Daugavpils dzelzceļa stacija 19. gs. beigās.
Daugavpils dzelzceļa stacija 19. gs. beigās.
Daugavpils dzelzceļa stacija 19. gs. beigās.

1858. gada 21. maijā. Dzelzceļa vēstures sākums Latvijā 0

Pirms 160 gadiem no tagadējās Rīgas stacijas apkaimes tika uzsākta 218 km garās Rīgas–Daugavpils dzelzceļa līnijas būve, ko pabeidza trijos gados un kas tiek uzskatīta par vienu no pirmajām dzelzceļa līnijām Latvijas teritorijā (pirmā bija Rītupe–Daugavpils 1860. gadā). Līdzīgi “Rail Baltica” arī toreiz trase tapa strīdos. Ideja par dzelzceļa nepieciešamību starp abām pilsētām pirmo reizi izskanēja Rīgas tirgotāju kopsapulcē jau 1847. gadā. Akceptu no Pēterburgas nācās gaidīt piecus gadus. Rīgas Biržas komiteja līniju projektēja caur Jelgavu un Bausku, gar Kurzemes dienvidu robežu. To diktēja tā brīža saimnieciskie apsvērumi. Savukārt Pēterburgā uz dzelzceļu raudzījās, pirmkārt, kā uz stratēģiski svarīgu objektu ar militāru nozīmi, tādēļ līniju nācās novilkt gar Daugavas labo krastu. Turklāt impērijas mērogā tajā pašā laikā tika cilāta ideja par dzelzceļu no Orlas caur Daugavpili uz Liepāju – svarīgu Krievijas labības eksporta ostu. Bet tādā gadījumā Rīga paliktu malā. Lai saglabātu sākotnējo ieceri un neļautu to “nogremdēt” Orlas–Liepājas projekta dēļ, Rīgas tirgotājiem nācās krietni pastrādāt Pēterburgas kuluāros, kā arī sameklēt angļu investorus, kas bija gatavi ieguldīt naudu tieši Rīgas–Daugavpils līnijā.

Reklāma
Reklāma