kādas ķermeņa pozas ieņemt un kā palīdzēt mugurai ar atbilstošām kustībām. Labākam efektam to kombinē ar masāžu, lai atbrīvotu saspringušos muskuļus, un vispārattīstošiem vingrojumiem, kā arī manuālo terapiju un osteopātiju. Vislabāk būtu vingrot fizioterapeita uzraudzībā, taču speciālista ieteiktos vingrojumus var pildīt arī mājās, ik pa laikam tos pamainot.

Pirms ārstēšanas sākšanas veic rentgena izmeklējumu un nākamo izmeklējumu atkārto pēc gada, lai pārliecinātos, vai ir notikušas izmaiņas. Par pozitīvu rezultātu uzskata arī slimības progresa apturēšanu. Pēc 21 gada vecuma, kad mugurkauls ir stabilizējies, tā izliekumu vairs nevar novērst, tikai padarīt izmaiņas mazāk traucējošas.”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+