Foto – Mārtiņš Ķibilds, Facebook

Satraucas par nepienācīgu Vaivaru dzelzceļa stacijas vēsturiskās ēkas pārbūvi; LDz pārmetumus noraida 3

Vērojot Vaivaru dzelzceļa stacijas ēkas atjaunošanu, iedzīvotāji sociālajos tīklos pauž bažas, ka tā tiks veikta nepienācīgi, sagraujot vēsturisko mantojumu, savukārt uzņēmums “Latvijas Dzelzceļš” (LDz) šādus pārmetumus noraida.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Kā aģentūru LETA informēja uzņēmumā, vienīgais, kas netikšot atjaunots, ir ēkas pamati. Kā skaidroja uzņēmumā, ēkas pamati esot nolietojušies un neesot atjaunojami – ēkas apakšējais vainags bija pilnībā satrupējis, ko apliecinājusi arī Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija (VKPAI). Pamatus šāda tipa ēkām neatjaunojot un veidojot jaunus, uz kuriem pēc restaurācijas uzstāda ēku, apgalvo LDz.

VKPAI lūgusi izbūvēt pamatus jaunai ēkai vēl pirms demontāžas veikšanas, kas arī ticis izdarīts. Pirms ēkas demontāžas pieaicināts VKPAI inspektors, kuram tika atrādīts ēkas konstrukciju stāvoklis, un kopā ar viņu tika pieņemts lēmums par to, kuras detaļas ir saglabājamas un kuras ir aizvietojamas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pārvietojot ēku, izbūvēti jauni pamati, kas nodrošina ēkas stabilitāti, tādējādi izveidojot jaunu, normatīviem atbilstošu pamatu hidroizolāciju, pasargājot ēku no mitruma tās apakšējā daļā. Šādi tiekot pasargātas ēkas nesošās konstrukcijas no tālākas bojāšanās.

Tāpat uzņēmumā skaidro, ka ēka padomju laikā tika ievērojami pārbūvēta, tomēr tagad tā tiks atjaunota tās vēsturiskajā izskatā.
VKPAI informē, ka pēc sabiedrībā izskanējušām bažām par Jūrmalas dzelzceļa staciju stāvokli pēc remontdarbiem un Vaivaru stacijas demontāžu inspekcijas darbinieki vakar apsekojuši visas stacijas – kultūras pieminekļus. Pašlaik VKPAI vēl nav sniegusi atzinumu par Vaivaru dzelzceļa staciju, jo darbi ir procesā.

Tomēr, apsekojot objektu un tā aizsardzības zonā izbūvēto jauno stacijas būvi, inspekcijas pārstāvji konstatēja, ka tas neatbilst VKPAI pērnā gada 23.septembrī saskaņotajam risinājumam, kurā konteiners risināts lakoniskā arhitektoniskā valodā ar horizontālu koka dēļu apdari, kas ieklāta Jūrmalai raksturīgā veidā. Līdz ar to VKPAI nevarēs sniegt pozitīvu atzinumu par atbilstību inspekcijas atļaujai.

Savukārt attiecībā uz demontētā kultūras pieminekļa apjomu, būvnieki VKPAI informējuši, ka atpakaļ atvietošana tiks sākta tuvākajās dienās, līdz ar to inspekcija sekos līdzi tās atbilstībai VKPAI prasībām un izsniegtajai atļaujai un tikai tad varēs sniegt slēdzienu par darbu izpildi un tās kvalitāti.

Bijušais Latvijas Arhitektu savienības valdes priekšsēdētājs, arhitektūras apskatnieks Mārtiņš Ķibilds sociālajos tīklos asi nosodījis LDz rīcību. “Šis ir reāls skandāls. Nesen nojaukta arhitektūras pieminekļa detaļas, kuras tika solīts saglabāt, mētājas bez pieskatīšanas, un tās izvazā bomži,” raksta Ķibilds.
Viņš atgādina, ka LDz solīja, ka ēka, “respektējot industriālo mantojumu un Valsts kultūras pieminekļu inspekcijas prasības”, netiks iznīcināta, bet tikai pārvietota tālāk no perona.

Reklāma
Reklāma

“Tik daudz respektēšanas! Es nezinu, ko tieši tur respektēja, uzraudzīja un numurēja, bet gruvešu kaudzē redz gan vecos ēkas pamatus (tie vispār nav demontēti, un tur vēl ir pāris simti vēsturisko ķieģeļu vismaz), gan dažādas koka detaļas. Tām “otro elpu” dod apkārtnes bomži,” savu sašutumu pauž bijušais Arhitektūras savienības vadītājs.

Viņu nepārliecina LDz arguments, kādēļ līdz ar perona modernizāciju nevar izmantot veco ēku, proti, paaugstinot peronu, tā atrastos ievērojami zemāk par peronu un pasažieriem būtu apgrūtināta nokļūšana stacijā. Redzot vecās stacijas gruvešus līdzās jaunajam peronam, ikviens varot pārliecināties, ka “tas “ievērojami zemāk” ir centimetri 30, ne vairāk”. “Ja ēku var izjaukt un pārvietot 200 metrus tālāk, tad kāpēc to nevar izjaukt un pārvietot 0,3 metrus augstāk? Mūsdienu būvniecības tehnoloģijas šādos gadījumos pat neprasa ēku jaukt nost, to var pacelt ar domkratiem,” norāda speciālists.

Viņš arī asi kritizē jauno Vaivaru stacijas ēku. “Attiecībā uz to man neceļas mēle lietot vārdu “ēka”. Toties ceļas mēle teikt vienkārši – “sūds”. Ar tādu projektu arhitektūras 1.kursa students nevarētu saņemt sekmīgu atzīmi,” uzskata Ķibilds.

Kā ziņots, pagājušā gada rudenī LDz sāka būvdarbus dzelzceļa stacijā Vaivaros, turpinot dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācijas projektu Jūrmalas līnijā. Toreiz kompānijā skaidroja, ka stacijas modernizācijā vēsturiskā Vaivaru stacijas ēka tiks saglabāta kā kultūrvēsturisks arhitektūras piemineklis un pārvietota tālāk, Skautu ielas malā, blakus jaunajai, modernizētajai gājēju pārejai.

Kā skaidro LDz, veco ēku funkcionāli vairs nav iespējams izmantot dzelzceļa pieturas punkta vajadzībām, jo, paaugstinot peronu, tā atrastos ievērojami zemāk par peronu un pasažieriem būtu apgrūtināta nokļūšana stacijā.

Ēkas pārvietošanas būvprojektu ir saskaņojuši gan VKPAI, gan Jūrmalas būvvalde. Ēkas pārvietošana notiks sertificēta būvuzrauga vadībā – tā vispirms tiks izjaukta, katra detaļa tiks numurēta un nogādāta noliktavā. Līdz šī gada jūnija beigām ēka tiks atjaunota līdzšinējā veidolā un novietota jaunajā vietā. Pēc tam tai konkursa kārtībā tiks meklēts piemērots nomnieks, kas, respektējot ēkas vēsturisko mūžu, varēs dot tai “otro elpu”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.