Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto – Shutterstock

Lielajā salā sasalst iekrāsotā dīzeļdegviela, eksperti norāda – krāsviela nav vainīga 15

“SOS!!!! Jaunas nedienas ar krāsoto degvielu. Lopkopji ir spiesti likt traktorus pie sētas un dalīt barību ar rokām, jo iegādātā krāsotā dīzeļdegviela ir skaisti sasalusi, lai gan rakstīts, ka līdz –31 oC grādam būs viss kārtībā.” Šādu vēstījumu sociālajā vietnē “Facebook” svētdien rakstīja kooperatīva “Mūsmāju dārzeņi” vadītāja, Zemnieku saeimas valdes locekle Edīte Strazdiņa.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

Kā izdevās noskaidrot “LA”, problēma skārusi Mālpils novada saimniecību “Kangari” un tās saimnieci Daci Vilciņu. Sarunā ar “LA” viņa norāda, ka līdz šim nekādu problēmu nav bijis, taču sestdien, lejot dīzeļdegvielu traktorā “Belarus”, tas izdevies ar lielām grūtībām. “Lejot iekrāsoto dīzeļdegvielu traktora tvertnē, konstatējām, ka tā neiet cauri sietiņam, jo veidojas vižņi jeb tāda kā pļura,” viņa stāsta par piedzīvoto. Jau nedēļas vidū, kad valdīja lielais aukstums, arī bija novērotas līdzīgas problēmas. Tad saimniekam nācies degvielu liet ārā, lai atkal visu procesu sāktu no jauna. Sietiņu saimnieki lieto, lai tvertnē nenonāktu kāds gruzis vai citi netīrumi.

Degvielu saimnieki uzglabā 20 l plastmasas kannās, kas atrodas metāla konteinerā. Tā iepirkta pagājušā gada novembrī un decembrī. Lai arī kā sasalšanas punkts dīzeļdegvielai norādīta temperatūra –31 oC, tik zemas temperatūras Mālpils pusē sestdien nav bijis. Mīnus 25 vai pat nedaudz zemāka temperatūra gan bijusi iepriekšējā dienā, bet sestdien tā paaugstinājās. Pati saimniece gan neesot strikti skatījusies termometrā. Notikušā dēļ bija apgrūtināti darbi saimniecībā un aizkavējās barības piegāde 23 slaucamo govju ganāmpulkam, ko saimnieki veic ar šo traktoru. Dace Vilciņa degvielu iegādājusies no “Virši-A”, taču viņa nevaino degvielas piegādātāju, kā versiju minot to, ka, iespējams, vainīga degvielas iekrāsošanai izmantotā krāsviela vai arī tam ir kāds cits iemesls. Viņa pati saka, ka ievēro visus degvielas uzglabāšanas noteikumus. Vakar saimniece solīja sazināties ar “Virši-A”, lai noskaidrotu situāciju.

CITI ŠOBRĪD LASA

AS “Virši-A” degvielas nozares eksperts Arnis Andrianovs informē, ka krāsvielas pievienošana nekādā veidā neietekmē degvielas kvalitāti, tās aukstumizturību jeb sasalšanas temperatūru. Dīzeļdegvielas iekrāsošana notiek automatizēti – uzpildot degvielas vedēju, krāsviela tiek automātiski pievienota degvielai likumdošanā noteiktajās proporcijās. Eks­perts atzīst, ka šajā gadījumā degvielas kvalitāti varēja ietekmēt tādi faktori kā degvielas tvertnes tīrība, degvielas atlikums bākās, jo, veidojoties degvielas sajaukumam, arktiskā dīzeļdegviela zaudē savu iedarbību. Svarīgi ir arī degvielas filtru maiņas intervāli, kā arī pēdējā reize, kad degviela tikusi traktorā pildīta. Lai varētu sniegt precīzāku informāciju, būtu nepieciešams saņemt detalizētāku situācijas aprakstu, tāpēc “Virši-A” aicina klienti sazināties ar uzņēmumu 
personīgi.

Pagaidām nav ziņu, ka iekrāsotā dīzeļdegviela būtu sasalusi vēl kādam citam lauksaimniekam, kas to izmanto ražošanas vajadzībām. D. Vilciņa zina teikt, ka viņas apkārtnē lauksaimnieki vēl izmanto dīzeļdegvielas krājumus un iekrāsoto dīzeļdegvielu vēl neesot paguvuši iegādāties.

Neatkarīgie eksperti norāda, ka, iespējams, degvielas sasalšanā vainojami vairāki iemesli. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes Automobiļu katedras docents Gundars Zalcmanis sarunā ar “LA” noraida versiju, ka pie vainas būtu krāsviela, jo tās daudzums degvielā ir pārāk niecīgs, lai tas varētu ietekmēt degvielas īpašības. Tiesa, ja apritē nonākusi tā sauktā vasaras dīzeļdegviela, tad zemā temperatūrā tā var saiet klīsterī, kad veidojas tāda kā putra. Šobrīd gan degvielas uzpildes stacijas tirgo 2. klases arktisko dīzeļdegvielu, kam saduļķošanās temperatūra ir –22 oC, bet filtra aizsērēšanas temperatūra –32 oC. Otrs iemesls – degvielas tvertnē var veidoties kondensāts, kas kā mitrums nonāk degvielā, un tā var sasalt. Tāpat pastāv iespēja, ka degvielas tvertnes var nebūt iztīrītas pietiekami tīras. Tikai laboratoriskās pārbaudes var noteikt iemeslu, kāpēc tā noticis.

Arī citās degvielas uzpildes stacijās nav saņemtas sūdzības par to, ka iekrāsotā dīzeļdegviela kādam klientam lielā aukstuma dēļ būtu sasalusi. Uzņēmumā “Lukoil” mums norādīja, ka vispirms jāsaprot, kādu dīzeļdegvielu zemnieki iegādājās – vasaras vai ziemas – un kādos apstākļos tā uzglabāta, jo tam ir liela nozīme.