Mobilā versija
Brīdinājums -0.1°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
13. maijs, 2015
Drukāt

Seile: Mazajās skolās nevarēs būt daudz skolotāju (12)

Foto-LETAFoto-LETA

Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile.

Latvijas skolās ar mazu skolēnu skaitu nevarēs būt daudz skolotāju, intervijā Latvijas Radio sacīja izglītības ministre Mārīte Seile.

Līdz ar pedagogu algu reformu Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) arī noteiks, cik pedagogi ir nepieciešami, lai īstenotu mācību programmu, stāstīja Seile, tādējādi netiks pieļautas situācijas, ka mazam skolēnu skaitam ir liels skolotāju skaits. Šīs tad arī būs strukturālās reformas, kuras līdz ar pedagogu algu reformu pieprasa valdība.

Seile skaidroja, ka pašlaik pedagogu algu sistēma Latvijas skolās ir ļoti negodīga un ir vērojama līdz pat 60% atšķirība pedagogu algās par līdzīgu darbu, tāpēc ir nepieciešama reforma, lai sistēma būtu saprotama un katram būtu skaidrs, cik un par ko skolotājs saņem.

Līdz ar algu reformu IZM skolām piedāvā konkrētu amatu vienību skaitu, kas daudzās skolās izraisījis neapmierinātību. Amatu vienību skaits noteikts pēc vairākiem kritērijiem, piemēram, skolēnu skaita uz skolotāju.

Seile LTV lēsa, ka jaunais pedagogu atalgojuma modelis par 97% ir gatavs, bet tajā vēl nepieciešamas pieslīpēt nianses. Līdz šīs nedēļas beigām IZM vēl gaida pēdējos saskaņojumus no iesaistītajām pusēm.

Politiķe atzina, ka jaunajā modelī nav iestrādātas visas vēlmes un vajadzības, jo visas prasības nav iespējams ņemt vērā ierobežoto budžeta iespēju dēļ. Mēs neesam gatavi iedot sistēmā naudu un “tad jūs tur pēc kaut kādiem principiem sadaliet,” piebilda Seile, skaidrojot, ka valdība prasa skaidrību par pedagogu algu finansēšanu.

Seile nevarot apliecināt, ka līdz ar reformu nevienam pedagogam alga nepazemināsies – skolotājiem lielās skolās, ar lielu skolēnu skaitu un lielām slodzēm algas varētu samazināties, bet zemāko algu saņēmēju situācija uzlabošoties.

Seile atzina, ka pašlaik nav skaidras atbildes, vai IZM būs iespējams iegūt šogad provizoriski aplēstos papildus 9 miljonus eiro jaunā pedagogu atalgojuma modeļa ieviešanai. Ministre informēja, ka skaidras atbildes šobrīd nav, jo jārēķinās, ka būs jārespektē kopējā situācija valstī. Mēs pašlaik turamies pie tā, ka līdz mācību gada beigām izstrādāsim jauno modeli, piedāvāsim to valdībai un tā tad arī lems, vai un kādus līdzekļus piešķirt. “Es neesmu saņēmusi skaidru “nē”,” piebilda Seile, paužot cerību uz turpmākām sarunām ar premjerministri Laimdotu Straujumu (V) un finanšu ministru.

Pievienot komentāru

Komentāri (12)

  1. MODELIS MODEĻA GALĀ UN REZULTĀTĀ PEDAGOGS SAŅEM NABAGA GRAŠUS PAR GRŪTO DARBU ( tas ir veselību graujošs, nervozs, ĻOTI atbildīgs darbs…). Pedagogam ir pilnīgi “sasietas” rokas visās jomās, jo TIESĪBAS bez PIENĀKUMA ir VIENĪGI SKOLĒNAM!?? NEKĀDI NEVARU LĪDZ ŠIM LAIKAM SAPRAST MINISTRES SKANDĒTOS JAU ZINĀMOS VĀRDUS: “JĀRESPEKTĒ KOPĒJĀ SITUĀCIJA VALSTĪ”…………KĀPĒC IR DAŽAS IEDZĪVOTĀJU KATEGORIJAS, KURĀM SISTEMĀTISKI kaut kas JĀSAPROT, JĀRESPEKTĒ, JĀIEGAUMĒ…!?? UN REGULĀRI TĀS IR 3: SKOLOTĀJI, PENSIONĀRI, MEDIĶI???! Gaidu, kad attiecīgās instances DARBOŅI BEIGS nekaunīgi uzvesties un runāt nu jau 25 gadus NODRĀZTĀS FRĀZES un kā visu APZINĪGI RADĪTO caurumu aizlāpītājus piesaukt šo kategoriju cilvēkus!???

