Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
16. aprīlis, 2013
Drukāt

Sameklē lecamauklu. Un lēkā!

Foto - www.andriskozlovskis.lvFoto - www.andriskozlovskis.lv

Kurš gan bērnībā nav lēkājis, nu vismaz ar draugiem pagalmā. Pēc tam lecamaukla nolikta skapjaugšā un nepelnīti aizmirsta, pievēršoties it kā nopietnākām fiziskām aktivitātēm, piemēram, skriešanai vai fitnesam.

 

Bet viss labais ir sen aizmirsts vecais, tāpēc vērts pie tā atgriezties. Izmantojot lecamauklu, attīstām koordināciju un atsperīgumu, turklāt tā ir noderīga brīvo brīžu nodarbe.

 

Lai sāktu, nevajag nekā daudz – tik vien, kā uzvilkt sporta apavus un tērpu, kā arī sadabūt lecamauklu. Bet, lai gūtu cerēto efektu, der tomēr šo to zināt gan par auklu, gan to, kā tā liekama lietā.

 

✔ Kādu izvēlēties

Ir izvēle – plānākas un biezākas, no gumijas un virves. Sporta kluba Panatta trenere Ance Auziņa no gumijotām lecamauklām iesaka izvairīties, jo, līdzko lēcienā kaut kas misējas, var sāpīgi dabūt pa kājām. Lai gan virves aukliņas ir vieglākas un grūtāk iegriežamas, tām efekts ir lielāks, jo rokas jākustina krietni intensīvāk. Savukārt gumijotās ir smagākas, kas nodrošina lielāku slodzi muskuļiem, bet lēkāšana nebūs tik ilga, jo ātrāk iestāsies nogurums. Katram auklas veidam ir savi plusi un mīnusi. Atliek izvēlēties sev piemērotāko.

Lecamauklas var iegādāties, piemēram, Rimi vai Maxima lielveikalos.

 

✔ Cik garu vajag

Svarīgāks par materiālu ir auklas garums – ja būs pārāk īsa, lēciena brīdī vajadzēs saliekties, bet tā var rasties risks iedzīvoties kādā muguras ligā. Lai piemeklētu īsto garumu, ar abām kājām jāuzkāpj uz lecamauklas un ar rokām tā jāvelk uz sevi.

Ja aukla stiepjas vismaz līdz padusēm, tad atrasta īstā. Pārāk garu aukliņu nevar uzskatīt par traucēkli – vien atliek galos uzsiet pāris mezglu, un esi gatavs lēcienam.

 

✔ Ko aut kājās

Pēc tam vajadzētu raudzīties pēc apaviem. Pludmalē, zālītē vai uz atsperīgas grīdas tie nav vajadzīgi – var lēkāt basām kājām. Ja to dara uz cietas virsmas, piemēram, asfalta vai betona, kājās jāvelk skriešanai paredzētas krosenes, kas nodrošina labu amortizāciju, neizraisot pārlieku slodzi ceļgaliem.

Ja lēkāšana iecerēta mājās, nevajag aizmirst par griestiem – ja tie nav gana augsti, var ciest ne viena vien lampa!

 

✔ Kad labāk nelēkt

Cilvēki, kuri saskārušies ar muguras vai ceļgalu problēmām, ar auklu lēkt nedrīkst, jo slodze šīm ķermeņa vietām fiziskās aktivitātes laikā ir liela. Tāpat tiem, kuriem ir liekais svars, lecamauklu labāk rokās neņemt – ceļgali ātri vien vairs nespēs turēt slodzi.

Lecamauklu nevajag izvēlēties par veidu, kā pēc ilgāka pārtraukuma atsākt sportošanu. Jāsaprot, ka šādi atšķirībā no skriešanas tiek trenēts krietni vairāk muskuļu grupu – kājas, rokas, mugura, vēders. Tāpēc organismam jābūt sagatavotam slodzei jau iepriekš.

