Mobilā versija
+7.0°C
Sarmīte, Tabita
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
1. februāris, 2012
Drukāt

Selēns – kāpēc vajadzīgs un kā uzņemt (1)

Pieauguša cilvēka organismā ir 13–20 mg selēna.Selēna (Se) daudzums organismā ir pavisam niecīgs – mērāms miligramos, taču tas nepadara šo elementu mazāk nozīmīgu. Kā saka, mazs cinītis gāž lielu vezumu. Visvairāk tas koncentrējas aknās, nierēs, sirdī un liesā.

Itālijā un citās valstīs veikti pētījumi pierāda, ka reģionos, kur augsnē un līdz ar to arī uzturā ir vairāk selēna, mazāk iedzīvotāju slimo ar plaušu, taisnās un resnās zarnas, prostatas un dzemdes kakla vēzi.

Konsultēja uzturzinātniece Guna Havensone.

 

Kāpēc vajadzīgs

Selēns organismā darbojas kā antioksidants, kas pasargā no vides faktoru kaitīgās ietekmes, cīnās pret brīvajiem radikāļiem (kvēpu daļiņas, radiācija, pesticīdi), mazina iekaisuma procesus un kavē šūnu novecošanos. Tādēļ to mēdz dēvēt par jaunības elementu.

Vajadzīgs normālai vairogdziedzera darbībai un vīrišķā hormona testosterona sintēzei. Selēna savienojumi spēj piesaistīt un izvadīt no organisma smago metālu (dzīvsudraba, sudraba, kadmija, tallija) daļiņas, tā novēršot vai mazinot saindēšanos.

 

Visvairāk atrodams cūkas, liellopa, jēra un putnu gaļā (sevišķi aknās), zivīs (īpaši jūras – mencās, siļķēs, sardīnēs), pienā, sīpolos, olās, visu veidu pupās, raugā un pilngraudu produktos (rupjmaizē, brūnajos jeb neslīpētajos rīsos).

 

Visvairāk atrodams cūkas, liellopa, jēra un putnu gaļā (sevišķi aknās), zivīs (īpaši jūras – mencās, siļķēs, sardīnēs), pienā, sīpolos, olās, visu veidu pupās, raugā un pilngraudu produktos (rupjmaizē, brūnajos jeb neslīpētajos rīsos).

Dienā jāuzņem pieaugušam cilvēkam – 60 µg.

Kā? Sev tīkamā veidā pagatavota vistas gaļa, piemēram, divi ceptas filejas gabaliņi vai sutinātas kājiņas, satur vajadzīgo devu. Cits variants – 200 g jūras zivju, piemēram, sutināta laša šķēle, četri siļķes filejas gabaliņi (piemēram, lielie rolmopši), konservu kārbiņa ar sardīnēm vai skārdene tunča (var pagatavot gardus salātus).

 

Kas traucē uzsūkšanos

No dārzeņiem un pilngraudu produktiem organisms spēj uzņemt krietni mazāk (vien 40%) selēna nekā no gaļas. Iemesls – tajos esošā skābeņskābe vai fitīnskābe.

 

 

Ja trūkst

Rodas muskuļu vājums, nespēks, nagu gultnes kļūst izteikti gaišas.

Ja selēna trūkums ir ilgstošs, vīrietim var samazināties spermatozoīdu kustīgums un spēja radīt pēcnācējus. Šī paša iemesla dēļ palielinās atero-sklerozes, audzēju un vairogdziedzera slimību attīstības risks.

 

 

Ja pārdozēts

Par to liecina ādas nieze, caureja, vispārējs vājums, nogurums. Pastiprināti izkrīt mati, bojājas zobi un nagi. Rodas nepatīkama smaka no mutes, slikta dūša, vemšana.

Ēdot ar selēnu bagātīgus produktus, šo mikroelementu nav iespējams pārdozēt. Tas var notikt, neapdomīgi, bez ārsta ziņas lietojot aptiekā nopērkamos mikroelementu kompleksus.

Ja ilgstoši uzņem vairāk par 800 mikrogramiem (0,8 mg) selēna dienā, var rasties gēnu izmaiņas un tikt veicināta ļaundabīga audzēja attīstība. Grūtniecēm pārlieku liela selēna deva var izraisīt augļa patoloģiju.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. muļķību,pat ačgārnību.Ļoti nekompetents raksts.Tāda neveikla bukletu satura kompilācija.LA tādu ,,rakstu,, nevajadzētu turēt savos ,,apcirkņos,,.

Draugiem Facebook Twitter Google+