  2. ...................ceļ privātmājas un pērk džipus, kauna nav Atbildēt

    komunistiem

  3. ................... Atbildēt

    pašvaldības……….nevar būt lielražošana un komunisma tipa uzpūstās pašvaldības par svešu naudu. Pašvaldība var būt uz noteiktu savu !!!!! budžetu. Nav nodokļu, nav pašvaldību

  4. ................... Atbildēt

    mazo skolu vietā tikai ēdnīcas, visi būs laimīg

  5. Varbūt vajag uz šo sistēmu paraudzīties ar globālāku skatu – apkopot datus par skolniekiem mūža garumā un kādos apstākļos ir tikuši skoloti. Un izdarīt secinājumus – kādas skolas ģenerē cietumniekus vai arī kādas audzina par krietniem cilvēkiem no kuriem labums pārējai sabiedrībai. Pēc manas pieredzes – lielas milzīgas klases, kurās skolotāji nespēj pievērst uzmanību skolniekam nav labākais naudas taupīšanas veids ilgtermiņā, jo vēlāk šos cilvēkus būs jāskolo sabiedrībai ar visiem papildu izdevumiem.

    Lauku skolās nav obligāti jāveido vidusskolas, bet ir jābūt pamatskolām un arī arodskolām, jo tur arī dzīvo cilvēki ar bērniem, kuriem nav jāvadā savi bērni lielu gabalu.

  6. Mazajās skolās tātad trīs skolotājs mācīs visu. – fiziku, mūziku, ķīmiju, literatūru, sportu ģeogrāfiju, vēsturi….Lauku bērniem jau kvalitāti nevajag, un lauki beidzot jāiznīcina līdz galam!
    Neazmirsti, Seile, ka no laukiem nāk gaiši prāti, kas ne tikai zemi art gribētu.Bet tu viņiem šo iespēju nocirtīsi saknē.
    Un to mēs atcerēsimies!

    • Skolotāju nodrošinājums skolā jau vairs nav ministrijas atbildība, par to atbild skolu direktori – viņu atbildība ir kadru izvēle (tātad arī nepieciešamā mācību priekšmeta speciālista uz dažām stundām “transportēšana” no/uz citām skolām, kur tam slodze nesanāk)

    • Par kādu skolu direktoru atbildību jūs runājat?
      Kāda var būt atbildība, ja šīs algu reformas dēļ skolu direktori tiks piespiedu kārtā nostādīti tādā situācijā, ka budžetā naudas nepietiks ne tikai skolotāju algošanai, bet arī mācību plāna izpildei.To IZM dara mērķtiecīgi un ciniski, lai lauki paliktu tukši.
      Pilnīgi nesaprotama ir lauku uzņēmēju klusēšana, lauku strādnieku klusēšana – acīmredzot viņi vēl nesaprot, ar ko šī reforma draud viņiem un viņu bērniem.Viņu bērniem būs geto variants novadau centru skolu internātos.
      Kamēr pilsētnieki lepni dzīvos savās ģimenēs, pārpalikušie lauku bērni raudās bez vecākiem internātos.

  7. kāpēc necirst sunim uzreiz visu asti – atstāt skolā vienu pašu apkopēju ???

    • Ahem… padomju anekdošu žanrā kad apcirptu budžetu, paliktu tikai direktors… 😀 Apkopēja var tikt atlaista pati pirmā.

      Ārzemēs ir novērots, ka daudz kur apkopēju nav – katra darbinieka pienākumos ir ierakstīts, ka jāsakopj sava darba vieta, tā ka tā nav problēma – skolotāja pēc darba ar slotu rokā. Tiesa gan – ārzemēs apkopējas saņem cilvēcīgu algu par savu laiku tāpēc dārgas.

  8. Strādāju skolā, lielā skolā. Esam veikuši aprēķinus. Ikviens no mūsu skolas skolotājiem ar jauno IZM modeli zaudēs no 23-27% šī brīža algas. Par atbalsta personālu vispār nav skaidrības.

    • Milzīga problēma ir tā, ka līdz ar izglītības reformu joprojām nav beigusies pašvaldību reforma – tai bija jābūt pirmajai. Pašvaldībām ir jābūt tām, kas skolo(par vecāku maksātajiem nodokļiem) un tām tad arī būtu jābūt teikšanai cik daudz skolotājus algot utt. IZM vienkārši darbojas raugoties uz tekošo situāciju – tai bija jāplāno tālāk nākotnē un jānosaka skolotāju standarti, un jānosaka minimālā alga, kas valstij ir jānodrošina, nevis jāskaita kapeikas un jārada lieks darbs, kas pēc tam būs tāpat jāpārtaisa.

Krīgers jūsmoja par Ušakova kaķiem. Vai viņš ies politikā? (6)"Dusmīgo" Pēteri Krīgeru varētu nomainīt "diplomāts" Egils Baldzēns, taču ir arī citi interesenti
Draugiem Facebook Twitter Google+