Tieši tādēļ lecamaukla tiek pielietota kā papildu treniņa elements citos sporta veidos, piemēram, boksā un volejbolā. Tiem, kas pie slodzes nav raduši, Ance Auziņa iesaka palēkāt dažas minūtes uz vietas, lai iesiltu potītes. Pēcāk var ņemt auklu un trīs līdz piecas minūtes mierīgā tempā lēkāt. To var darīt, rāmā garā virzoties uz priekšu pa parku vai pagalmu.

 

✔ Ko iegūsim

Regulāri sportojot ar aukliņu, uzlabosies izturība, tāpēc, lai gūtu lielāku efektu, tempu pastāvīgi vajadzētu mainīt. Tāpat lēkšanas veidu – to var darīt gan skrienot, gan krustojot rokas, gan izpildot pa diviem vēzieniem viena lēciena laikā.

Svarīga ir arī poza – piemēram, nedaudz iesēžoties ceļos, vairāk trenēsim augšstilbu, bet ar lēcieniem uz sāniem piepūlēsim ķermeņa malējos muskuļus, iesaka Ance.

Regulāri vingrinoties ar lecamauklu, tiks norūdītas potītes – tās būs izturīgākas, negaidīti mainoties virsmai ejot vai skrienot, spēcīgākas kļūs elkoņu un plaukstu locītavas, tiks papildus spēcināti roku muskuļi.

Arī skrējienam pa meža takām būsim gatavāki, jo solis padosies vieglāks un atsperīgāks – neviens čiekurs nespēs to sabojāt.

Trenere ir priecīga, ka vingrinājumi ar lecamauklu ir iekļauti skolu mācību programmās. Skolēniem minūtē jālec pēc iespējas vairāk reižu, tiek trenēta koordinācija, izturība un ātrums. Runā, ka lēkāšana ar auklu nodedzina krietni vairāk kaloriju nekā ikrīta krosiņš. Tiesa, tas gadījumā, ja lecam un skrienam vienādu laiku. Taču tas ir gandrīz neiespējami, jo pusstundu nolēkāt nespēsim – slodze būs pārāk liela.

Lecamauklu var izmantot ne tikai lēkāšanai – ar to var arī stiepties. Turklāt aukla ir ļoti praktiska, jo var skriet krosiņu, turot to rokās, un skrējiena pauzes brīdī dažas minūtes palēkāt.

 

Aukla jāizmanto radoši

Ralfs Upmanis,
 treneris fitnesa studijā DCH

– Lecamauklu var izmantot ne tikai lēkšanai – ir ļoti daudz un dažādu veidu, kā to pielietot citādāk. Treniņos auklai atvēlu pat veselu nodarbību, turklāt ne tikai lēkājam. Veltot lecamauklai lielāku uzmanību un izmantojot to radoši, varam panākt efektu, kas aizstāj skrejceliņu un velotrenažieri.

● Tā lieliski noder kā stiepšanās palīglīdzeklis. Apliekot to ap pēdu un velkot uz sevi, bet ar kāju spēku radot kustībai pretestību, tādējādi, saprindzinot muskuļus, nodrošināsim tiem kārtīgu slodzi.

● Lecamaukla var palīdzēt tikt galā ar muguras problēmām un padarīt mūs iznesīgākus. Stiepjot to aiz sevis, uz priekšu izvērsīsim krūškurvi, kas veidos staltākus un pašapzinīgākus. Arī lēcieni var būt dažādi – ne tikai klasiskie. Lecamaukla lieliski noder kardiotreniņam, jo, izpildot dažādu kombināciju lēcienus, sagādājam pamatīgu slodzi savam ķermenim. Turklāt, ja nodarbība ilgst stundu, pēc tās esam pamatīgi izpumpējušies.

● Lecot ar auklu, attīstām ne tikai koordināciju un izturību, bet uzlabojam korsetes muskulatūru, kā arī darām labu sirds un asinsvadu sistēmai.

● Ar dažādiem vingrojumiem palielinām savu spēku.

Ja kādam ir bail lēkt ar auklu, viņš zaudē ļoti daudz. Pārliecības iegūšanai derēs pavisam vienkāršs paņēmiens – abus auklas galus satver vienā rokā un imitē lēciena kustības. Tādā veidā tiks iegūtas vajadzīgās sajūtas, lai pēcāk varētu auklu izmantot pilnvērtīgi.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+