Mobilā versija
+0.2°C
Īrisa, Irīda, Airisa
Svētdiena, 22. oktobris, 2017
28. septembris, 2017
Drukāt

“Skaņu mežā” – trokšņu mūziķe Pharmakon

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Piektdien, 13. oktobrī nepieradinātās mūzikas festivāla „Skaņu mežs” ietvaros mūzikas namā „Daile” uzstāsies ņujorkiete Mārgareta Šardjē (Margaret Chardiet) ar savu trokšņu mūzikas projektu “Pharmakon”. Medijs “The Village Voice” nodēvējis “Pharmakon” par „vienlaikus trauslu un biedējošu”, piebilstot, ka mūziķes spēcīgie dzīvie priekšnesumi nodrošinājuši viņai publiku, kas ir daudz plašāka par ierasto trokšņu mūzikas auditoriju.

“Pharmakon” ir ņujorkietes Mārgaretas Šardjē industriālās trokšņu mūzikas projekts, kam šogad aprit desmit gadi. Žanrā, ko uztver kā vīriešu dominētu, Šardjē šobrīd ir starp redzamākajiem māksliniekiem. Pretēji raksturīgajiem pieņēmumiem par trokšņu mūziku, viņas darbi ir niansēti un dramaturģiski, tematiski un stilistiski eklektiski. Šardjē savā radošajā darbībā ir bijusi pārņemta ar indivīda attiecībām ar savu ķermeni – un nebūt ne harmoniskā izpratnē, kas ir saistīts ar pašas pārdzīvoto smago slimību. Gan priekšnesumos, gan ierakstos, Šardjē šo eksistenciālo spriedzi manifestē ar izmisīgu un konfrontējošu pagrīdes mūziķa jaudu, brucinot robežas starp izpildītāju un klausītājiem. Tā arī Šardjē priekšpēdējā albuma Bestial Burden, ko medijs Pitchfork ievietoja labākās jaunās mūzikas („Best new music”) kategorijā, fokusā ir ķermeņa un prāta pretrunas. 2017. gada albumu “Contact” māksliniece dēvē par tematisku pēcteci tam, taču ieturētu cerīgākās noskaņās, dzīvajā priekšnesumā cenšoties iedzīvināt transa tehnikas. Albuma pieteikumā māksliniece raksta, – “Cilvēks ir traks suns, kas raustās savas mirstības saitē ar atņirgtiem zobiem. Rūcot un skrāpējot viens otram, mēs cenšamies sasniegt augstāku līmeni un uzurpēt to. [..] Ja mēs pieņemam, ka vienīgais, ko spējam nešaubīgi sajust, ir īsais laika sprīdis, kas mums ir dots, tad šī apziņa ļauj mums to baudīt, un veidot kontaktu vienam ar otru. [..] Saziņas/kontakta mirkli, kad šķidrauts ir uz īsu, bet brīnišķīgu brīdi pacelts, un mēs esam brīvi.”

Medijs “Thump” “Pharmakon” uzstāšanos raksturo sekojoši: „Koncertos “Pharmakon” triecas iekšā publikā, uzglūn individuāliem klausītājiem un kliedz tiem sejā. Viņas priekšnesumi ir apzināti konfrontējoši, un viņa augstu vērtē mirkļus, kad klausītāji dod viņai pretsparu.” Šardjē gan atzīmē, ka to gluži nevajadzētu uztvert par aicinājumu uz kautiņiem koncertos – ir gadījies, ka klausītāji viņai uzbrūk ar dūrēm.

Par prominentu sastāvdaļu “Pharmakon” daiļradē uzskatāms Šardjē vokāls, kas dažkārt – iespējams, pateicoties arī arhaiski mehāniskajiem ritmiem pavadošajā mūzikā – tiek salīdzināts ar Maikla Džirā (Michael Gira) dziedāšanu agrīnajos grupas “Swans” ierakstos. Kliedzošā vokāla intensitāti, iespējams, raksturo fakts, ka, kā atzinusies pati mūziķe, divas reizes gadā viņai tā dēļ asiņo rīkle.

Šardjē 2014. gadā devusies tūrē kopā ar augstāk minēto grupu “Swans”. “Pharmakon” otro albumu „Bestial Burden” labāko 2014. gada albumu sarakstos iekļāvuši tādi mediji kā “Pitchfork” un “The Wire magazine”.


Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+