Mobilā versija
-2.8°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
10. novembris, 2016
Drukāt

Sex&drugs&rock&roll – ceļojums cauri Amerikai filmā “Amerikāņu saldumiņš”

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Kannu kino festivāla žūrijas balva “Amerikāņu saldumiņam” savā ziņā uzspiež arī festivālu kino zīmi, taču Andreas Arnoldes jaunākā filma ir viens no šā kino gada īpašajiem notikumiem, kam ir visas cerības kļūt arī par kulta fenomenu.

Savulaik par īsfilmu “Oskaru” saņēmusī angliete Andrea Arnolde Rīgas skatītājiem ir pazīstama ar filmu “Akvārijs” (2009), ko savulaik izrādīja arī “Arsenālā” un kurā savas karjeras vienu no pirmajām nozīmīgajām lomām nospēlēja šobrīd slavas augstumos esošais Maikls Fasbenders – filma “Gaisma okeānā” ir otrs šīs nedēļas kino jaunums. Priekšplānā izceļot jaunas meitenes stāstu, kas kļūst par pašas mātes draudziņa iekāres objektu, režisore savus varoņus nenosoda un tāpat arī rīkojas “Amerikāņu saldumiņā”. Šī filma apvieno pieaugšanas stāsta un “road movie” elementus, ļauj vilkt paralēles ar Harmonija Korines “Pavasara brīvdienām” (2012), ironizē par “american dream” un acu priekšā izceļ visu to, ko uz amerikāņu sapņiem nemaz nav iespējams attiecināt: nabadzību, negribētus bērnus, alkoholismu, dzīves sitienus, pēc kuriem nenāk solījumi, ka tie neatkārtosies. Un par producentu iekārotu aktrisi padara tīrradni un debitanti vienā personā Sašu Leinu, kas šajā lomā ielēca burtiski no pludmales – Arnoldes apzinātā izvēle strādāt ar kino vēl nepazīstamām sejām “Amerikāņu saldumiņam” piešķir autentiskumu –, kur režisore viņu bija pamanījusi, kā arī nomazgā Šaijas Labafa CV neglītos ierakstus, jo tas, ko viņš kā barvedes labā roka un pakalpiņš izdara šajā filmā, ir vairāk nekā uzslavas vērts.

Zvaigzne – filmas laikā attaisnojas varones vārda izvēle – labi zina, ko nozīmē cīnīties par izdzīvošanu. Tāpēc, kad viņa izrakājusies pa pārtikas lielveikala atkritumu kasti, lai sarūpētu vakariņas, pamana jauniešu pilnu busiņu, no kura burtiski strāvo dzīvesprieks un mēģinājumi aiz astes notvert laimīti, meitenei rīcības plāns ir skaidrs: laisties, ko kājas nes, no iepriekšējās dzīves, lai, pievienojoties mežonīgajam baram, iespējams, sāktu jaunu dzīvi. Busiņa iemītnieku dzīve ir pilnībā atkarīga no barvedes Kristālas (Elvisa Preslija mazmeita Railija Keo) noskaņojuma, un par optimistisku, jauku un labsirdīgu jaunu sievieti viņu grūti nodēvēt. Taču tas arī nav jādara, jo Kristāla pārstāv biznesu, un no viņas stingrā tvēriena atkarīgas busiņā sasēdušo vakariņas, naktsmājas un nākamā diena.

“Amerikāņu saldumiņa” vizuālais risinājums ir operatora Robija Raiena rokas kameras darbs, un viņš dzīvu, dabiskas gaismas pielietu bildi uzbur ikvienai situācijai, kā arī ilustrē mūziku, kurai šajā filmā ir ļoti būtiska nozīme. Tāpat kā pati režisore un scenāriste Andrea Arnolde reiz devusies braucienā cauri Amerikai – atšķirībā no filmas varoņiem, viņa to darīja vienatnē –, “Amerikāņu saldumiņa” raibā kompānija ir katrs ar savām blusām, tā ļaujot spēlēties ar situācijām, kas izriet no varoņu savstarpējās komunikācijas, taču, pateicoties autores eiropeiskajai pieredzei, viņa neļauj savus varoņus lasīt kā no grāmatas un daudz ko atstāj skatītāja domāšanai, vienu pēc otras uz ekrāna demonstrējot ne tos glītākos Amerikas vaibstus, kas lielākoties netiek iemūžināti mākslas filmās. Nepilnas trīs stundas ekrāna laika paiet zibenīgi, un Arnoldes apzināti ļautās aktieru improvizācijas ir jaunības slavinājums, ko apzīmogojuši gan piederības atribūti (tetovējumi, pīrsingi, apģērbs, izturēšanās veids), gan centieni vienlaikus kļūt pieaugušiem, taču vēl nepazaudēt bērnišķīgu naivitāti.

 

UZZIŅA

“American Honey”/”Amerikāņu saldumiņš”

ASV, Lielbritānija, 2016

Režisore: Andrea Arnolde

Lomās: Saša Leina, Šaija Labafs, Railija Keo

No 11. novembra “Kino Citadele”, “Multikino”, “Splendid Palace”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+