Barona ielas remonta laikā. Foto- LETA

Nejaušība vai ģeniāla shēma kā apiet konkursus? 2

Rīgas pašvaldība kopš jūlija drudžaini maina ielas segumu astoņās ielās pilsētas centrā. Uz ietvēm pelēko bruģi aizstājot ar gaišākām, lielākām betona plāksnēm. Tās būšot skaistākas un ziemā mazāk slīdēšot. Ietvēm nepieciešams ap 50 000 kvadrātmetru bruģa, konkurss par tā iepirkšanu nav sludināts. Bruģis jāsagādā būvfirmām, kas maina ielas segumu. Ielu rekonstrukciju projekti sagatavoti tā, ka visiem būvniekiem bruģis jāpērk no viena ražotāja. Rīgas domes (RD)  Satiksmes departaments un projektētājs liedzas, ka būtu lobējuši konkrēto firmu. Citi bruģa ražotāji paši esot vainīgi, ka nav laikus pielāgojuši savas iekārtas Rīgas bruģa prasībām, vēstīja TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Tīši vai nejauši, bet RD Satiksmes departamentā atklāta ģeniāla shēma, kā apiet konkursus. Atslēgas figūra tajā ir arhitekts ar vīziju, kāds produkts pasūtītājam jānopērk, norāda raidījums.

Šoruden Rīgas centrā notiek plaši ielu remonti. 12 miljonu vērtos darbus veic piecas firmas, kas lej jaunu asfaltu uz brauktuvēm un liek bruģi uz ietvēm. Šoreiz ielu remonti ir īpaši ar apjomu un steigu. Darbi kopš jūlija beigām vienlaikus notiek astoņās ielās. Veco, pelēko betona bruģi ņem nost, tā vietā liekot lielākas, gaišākas betona bruģa plāksnes ar raupjāku virsmu. Rīgas domes Satiksmes departamentā skaidro, kas tas ir rīdzinieku interesēs – ziemās tās neslīdēšot un skats būšot labāks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jaunais bruģis jāieklāj 50 000 kvadrātmetru platībā. Tas ir ļoti liels pasūtījums ražotājiem. Latvijā ir desmitiem betona bruģa ražotāju, taču projekta prasības konkurenci izslēdz. Bruģim jābūt ar raupju virsmu. To panāk ražošanas procesā, pusgatavo klucīša virsmu skalojot, kamēr uz virsmas paliek lielāki akmentiņi. Šādu bruģi Latvijā var piedāvāt divas firmas. Savukārt pieprasītos bruģa izmērus ražo tikai viena.

RD Satiksmes departamenta Būvniecības pārvaldes priekšnieks Edmunds Valpēters noliedz, ka projekts būtu rakstīts vienai firmai. Tādu varot piegādāt daudzi ražotāji, ja atbilstoši piemērotu ražošanas iekārtas.

Departamentā apgalvo, ka par izvēlēto bruģi bijis zināms jau jūnijā. Neviens ražotājs par iecerētā bruģa parametriem neesot īpaši informēts. Tas būtu bijis jādara būvniekiem, jo pēc līguma noslēgšanas viņiem jāmeklē materiāli, ar ko izpildīt pasūtījumu.

Iekārtas ar ko var saražot īpašo bruģi ar skaloto virmu ir arī uzņēmumam “Ventbetons”. Taču firma par pieprasījumu uzzinājusi tikai jūlijā un nevarēja pagūt sagatavot vajadzīgās formas.

Projektu, kurā pieprasīts tieši firmas “Brikers” bruģis, gatavoja projektētāju uzņēmums “BRD projekti”. Galvenais projektētājs Jānis Bidzāns liedzas, ka projekts dotu priekšrocības vienai firmai.

Uzņēmums “Brikers” ir no lielākajiem bruģa ražotājiem Latvijā. Firmas bruģis Rīgā ir Spīķeru kvartālos un Krastmalas promenādē. Arī kritizētajos Krišjāņa Barona ielas pārbūves darbos daudzviet izmantoti viņu ražojumi. SIA “Brikers Latvija” uzstāj, ka neko nezina par Rīgas pašvaldības projektiem, jo sadarbojas tikai ar būvniekiem. Rīgai domātais bruģis esot niecīga daļa no viņu apgrozījuma.

Augustā bruģa ražotne salūza. Tā kā bruģi citur nopirkt nevar, drudžainā Rīgas bruģēšana gandrīz divas nedēļas pierima. RD Satiksmes departamenta lēmums likt bruģi, ko var saražot tikai viena rūpnīca, ir viens no iemesliem, kāpēc ielu remonti Rīgā ievilkušies.

Reklāma
Reklāma

Raidījums uzsver, ka RD satiksmes departamenta prasība ielu remontos izmantot bruģi, ko ražo tikai viena firma, ir pretrunā ar iepirkumu likumu, kas aizliedz valsts un pašvaldību pasūtījumos ar īpašiem nosacījumiem dot priekšrocības vienam pretendentam.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.