Arvīds Platpers, Ilze Viņķele un Evija Papule. Foto – LETA, kolāža – la.lv

Saruna par izglītību Saeimā beidzas ar saplūkšanos un aizvainojumiem 24

Saruna par speciālās izglītības nākotni Latvijā šodien Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē beidzās ar saplūkšanos starp deputātiem un uzaicinātajiem viesiem, novēroja aģentūra LETA.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

Komisijā bija paredzēts runāt par speciālās izglītības iestāžu turpmāko darbību. Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktore Evija Papule un IZM Izglītības departamenta direktora vietniece vispārējās izglītības jomā Ineta Īvāne stāstīja par ministrijas veikumu, pētot situāciju speciālajā izglītībā.

Pēc vairāku uz komisijas sēdi uzaicināto viesu uzrunām savu viedokli nolēma paust deputāts Arvīds Platpers (NSL). Viņš izteica neapmierinātību ar to, ka IZM gadu gaitā ir sabojājusi izglītības sistēmu, ilgstoši piedāvājot plānus un prezentācijas, kas tomēr realitātē neīstenojoties.

CITI ŠOBRĪD LASA

Paaugstinātos toņos Platpers kritizēja IZM ierēdņu darbu, īpaši uzsverot, ka nav padomāts par to, kā speciālajā izglītībā integrēt mūziku, jo tā, kā teica Platpers, “ir ārkārtēji spēcīgs instruments tieši šiem izglītojamajiem”.

“Esmu piedzīvojis ārkārtīgi skaistas prezentācijas, kas pēc tam atzītas par kļūdām,” teica Platpers, uzsverot, ka viņš baidās no tā, ka praktiski nekas netiekot realizēts zinātniskā un profesionālā līmenī.

Komisijas vadītāja Ilze Viņķele (V) deputātam pajautāja, kas viņam tā liekot domāt, pēc kā sekoja Platpera stāstījums par ministrijas neizdarībām, vienlaikus jautājot, kas īsti ministrijā izstrādā vadlīnijas. Papule norādīja, ka darbs tiks veikts atbilstoši pētījumiem, kas balstīti zinātnē, piebilstot, ka ministrija “neraksta” vadlīnijas.

“Varbūt neeskalēsim!” aicināja Viņķele. Taču atsevišķi klātesošie viņas mudinājumā īpaši neieklausījās. Platpers turpināja runāt vienlaicīgi ar IZM pārstāvēm un Viņķeli.

“Samazināja Mūzikas akadēmijas plānus, izmeta ārā Montesori programmas, jo vienkārši lētāk. Jūs izstrādāsiet programmas, bet augstskolā to nemāca. Es zinu mūzikas ietekmi uz smadzeņu attīstību. Daudzi jau nesaprot. Man ļoti žēl, ka lielākā daļa sabiedrības, pateicoties izglītības sistēmas nepilnībām, perversijām, ieskaitot arī skolotāju pazemojumus [..], kopumā nesaprot, ko mēs šodien runājam. Es uzdevu konkrētu jautājumu,” paaugstinātā tonī teica Platpers.

Viņķele steidza skaidrot, ka deputātam atbilde tikusi sniegta, taču viņš to neņemot par pilnu.
Platpers, turpinot pārtraukt citus runātājus, aicināja runāt zinātniski, nevis demagoģiski. “Kā var ministrija kaut ko izstrādāt, ja mums nav metodikas?” iesvilās deputāts, kritizējot ministrijas darbiniekus.

Reklāma
Reklāma

Nenoklausoties visu Platpera sakāmo, sarunā iesaistījās arī Papule. “Deputāta kungs! Nevajag aizvainot ierēdņus un uzskatīt, ka viņiem nav galvā nekā,” teica IZM pārstāve.
“Jūs, Papules kundze, es negribu vairāk klausīties. Es pateikšu, kāpēc: tāpēc, ka jūs man divus gadus nevarat atbildēt [..],” atcirta Platpers. Izglītības departamenta direktore skaidroja, ka viņa mēģinot deputātam atbildēt teju katrā sēdē, taču viņš vienkārši neklausoties.

Vērojot radušos strīdu, tajā iejaucās arī Viņķele, mēģinot to apturēt. “Papules kundze! Es drīkstu? Vai jūs varētu, lūdzu, pārtraukt? Varbūt pietiek ar to, ka viens nevar apstāties. Varbūt tad otrs var apstāties?” aicināja Viņķele.

Taču Platpers nerimās, vainojot Papuli kādreizēju reformu plānošanā. “Papules kundze, vai varat pakomentēt manu muļķību, ko es te pateicu?” aicināja Platpers.

Uz šādu aicinājumu reaģēja Viņķele, aicinot uz deputāta jautājumu neatbildēt, izceļot to, ka Platpers pats savu sakāmo nosaucis par muļķību. “Kolēģi, redz, ka mūzika nav vienmēr
brīnumlīdzeklis. Cik cerīgi sākās sēde,” vērtēja politiķe.

Komisijas vadītāja un IZM pārstāvji mēģināja turpināt diskusiju saistībā ar dienaskārtībā ietverto tematu – speciālo izglītību, taču Platpers turpināja runāt savā nodabā, kādā brīdī norimstot.

“Redziet, dāmas [speciālās izglītība sistēmas pārstāves]! Izglītības komisiju vadīt reizēm nav vieglāk kā strādāt jūsu skolās,” mēģinot rezumēt sēdes norisi, salīdzināja Viņķele.

Platperam turpinot runāt, Viņķele secināja, ka kopumā šodien bijusi vērtīga saruna, apliecinot komisijas gatavību iesaistīties jautājuma risināšanā. Uz šo arī neizpalika Platpera komentārs:
“Komisijas koalīcijas daļa ir atbalstoša!”

Neskatoties uz to, ka sēde beidzās, Platpers turpināja kritizēt IZM darbiniekus.