Ekonomika
Bizness

“Škoda Vagonka”: “Pasažieru vilciens” nelikumīgi veica cenu korekciju0


Spānijas uzņēmuma “Talgo” elektrovilciens var pārvadāt 450 pasažierus.
Spānijas uzņēmuma “Talgo” elektrovilciens var pārvadāt 450 pasažierus.
Publicitātes foto

Pasažieru pārvadātāja “Pasažieru vilciens” (PV) elektrovilcienu iegādes iepirkumā par uzvarētāju atzītajam Spānijas uzņēmumam “Talgo” ir nepietiekama pieredze, kvalifikācija un tā piedāvātās izmaksas uz vienu elektrovilciena sēdvietu gadā ir pārāk augstas, lai uzņēmums uzvarētu šajā iepirkumā, otrdien žurnālistiem teica “Škoda Vagonka” pārstāvji.

“Škoda Vagonka” ir vērsies Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar iesniegumu par sarunu procedūras “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība (Iepirkuma identifikācijas numurs AS “PV”/2015/37) pārkāpumiem un tās rezultātiem.

Ražotājs norāda, ka PV izsludinātā iepirkuma procesa rezultātā pretendentiem bija jāspēj piegādāt un uzturēt 32 jaunus elektrovilcienus, un iepirkuma priekšmets bija vidējās kopējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā.

Savukārt PV veiktajā uzvarētāja pasludināšanas ceremonijā tika nosaukts uzvarētāja kopējais izmaksu apjoms 225,3 miljonu eiro apmērā, kas ne tikai neatbilst iepirkuma priekšmeta definīcijai, bet ir tikai daļa no vērtējamo parametru saraksta.

“Škoda Vagonka” sākotnējā piedāvājumā, kurš tika iesniegts šī gada 6.augustā, ietvertās vidējās kopējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu bija 893,59 eiro.

Tā kā konkursa nolikums deva iespēju konkursa komisijai izskatot piedāvājumus veikt cenu korekciju, tad vairāku mēnešu sarakstē “Škoda Vagonka” apsprieda ar PV korekciju līdz 912,05 eiro uz vienu pasažieru vietu, taču nepieņem jebkādas tālākās korekcijas.

“Škoda Vagonka” norāda, ka PV vienpusēji, bez saskaņošanas ar pretendentu, un tādējādi nelikumīgi veica cenu korekciju līdz 928,50 eiro par vienu pasažieru vietu, kam “Škoda Vagonka” vēl pirms rezultātu paziņošanas, informējot rakstiski, nav piekritusi.

“Škoda Vagonka” joprojām ir gatava nodrošināt piepilsētas pasažieru elektrovilcienu piegādi ar vidējām kopējām izmaksām 912,05 eiro uz vienu pasažieru vietu vidēji gadā, tādējādi piedāvājot būtiski izdevīgākus nosacījumus nekā līdzšinēji pasludinātais konkursa uzvarētājs.

“Škoda Vagonka” atgādina, ka cits iepirkuma pretendents – “Stadler” – vērsās IUB ar sūdzību par pretendenta “Talgo” atbilstību iepirkuma kvalifikācijas prasībām. IUB sūdzību faktiski neizskatīja pēc būtības.

Pēc “Škoda Vagonka” rīcībā esošās informācijas, “Talgo” pēdējo piecu gadu laikā līdz pieteikuma iesniegšanas brīdim nebija izgatavojis, sertificējis, piegādājis un nodevis pastāvīgā ekspluatācijā vismaz desmit piepilsētas pasažieru elektrovilcienus (EMU – electric multiple unit), kas tiek izmantoti pasažieru pārvadāšanai Eiropas savienības vai Eiropas Brīvās Tirdzniecības Asociācijas dalībvalsts dzelzceļa tīklā vai 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā.

Pēc “Škoda Vagonka” rīcībā esošās informācijas, “Talgo” elektrovilcieni ir nevis EMU jeb motorvagonu ritošais sastāvs, bet gan vilcieni, kuri ir aprīkoti ar lokomotīvēm kā vilces līdzekļiem un pasažieru vagoniem.

“Škoda Vagonka” uzskata, ka “PV” nav nodrošinājis Sarunu procedūras atklātumu, jo īpaši jautājumā kas attiecas uz pretendentu kvalifikāciju, uz ko vairākkārt no “Škoda” puses tika aicināti atsaucoties uz šādu praksi citos Eiropas tirgu iepirkumos.

Tāpēc “Škoda Vagonka” lūdz IUB uzlikt par pienākumu PV atklāt visiem pretendentiem informāciju par piedāvātās cenas norādītajām komponentēm.

Tāpat “Škoda Vagonka” aicina visus iepirkuma dalībniekus atklāt vilcienus, ar kuriem tie kvalificējušies, nosaucot konkrētus tirgus, kuros tie darbojas, konkrētus modeļus, kas tikuši piegādāti, un tad vērtēt konkursa dalībnieku atbilstību kvalifikācijas prasībām.

Piedāvājums padarīts dārgāks

“No piedāvājuma atvēršanas procedūras, kas notika 6.augustā, nākamais izdevīgākas finanšu piedāvājums bijis par vairāk nekā 4% dārgāks. Mums ir pamats uzskatīt, ka vēlāk trīs mēnešu periodā mūsu piedāvājums apzināti tika padarīts dārgāks.”

