Sapnis par mikroautobusiem Rīgā
 0

Kamēr vēl jāgaida līdz februārim, kad rīdziniekiem tiks prezentēti mikroautobusi, ko gatavojas iepirkt pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” 4. janvārī nolīgtā firma, vīzija jau ir uzburta. Sola, ka būšot pavisam jauni “Mercedes” vai “Volkswagen”.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 21
Kāpēc apklusis Krievijas tirāns? Pēc prezidenta vēlēšanām pazudis Putins 124
Lasīt citas ziņas

Ar ērtāku iekāpšanu (visticamāk, automātiski atveramām durvīm), 19 sēdvietām un vairs tikai divām stāvvietām (līdz šim šoferīši lielā pieprasījuma dēļ gan ļāvuši iestūķēties ikvienam, kam sastrēgumstundās galvenais ātrāk nokļūt galamērķī).

Būšot iespējams arī visiem pasažieriem piesprādzēties ar drošības jostām un pat elektrībai pieslēgt klēpjdatoru. Vasarā nebūs jāsvīst no karstuma. Ziemā savukārt siltumu noturēšot dubultie stikli. Pirmie 30 līdz 40 mikroautobusi sāks savas gaitas pa Rīgas ielām no 1. maija, paredz noslēgtais līgums ar pilnsabiedrību “Rīgas mikroautobusu satiksme”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kuros maršrutos autobusu maiņa notiks vispirms, vēl neesot izlemts – ziņo šā iepirkuma konkursā uzvarējušā uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars.

 

Plāns ”uz papīra”

Līgums ar ”Rīgas satiksmi” noslēgts par 25 miljoniem latu, lai gan vēl nav ne noslēgtu līzinga līgumu ar banku, ne noslēgti piegādes līgumi ar mikroautobusu ražotājiem. Tātad nav arī autobāzes. Nav arī nolīgtu darbinieku – nepieciešams apmēram 400 šoferu. V. Komars paziņojis, ka mēģināšot pārvilināt šoferus no tām astoņām firmām, kas līdz šim Rīgā pārvadāja pasažierus ar mikroautobusiem.

Aprunājos ar pašiem šoferiem. Viņi brīnās. Darba piedāvājumi vēl nav izteikti, esošie darba devēji nespējot atbildēt uz jautājumu, cik ilgi vēl būs darbs.

“Pirms šī iepirkuma pagājušā gada vasarā mums samazināja algas. Dažkārt braucam ar tādiem zaudējumiem, ka vispār brīnos, kā jaunie pārvadātāji grasās plānus īstenot un vēl visu darīt likumīgi. Jā, pats mē
dzu neizdot biļeti, lai nopelnītu kādu santīmu.

Taču kā lai vērtē “Rīgas satiksmes” attieksmi – uzdot mums bez maksas pārvadāt invalīdus, bet mūsu uzskaiti par šiem braucieniem ignorēt, jo tā neesot ticama? Valsts dotācijas mums neviens nepiešķir,” sašutis ir kāds uzrunātais 236. mikroautobusa šoferis.

Pašreizējie pārvadātāji uzskata, ka apzināti tikuši “gremdēti”, jo nepiekrita paši finansēt e-talona ieviešanu. Līdz nu pieteikusies V. Komara pārstāvētā pilnsabiedrība, kas sola gan e-talonu lasītājus iegādāties, gan jaunos autobusus iepirkt. Līguma summu – 25 miljonus latu – uzņēmums grasoties piecu gadu laikā atpelnīt, atstājot līdzšinējo biļešu cenu 50 santīmus.

 

Nelāga pieredze

Lūkojot uzņēmuma līdzšinējo pieredzi citās pilsētās un novados, atklājas, ka viss nebūt nav gājis tik gludi, kā sākumā sola.

Reklāma
Reklāma

Pilnsabiedrības publiskā seja Vitālijs Komars (bijušais Saulītis) savulaik satracinājis citu novadu un pilsētu vietējos pārvadātājus. Arī šoreiz Rīgā konkurenti apstrīdējuši konkursa rezultātu. Tiek pārmesta mākslīga cenu pazemināšana un interešu lobēšana. Bet vēlāk pats V. Komars žēlojas, ka valsts piešķir nepietiekamas dotācijas utt.

Pirms pieciem gadiem ”Latvijas Avīze” jau rakstīja, ka SIA ”Blagovest Tur” (“B-Bus” iepriekšējais nosaukums) ticis pie maršruta Rīga–Kalnciems bez konkursa. Uzņēmums bēdīgi slavens vēl Bauskā, kurp kursēja mikroautobusi nesaskaņotos maršrutos. Sakarā ar vietējo pārvadātāju izkonkurēšanu joprojām rit tiesvedība, raksta ”Bauskas Dzīve”. Tikmēr portālā “aluksniesiem.lv” lasāms, ka pērn līdzekļu trūkuma dēļ SIA “Vidlatauto” pieteica streiku. Kur ir garantija, ka līdzīgi nenotiks Rīgā?

 

Rīgā pārskatīs maršrutus

Neskaidrību rada arī paziņojums, ka līdz februāra vidum tiks pārskatīti maršruti un braucienu biežums. Tikšot novērsta līdzšinējā prakse braukt sabiedriskajam autobusam pa priekšu, tā “nosmeļot” pasažierus. Galapunktos tiks ievēroti konkrēti laiki pēc grafika.

Šoferiem tie šķiet absurdi solījumi, jo kāda gan jēga ar pārpildītu mikroautobusu sagaidīt kādu noteiktu atiešanas laiku, ja autobusā tāpat nav brīvu vietu?

Kas attiecas uz maršrutiem, “Latvijas Avīzē” jau esmu rakstījusi par tendenci “Rīgas satiksmei” ietaupīt naudu tieši uz maršrutu rēķina. Pieļauju, ka viens no scenārijiem varētu būt mazāk rentablo maršrutu nodošana mikroautobusu pārziņā, bet tādā gadījumā jāteic, ka pārmaiņas vispirms būs jāsāk ar dotāciju atmaksu. Bet vēl svarīgāk – ar precīziem pasažieru skaita aprēķiniem.

 

Fakti

Šobrīd Rīgas pilsētā paralēli sabiedriskajiem autobusiem, trolejbusiem un tramvajiem kursē arī mikroautobusi 35 maršrutos. Pakalpojumu nodrošina astoņi uzņēmumi.

Konkursā uzvarējis pārvadātāju tīkls “Rīgas mikroautobusu satiksme”, kas šobrīd pārvadā pasažierus Saldus, Ventspils un Alūksnes novadā, kompānijas īpašumā ir apmēram 100 autobusi.

Pilnsabiedrībā “Rīgas mikroautobusu satiksme” apvienojušies SIA “B-Bus” (īpašnieks ir beļģu uzņēmums “B-International”), tai piederošās SIA “Sabiedriskais autobuss” un SIA “Vidlatauto”, un V. Komaram piederošais SIA “FPK”.

 

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.