Publicitātes foto

Skatuve kā gals un sākums 0

Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā piedzīvojusi pirmizrādi un saņēmusi pelnītas ovācijas Kristas Burānes dokumentālā filma “Pasaka par tukšo telpu”, kas tvērusi scenogrāfa Andra Freiberga pašportretu un noslēdz izcilām teātra personībām veltītu filmu ciklu.

Reklāma
Reklāma
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Lasīt citas ziņas

Bez izcilā scenogrāfa un pedagoga Andra Freiberga ne tikai latviešu teātris būtu zaudējis daudz oriģinalitātes. Gandrīz 80 gadus – nākamā gada rudenī mākslinieks svinēs apaļo dzimšanas dienu – viņš turējis roku uz pasaules teātra pulsa un arī šajā filmā nav iedomājams bez skatuves. Kristas Burānes filmā Andris Freibergs rada savu pašportretu kā izrādes “Andris Freibergs” scenogrāfiju, izspēlēdams sevi pašu un skatuvi kā vietu, kur pēdējos gandrīz 80 gadus bijusi telpa un laiks spožiem panākumiem, traģiskiem zaudējumiem, dzimšanai, nāvei un sapnim, ka iespējams radīt ideālu tukšo telpu – tādu, kurā vienlaikus iespējams ietvert visu un neko, galu un sākumu. Burāne ļauj ieskatīties arī Freiberga – pedagoga ikdienā. Šo darbu nav pārsātinājušas biogrāfiskas detaļas un laikmeta analīze, turklāt autore katram skatītājam ļauj pašam aizpildīt tukšo telpu, kā arī sniedz priekšstatu par domas un māksliniecisko vērienu, ar kādu apdāvināts tikai retais.

Noslēdzot filmu ciklu, kas veltīts izcilām Latvijas teātra personībām, režisore Krista Burāne turpina jau iepriekšējās daļās aizsāktās tēmas, kuru risināšanu “Piektajā Hamletā” (2007) aizsāka Oļģerts Kroders un “Mārā” (2014) turpināja Māra Ķimele. Abas šīs filmas izpelnījās kā skatītāju, tā kino profesionāļu uzmanību – katra no filmām trīs kategorijās bija nominēta Lielajam Kristapam. Arī Kristas Burānes dokumentālā filma “Pasaka par tukšo telpu” ir viena no pretendentēm šīgada Nacionālajai kino balvai “Lielais Kristaps”, kuras programma būs skatāma no 9. līdz 14.novembrim. “Pasaka par tukšo telpu” nominēta sešās kategorijās: labākā pilnmetrāžas dokumentālā filma, labākais dokumentālās filmas režisors (K. Burāne), labākais scenārists (K. Burāne), labākais montāžas režisors (K. Burāne), labākais dokumentālās filmas operators (Valdis Celmiņš) un labākais animācijas mākslinieks (Toms Burāns). Protams, radošā grupa ir krietni plašāka, un par mūziku atbildīgs grupu “Cosmos” un “Instrumenti” dalībnieks Reinis Sējāns, kurš ar studiju “VFS Films” jau sadarbojies, veidojot skaņu celiņus dokumentālajām filmām “Runātāji” (2016, režisors Dainis Kļava) un “Atbrīvošanas diena” (2017, režisori Uģis Olte, Mortens Troviks; šī filma “Lielajam Kristapam” izvirzīta piecās kategorijās). Leļļu mākslinieks ir Mārtiņš Rozenfelds, kostīmu māksliniece – Ineta Utināne, producenti – Uldis Cekulis un Agne Skane.

CITI ŠOBRĪD LASA

3. novembrī plkst. 18.00 kinoteātrī “Splendid Palace” notiks filmas īpašais seanss, un tajā piedalīsies arī pats Andris Freibergs, kā arī “Pasakas par tukšo telpu” radošā grupa. Jau no 6. novembra filmu sāks demonstrēt Cēsīs, un drīzumā – arī citur Latvijā.

“Pasaka par tukšo telpu”

Latvija, 2017.

Režisore: Krista Burāne

No 3. novembra “Splendid Palace”, no 6. novembra – Cēsīs, drīzumā – arī citur Latvijā

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.