Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto: shutterstock.com

Šausmas ceļā uz Vāciju: sasveras prāmis, pārplūst kanalizācija, cilvēki panikā 7

“Tās bija neaprakstāmas šausmas, ko dzīvē, cerams, vairs nepiedzīvošu,” tā par aprīļa sākumā notikušo braucienu ar kuģošanas kompānijas “Stena Line” prāmi izsakās viena no kuģa pasažierēm Zane Dzalbe. Viņa klāsta, ka prāmis ceļā no Liepājas un Vācijas pilsētu Travemundi bīstami sasvēries un gandrīz nogrimis. Viņasprāt, tikai laimīgas sagadīšanās dēļ izdevies paglābties no kārtējās kuģa katastrofas.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Lasīt citas ziņas

Prāmja pasažiere stāsta, ka “Stena Line” prāmis, kas pamatā pārvadājot kravas auto, bet uzņem arī pasažierus, Liepājas ostu atstāja 9.aprīļa rītā plkst.4. Kravas auto uz prāmja nostiprinātas ar “koka klucīšiem” zem riteņiem. Lielākoties uz prāmja klāja bijuši kravas auto šoferi, samērā nedaudzi – tūristi.

Zane Dzalbe klāsta, ka ap pusdienas laiku prāmis sācis svērties uz vienu pusi, ap plkst.18 ūdens kuģis bija sasvēries par aptuveni 15 grādiem. Pasažieru kajītes bija pārplūdušas ar kanalizāciju. Vaicāti par problēmu iemesliem, prāmja darbinieki pasažieriem tobrīd skaidrojuši, ka kuģis esot “pārkrauts un nepareizi uzkrauts” un ka slīpi turpinās ceļu visu nakti, tās dienas notikumus atstāsta Zane Dzalbe.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ap plkst.19:30 prāmis esot sasvēries vēl vairāk, un uz kuģa sākusies panika. “Cilvēki bija sabijušies, apkalpe cilvēkus nemierināja, nekomunicēja,” stāsta prāmja pasažiere. Sazinoties ar kapteiņa otro palīgu, nācis gaismā tas, ka kuģis sveroties uz vienu pusi pēc remonta. Lai prāmi līdzsvarotu, parasti vieglākajā prāmja daļā tiekot pumpēts ūdens, bet tobrīd tas bija beidzies. “Kad jautāju, kādēļ ūdeni nevar ņemt no jūras, kapteiņa otrais palīgs klusēja.”

Tikmēr kāds vīrietis no Klaipēdas, kurš teicās jau reiz piedzīvojis kuģa grimšanu, kapteiņa otro palīgu un pasažierus brīdinājis, ka situācija ir nopietna, un pieprasījis risinājumu. “Prāmis tā varot svērties līdz 45 grādiem, tad apmesties un grimt,” atstāsta Zane Dzalbe, norādot, ka kapteiņa otrais palīgs uz to esot atbildējis – risinājuma nav un prāmis turpinās ceļu.

Tikmēr panika uz prāmja augusi augumā. Smago automašīnu šoferi raizējušies, ka no vietas varētu izkustēties kravas auto un prāmis varētu sasvērties vēl vairāk, spēkrati iegāzties jūrā, bet prāmis – nogrimt. Saspringto situāciju vēl nepatīkamu padarījis fakts, ka koplietošanas tualetes nebija lietojamas un dažviet kajītēs viss tualetes saturs peldēja ūdenī uz grīdas. “Zemāko kajīšu pasažieri stāstīja, ka viņi bija sūdos līdz potītēm.”

Zane Dzalbe klāsta, ka nedaudz vēlāk arī kapteinim lūgts skaidrot situāciju, taču saņemta atbilde, ka viņš esot aizņemts. Kad kuģis bijis netālu no Zviedrijas krastiem, pasažieri pa telefonu sazinājušies ar draugiem, kuri palīdzējuši iegūt “Stena Line” galvenā runas vīra Zviedrijā kontaktus. Viņam prasīts skaidrot situāciju un rast risinājumu. Preses sekretārs atzinis, ka prāmis esot sasvēries, kapteinim uzdots mainīt kursu – “pa vējam”. Saņemts solījums turpmāk komunicēt ar pasažieriem.

Pēc zvana uz Zviedriju “manāmi uztraucies” prāmja kapteinis Birgels Hansons devies pie pasažieriem un sacījis, ka tiek mainīts prāmja kurss, lai vējš pūstu no citas puses. Kapteinis sacījis, ka naktī vēja ātrums nepastiprināsies un viņš situāciju kontrolējot. Kapteinis prāmja pasažieriem solījis kompensācijas – pilnu maksas par braucienu atmaksu.

Kompensācijas prāmja pasažieriem solītas arī galapunktā Vācijas pilsētā Travemundē, kur kuģis nonācis 10.aprīļa rītā ar pusotras stundas kavēšanos – ap plkst.9.30.

“Stena Line” pārstāve Latvijā Anda Ričika “LA.lv” klāstīja, ka kompensācijas pasažieriem tiks izmaksātas saistībā ar kanalizācijas problēmām. Viņa nezināja iemeslu šīm likstām, taču norādīja, ka šādas problēmas var gadīties arī mājās un citviet. Tāpat kompānijas pārstāve atzina, ka kuģa kapteinim saspringtajā situācijā pasažieriem uzreiz vajadzējis skaidrot problēmas un to, kā tās tiks risinātas.

Reklāma
Reklāma

“Stena Line” pārstāve gan apšaubīja prāmja pasažieres teikto, ka prāmis brauciena laikā būtu sasvēries un ka tam būtu kādas tehniskas problēmas. Samērā nesen kuģim veikta obligātā pārbaude, un tas atzīts par drošu kuģošanai. Kompānijā tomēr solīja pārbaudīt, vai informācija par prāmja sasvēršanos brauciena laikā atbilst patiesībai. Ja šī informācija apstiprināsies, tiks vērtēts prāmja drošums.

Par kuģošanas drošību atbildīgās Latvijas Jūras administrācijas (LJA) pārstāve Sarma Kočāne “LA.lv” norādīja, ka administrācijai nav ziņu par šo gadījumu, taču aicināja prāmja pasažierus par to ziņot.

Ierasti saskaņā ar noteiktu kārtību kuģu drošību pārbauda gan attiecīgajā valstī, ar kuras karogu kuģis brauc, gan arī ostās. Iespējamas arī ārkārtas pārbaudes, piebilda Kočāne.

Zane Dzalbe pieļauj, ka par šausminošajiem notikumiem uz prāmja informēs arī LJA.