Anrijs Matīss
Anrijs Matīss
Foto: LETA

Satiksmes ministrs neizslēdz “Pasažieru vilciena” valdes nomaiņu 0

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) neizslēdz AS “Pasažieru vilciens” (PV) valdes nomaiņu, ja tā nespēs par saviem līdzekļiem nodrošināt jaunu vilcienu piegādi uzņēmumam, biznesa portālam “Nozare.lv” norādīja ministrs.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Viņš skaidroja, ka līdz pirmdienai, 7. jūlijam, gaida jauno vilcienu iepirkuma nomas detalizētus aprēķinus.

Matīss norādīja, ka PV prasot šogad papildu 14 miljonus eiro un nākamgad 16 miljonus eiro no valsts budžeta, pārsvarā kā infrastruktūras maksu, kas ir PV budžetā iekļaujamā summa, kā arī papildu maksājumus nākamajiem gadiem. PV tabulās, kuras iesniegtas Satiksmes ministrijai, šīs summas esot nodēvētas par nepieciešamajām valsts dotācijām.

CITI ŠOBRĪD LASA

Matīss skaidroja, ka šogad ir plānota dotācija 32 miljonu eiro apmērā un tā, kuras, pēc PV vadības domām, šogad trūkst, esot 14 miljoni eiro. “Lūdzu līdz pirmdienai uzņēmumam sagatavot precīzus aprēķinus, kāda ir nepieciešamā summa, jo, kā zināms, ne šogad, ne nākamgad, ne aiznākamgad budžetā tādas naudas nav, un budžeta ietvarā līdz 2016. gadam šāda nauda nav paredzēta,” skaidroja Matīss.

Viņš uzsvēra, ka PV nevar atļauties nopirkt to, par ko nevar samaksāt, jo tad būtu jāpārdala valdības prioritātes, taču ministrs nedomā, ka no valsts budžeta būtu jāmaksā par vilcienu iegādi, ņemot vērā, ka to var finansēt no PV līdzekļiem. “Tāds vismaz uzdevums PV valdei bija dots,” uzsvēra Matīss.

Kā ziņots, PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis apgalvoja, ka papildu valsts dotācijas “Stadler” vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas.

Vilcienu noma tikšot finansēta no PV pašu līdzekļiem. Lielākās bažas satiksmes ministram un kapitāldaļu turētājam esot par to, vai darījuma rezultātā uzņēmums nevērsīsies valdībā un neprasīs finansējumu. Atbilde esot – nē, uzsvēra Birkmanis.

Viņš skaidroja, ka jau likumā ir noteikts, ka peļņas norma uzņēmumam ir ap 3%, un, noslēdzot nomas līgumu, izdevumus kompensē valsts pasūtījuma līguma ietvaros līdz 2031. gadam. Pirmie vilcieni būšot pēc pusotra gada, un tas nozīmējot, ka pasūtījuma līgums būs spēkā nomas līguma laika periodu.

“Esam izrēķinājuši, ka 15 gadu nomas līguma laikā ietaupīsim 37 miljonus eiro, salīdzinot ar situāciju, kas ir pašreiz. Nomas darījums dod ekonomiju. Tā ir nodokļu maksātāju nauda, kas tiek ietaupīta. Nebūs nepieciešamas papildu valsts dotācijas,” skaidroja Birkmanis. Esot vienošanās, ka kapitāldaļu turētāja paraksts būs, kad būs saskaņots viss finansējuma plāns.

Reklāma
Reklāma

Viņš vienojies ar Matīsu par tuvāko gadu PV finanšu aprēķinu detaļu precizēšanu, lai izvērtētu, vai uzņēmums var finansiāli atļauties nomāt “Stadler” vilcienus.

Birkmanis norādīja, ka aprēķinu precizēšana skar 2015. un 2016. gadu. Patlaban esot sagatavoti pamataprēķini. Uz jautājumu, vai ministrs nebija skeptisks par uzņēmuma iespējām finansēt šādu darījumu, ņemot vērā, ka gadā par nomu būs jāmaksā desmit miljoni eiro, PV vadītājs paskaidroja, ka saruna noritējusi konstruktīvā gaisotnē un tagad tikšot turpināts darbs pie šo detaļu precizēšanas.
7. jūlija pēcpusdienā plānots arī sasaukt preses konferenci, kurā PV informēšot un papildus izskaidrošot jautājumus, kuri medijiem būs neskaidri.

Viņš uzsvēra, ka līdz līguma parakstīšanai vēl ceļš ir ejams, taču nekas netraucējot paralēli precizēt aprēķinus, skaidrot situāciju un veikt ar iepirkumu saistītos procesuālos pasākumus.

Lai neatkārtotos situācija, kāda bija ar iepriekšējo neveiksmīgo pasažieru vilcienu iepirkumu, līgums saskaņā ar premjera rezolūciju ir saskaņots ar valsts institūcijām jau iepriekš, savukārt ražotājs ar savu apliecinājumu garantējot, ka nekādus grozījumus līgumā neveiks. Parakstīšana esot tikai tehnisks jautājums, jo esot jāparaksta nolikumā pievienotā versija, skaidroja Birkmanis.

Kā ziņots, Satiksmes ministrijai kā uzņēmuma PV akcionāram šīs dienas laikā vajadzētu izvērtēt, cik racionāls ir bijis PV valdes lēmums par jaunu elektrovilcienu nomu, kurus piegādās Šveices kompānija “Stadler Bussnang AG”, intervijā LNT raidījumam “900 sekundes” sacīja premjerministre Laimdota Straujuma (V).

Viņa atzina, ka šo jautājumu pārrunājusi ar satiksmes ministru, kuram šodien ir tikšanās ar uzņēmuma valdi, lai apspriestu konkursa rezultātu, kā arī iepazītos ar aprēķiniem par nomai nepieciešamo finansējumu.

Jau ziņots, ka par PV izsludinātā atklātā konkursa par jaunu elektrovilcienu nomu iepirkuma uzvarētāju atzīts Šveices uzņēmums “Stadler Bussnang AG”, biznesa portālu “Nozare.lv” informēja uzņēmumā.
Konkurss par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem tika izsludināts 2013. gada 25. novembrī. Konkursa mērķis ir nodrošināt jaunus, modernus vilcienus Latvijas iedzīvotājiem, lai garantētu drošu un ekonomisku pārvietošanos atbilstoši pasažieru vajadzībām.

Pēc pretendentu iesniegto dokumentu atvēršanas tika konstatēts, ka “Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA” nav iesniedzis savu piedāvājumu. Savukārt Dienvidkorejas uzņēmuma “Hyundai Rotem Company” iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija bija spiesta noraidīt, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.