“Notika piemērojamās metodikas maiņas un vairākas aprēķinu korekcijas, uz kurām uzstāja PV un kur vairākos gadījumos mēs piekāpāmies, lai gan uzskatījām, ka tas nepamatoti sadārdzina mūsu piedāvājumu,” otrdien notikušajā preses konferencē sacīja “Škoda Vagonka” pārstāvis Romans Sorkins.

Viņš atgādināja, ka “Škoda Vagonka” sākotnējā piedāvājumā ietvertās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā bija 893,59 eiro, ko uzņēmums joprojām ir gatavs nodrošināt. Šī cena palielinājās tikai PV veiktās korekcijas dēļ.

Pēc PV pārrunām ar “Škoda Vagonka” kompānijas piedāvātā cena sasniedza 912,05 eiro, bet pēc PV veiktās korekcijas, kas “Škoda Vagonka” bija nepieņemama, tā pakāpās līdz 928,5 eiro.

Tikmēr “Talgo” piedāvātās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā ir 932,32 eiro. Atzīstot “Talgo” par uzvarētāju minētajā iepirkumā, Latvija par pasažieru vilcieniem pārmaksās 10 miljonus eiro, pauda “Škoda Vagonka” pārstāvji.

Sorkins arī norādīja, ka cenu neatbilstība ir viens no kompānijas iebildumiem iepirkumā, taču iebildumus raisa arī tas, ka “Talgo”, pretēji “Škoda Vagonka”, neesot ražojis tāda tipa vilcienus, kā PV plāno iepirkt, un uzņēmumam trūkst atbilstošas kvalifikācijas tam.

Uzņēmuma viceprezidents Ivo Gurnaks piebilda, ka ir nepieciešama ilggadīga pieredze, lai varētu ražot šādas lokomotīves un attiecīgi piedalīties iepirkumā, taču “Talgo” tās trūkst. Savukārt “Škoda vagonka” ir pieredze šāda tipa lokomotīvju ražošanā.

“Mūsu piedāvājums ir labākais, un saskaņā ar mūsu viedokli, mums bija jābūt uzvarētājam šajā iepirkumā,” viņš uzsvēra.

Iepriekš minēto iemeslu dēļ “Škoda Vagonka” ir vērsies Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar iesniegumu par pārkāpumiem PV rīkotajā sarunu procedūrā elektrovilcienu iepirkumam. Uzņēmuma tālākā rīcība būs atkarīga no IUB atbildes.

Līdz ar to pagaidām ir pāragri pateikt, vai “Škoda Vagonka” par iepirkumu vērsīsies tiesā.

Iekams no IUB nav saņemta atbilde, uzņēmuma pārstāvji nekomentēja, kādi bija iemesli PV pastāvēšanai uz to, lai “Škoda Vagonka” savā piedāvājumā veiktu cenu korekcijas.

“Škoda Vagonka” ir ir dzelzceļa transportlīdzekļu ražotājs ar vairāk nekā 100 gadus ilgām ražošanas tradīcijām, kas nodarbojas galvenokārt ar vienstāva un divstāvu elektrovilcienu ražošanu piepilsētas, reģionālajai un starptautiskajai satiksmei. Šobrīd “Škoda Vagonka” ražotie elektrovilcieni tiek ekspluatēti gan Eiropas Savienībā gan 1520mm dzelzceļu tīklā.

Konteksts:

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka PV par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzinis Spānijas uzņēmumu “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena ir 225 303 262 eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.

PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis iepriekš norādīja, ka “Talgo” piedāvājums bija saimnieciski izdevīgākais visā vilcienu paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados.

Jautāts, kādas bija pārējo pretendentu piedāvātās līgumcenas, Grigulis sacīja, ka nākamais izdevīgākais piedāvājums bija par nepilniem 20 miljoniem eiro dārgāks.

Tāpat vēstīts, ka “Škoda Vagonka” pēc elektrovilcienu iepirkuma konkursa rezultātu paziņošanas izteica iespējamību vērsties IUB, apstrīdot konkursa rezultātus.

“”Škoda Vagonka” ir pārsteigta par šādu negaidītu PV lēmumu paziņot “Talgo” par iepirkuma uzvarētāju, jo tādējādi, pretēji PV apgalvotajam, Latvija par pasažieru vilcieniem samaksās kopumā par 10 miljoniem eiro vairāk. “Škoda Vagonka”, iesniedzot piedāvājumu PV izsludinātajā konkursā par piepilsētas pasažieru elektrovilcienu piegādi, izteica finansiāli visizdevīgāko piedāvājumu,” uzsvēra Sorkins.

Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) un “Škoda Vagonka”.

Šis ir Latvijas trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un “Stadler”, par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču “Stadler” ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts.

Saistītie raksti

Otrajā iepirkumā piedalījās “Hyundai Rotem” un “Stadler”. Labākās cenas piedāvājumu iesniedza “Hyundai”, taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no “Stadler” nav finansējuma, un “Pasažieru vilciens” līgumu nenoslēdza.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

LA.lv