Mobilā versija
+2.1°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
26. marts, 2013
Drukāt

Šauras riepas – pagātne vai nākotne?

Foto - LETA. Ata Jansona datorgrafikaFoto - LETA. Ata Jansona datorgrafika

Interesantākais jaunums fantastikas ēnā

 

Ženēvas izstāde, protams, pirmkārt žilbināja superauto jomā. Divas nedēļas komentāri vērpās galvenokārt ap miljonus vērtām raķetēm, kuras Latvijas skarbajā dzīvē tā arī neielidos. Ja kāds arī sadūšosies un iekļūs, teiksim, 499 “The Ferrari” saimnieku sarakstā, nez vai viņš pa mūsu A2 šoseju kratīsies daudz ātrāk par labu golfu…

Tuvāk realitātei bija plašais elektro un hibrīdauto klāsts. Taču arī šajā jomā eksperti lēš – tuvākos desmit gadus ekonomijas un ekoloģijas centienos joprojām dominēs dīzelis, gāze, maza darba tilpuma, bet izcili efektīvi benzīna motori.

Vien pašās izstādes beigās no ziņu lavīnas izlīda priekšlikums, kas katra braucēja dzīvi jau drīz varētu būtiski pārmainīt. “Bridgestone” uzdrošinājās ierunāties par aplamo virzienu, kurā jau gadus 30 esot gājuši riteņu un riepu konstruktori. Viņu teikto gribu mazliet šeit atstāstīt un papildināt.

Tātad – vidējas klases auto riteņu izmēru vēsture un evolūcija. Pirms gadiem 20 braucu ar ļoti ātru (2,9 l V6 – max. 205 km/h) “Ford Scorpio”. Riepas – 175/70 R14. Gadsimtu mijā ar mazliet mazāku un lēnāku 3. sērijas “BMW”. Riepas – 195/65 R15. Vēl pēc desmit gadiem skatos uz gluži rātnu un pilsonisku ģimenes minivenu – 225/45 R17… Platāk, vēl platāk – tādā virzienā bīdīta vesela braucēju paaudze.

Kāpēc? Dinamikai, stabilitātei, drošībai esot vajadzīgs lielāks riepas un ceļa saķeres laukums. Platums to dod. Neliels ārējā diametra palielinājums arī. Šim laukumam jābūt iespējami nemainīgam – lai auto reakcijas būtu prognozējamas. Riepa nedrīkst “šķobīties”. Taisām profilu zemāku! Dizaineri, stilīga skata fanātiķi sajūsmā – cik sportiski! Cik skaisti!

Nekas, ka dārgi. Rites pretestība lielāka? Skaistums prasa upurus… Aerodinamiskā pretestība lielāka? Noklusēsim. Uz slapja ceļa izspiežamā ūdens daudzums aug ģeometriskā progresijā – konstruēsim pārgudrus un sarežģītus novadkanālu tīklus platajos protektoros! Tie, protams, ātri nodils un efektivitāti zaudēs. Nekas – pelnīsim uz riepu nomaiņu. Sargāsim no akvaplanēšanas ar datorizētām stabilitātes kontrolēm (atkal dārgi, atkal peļņa), piebāzīsim automobiļus ar duci drošības spilvenu, kas mēģinās izglābt tos, kuri ar platajiem zemprofila apaviem riska robežai par tuvu piebraukuši… Bet riepām jābūt platām. Vēl platākām.
Riepas_11

Jau šķita, ka šis, manuprāt, aplamais virziens nekad nebeigsies. Bet te: uz spožas skatuves nāk viens no lielākajiem pasaules riepu ražotājiem un paziņo – mēs uzskatām, ka var arī citādi. Mūsdienu auto var droši braukt tikai ar 155 mm platiem riteņiem. Saķeres laukuma samazinājumu iespējams (daļēji) kompensēt, vēl palielinot riepas ārējo diametru (655 mm – tas ir diametrs, kuru jau šobrīd lieto krosoveriem – 205/65 R16). Profila nemainību panāksim, palielinot gaisa spiedienu riepās. Rites pretestība maza, izspiežamā ūdens daudzums neliels. Aerodinamika – izcila. Paredzamais ekoloģiskais ieguvums – līdz 30 procentiem.

Šķēršļi, trūkumi? Psiholoģiskā un industriālā inerce, pirmkārt. Komforta un izturības jautājumi (sevišķi valstīs ar sliktiem ceļiem), otrkārt. Jā. Sānu sienas augstums šim jaunumam ir vien 85 mm (pret 90. gadu 122 – 133 mm). Vajadzīga izcilas kvalitātes piekare. Taču tādas būvēt jau mākam. Turklāt – varbūt iespējams kompromiss. Mazliet platāks un augstāks (175/65, piemēram) šķērsgriezums, mazliet mazāks diska diametrs (17, nevis 19 collas). Kur nonākam? “Atpakaļ nākotnē”?

Šā vai tā – patiess prieks, ka “Bridgestone” tehnisku pārmērību festivālā atļāvās rosināt šajā ļoti svarīgajā jomā padomāt par saprātīgu 
taupību.

 

Pievienot komentāru

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (1)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Uzmanību, šoferīši! Rīt darbu uzsāks vēl 20 stacionārie fotoradari; arī Grobiņā, Līgatnē, Rubenē (2)Pamatojoties uz Ministru kabineta 8.novembra konceptuālo ziņojumu par stacionāro fotoradaru ieviešanas gaitu, otrdien, 6.decembrī uz Latvija autoceļiem sāks darboties otrajā kārtā paredzētie 20 stacionārie fotoradari.
Draugiem Facebook Twitter Google+