Mobilā versija
-0.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Svētdiena, 4. decembris, 2016
23. augusts, 2013
Drukāt

Sēņo prātīgi! 7 vērtīgi padomi drošai beku laušanai

Foto no Initas Dānieles personīgā arhīvaFoto no Initas Dānieles personīgā arhīva

Soli tuvāk mums paspēris rudentiņis, kas aicina uz mežu ne vien ogot, bet arī sēņot. Ko vajadzētu zināt, ejot griezt bekas un tās sagatavojot mielastam? Derīgos padomus sniedza Latvijas Dabas muzeja botānikas nodaļas vadītāja Inita Dāniele. 


 

Sēnes ne vien bagātina mūsu ēdienkarti, bet arī ir vērtīgs produkts, jo satur daudz olbaltumvielu, dažus tauku, ogļhidrātu, fermentu un mikroelementu veidus, kas cilvēkam ir veselīgi. Sēņu sastāvā ietilpstošās aminoskābes (tirozīns, histidīns, leicīns, arginīns) viegli sadalās un ātri uzsūcas, normalizējot kuņģa–zarnu trakta darbību. Ļoti svarīga nozīme ir arī lecitīnam, kas traucē holesterīna veidošanos organismā.

Sēņu sastāvā ir ļoti daudz mikroelementu – cinks, varš, fluors, kālijs, magnijs, dzelzs, nātrijs, sērs un hlors. Piemēram, A vitamīnu var saņemt ar baravikām, gailenēm, rudmiesēm. Bērzu bekās РР1 vitamīna ir tikpat daudz kā raugā vai aknās. В1 vitamīna ziņā tās neatpaliek no graudaugiem, bet D vitamīna ziņā – no sviesta.

Uzturvērtības ziņā sēnes ir pa vidu starp augu un dzīvnieku valsts izcelsmes produktiem. Tās satur daudz vairāk olbaltumvielu nekā dārzeņi, un tās līdzinās dzīvnieku izcelsmes produktu olbaltumvielām, taču daudz grūtāk asimilējas cilvēka organismā.

Sēnes satur arī slāpekļa savienojumus, kuru dēļ tās slikti pārstrādājas – var radīt problēmas kuņģim. Tāpēc tās nedrīkst ēst lielos daudzumos.

Sēnes ir labs produkts dažādās diētās, jo tām ir maz kaloriju.

{gallery id=”2064″}

• Ejot sēņot, atcerieties, ka daba jāsaudzē, tāpēc sēnes kātu nelauziet, bet to nogrieziet.

• Svaigas sēnes ātri bojājas, jo satur 75 – 92% ūdens. Pēc savākšanas tās tūlīt notīriet un pārstrādājiet (nevārītas tās drīkst uzglabāt ne ilgāk par 24 stundām temperatūrā līdz 10°).

• Sēnes nedrīkst ilgi glabāt neapstrādātas, jo tās ātri bojājas, īpaši tad, ja lasītas mitrā laikā. Ja jums nav iespējas notīrīt un pārlasīt sēnes uzreiz, tad līdz rītam tās var atstāt vēsā, labi vēdināmā vietā, pirms tam tās izklājot vienā kārtā, bet tikai ne uz metāla virsmas.

• Lai sēnes elpotu un nekļūtu miklas, glabājiet tās ledusskapī papīra turzā vai dvielī. Nemazgājiet pirms likšanas ledusskapī, mitrums tās ātri sabojā.

• Sēnes, kas atkārtoti ir saldētas un atsaldētas, uzturā lietot nedrīkst.

• Pirms gatavošanas sēnes noteikti nomazgājiet. Vislabāk to darīt sietā zem tekoša ūdens. Nevajag mērcēt, tās pievelkas ar ūdeni.

• 100 grādu termiskā apstrādē aiziet bojā visas sēņu ārstnieciskās īpašības, tāpēc veselīgākas ir žāvētas sasmalcinātas sēnes. Pirms žāvēšanas pārlasiet sēnes pēc sugām, notīriet, nomazgājiet un apžāvējiet, tad saveriet tās uz pārtikas diega vai izlieciet uz marles, iznesiet saulē. Jāseko, lai tās nekļūst mitras. Uz nakti sēnes ir jāienes telpā. Sēnes var žāvēt arī cepeškrāsnī 60 – 70 grādos.

Jāuzglabā vēsā, sausā vietā papīra vai audekla maisiņos. Glabāšanas laiks: līdz gadam. Pirms izmantošanas zupu, mērču vai piedevu gatavošanai ielieciet sēnes uz kādu laiku ūdenī vai pienā, tad tās būs atkal gatavas lietošanai.

* Sasaldēt sēnes var gan svaigas, gan apceptas sviestā (var ar sīpoliem), dažreiz atkarībā no sugas tās apvāra. Sēnes sagatavo tāpat kā iepriekšējā gadījumā, salieciet polietilēna maisiņos un ievietojiet saldēšanas kamerā -30 grādos, vēlāk var uzglabāt arī -15 (-20) grādos. Uzglabāšanas laiks – gads.

* Sēņu hermētiska konservēšana mājas apstākļos nav vēlama, jo sēnes var būt piesārņotas ar botulisma ierosinātāju sporām, kas attīstās bezgaisa vidē.

• Parādoties pirmajām saindēšanās pazīmēm, nekavējoties jāvēršas pie ārsta. Nedrīkst nodarboties ar pašārstēšanos!

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+