Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (no kreisās) un Ikšķiles vidusskolas direktors, alternatīvā pedagogu atalgojuma modeļa izstrādātājs Česlavs Batņa
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (no kreisās) un Ikšķiles vidusskolas direktors, alternatīvā pedagogu atalgojuma modeļa izstrādātājs Česlavs Batņa
Foto LETA

Skolas direktors par pedagogu algu pieaugumu: “Tā bija manipulēšana ar cipariem” 5

Ikšķiles vidusskolas direktors Česlavs Batņa pats bija izstrādājis alternatīvo pedagogu algošanas modeli, taču Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) to noraidīja, apgalvojot, ka šāds modelis izmaksātu pārlieku dārgi. Ko skolas direktors saka par pedagogu atalgojuma modeli, kas stājies spēkā šajā mācību gadā?

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas


– Kādu ietekmi jaunais modelis atstājis uz jūsu vadīto skolu?

– Mērķdotācija Ikšķiles vidusskolai pieaugusi par pāris tūkstošiem, bet audzēkņu skaits un klašu komplektu skaits arī pieaudzis. Tāpēc mērķdotācijas pieaugums galīgi nenosedz jaunās vajadzības un mēs ejam “pa mīnusiem”. Apmaksāto likmju skaits nav pieaudzis. Iepriekšējā mācību gadā skolotājs par 30 stundu darbu saņēma 895 eiro, bet tagad par šo pašu darbu ir 850 eiro. Lai nepasliktinātu skolotāju finansiālo stāvokli, pašvaldība piefinansē trūkstošo. Faktiski pašvaldība izglābusi mūsu skolotājus. Raugoties no sistēmas viedokļa, man tas šķiet pilnīgi absurdi, ka pašvaldībai jāmeklē trūkstošie līdzekļi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Skolotāju atalgojums samazinājies arī tāpēc, ka kvalitātes piemaksa nu ir tikai par kontaktstundām, nevis visām nostrādātajām stundām. Agrāk skolotājs ar trešo kvalitātes pakāpi piemaksā saņēma 50 eiro, bet tagad ir tikai 30 eiro. Savukārt skolotājam ar piekto kvalitātes pakāpi piemaksa sarukusi no 180 līdz 113 eiro.

No Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības apkopotās informācijas skaidri redzams, ka aptuveni trešdaļa skolu no reformas tiešām ir ieguvusi, vēl viena trešdaļa ieguvusi minimāli – vienai skolai samaksa pieaugusi pieci eiro par likmi, citai – 10 eiro nākuši klāt. Taču pēdējā trešdaļa būtiski zaudējusi. Tāpēc uzskatu, ka izglītības ministrs negodīgi manipulē ar cipariem, apgalvojot, ka atalgojums pieaudzis 80 procentos skolu. Kas tas par pieaugumu, ja runa ir pat par 2 līdz 3 eiro?

Tomēr mēs kā dzīvnieki pielāgojamies situācijai. Dēļ reformas jau neslēgsim skolu ciet.

– Vai, jūsuprāt, iespējams panākt, lai būtiski algas celtos visiem skolotājiem, ja no “tautas” izteikumiem tīmeklī varam spriest, ka daudzi uzskata: pedagogi jau šobrīd pelna pietiekami un pārāk daudz grib?

– Domāju, ka sabiedrība drīzāk ir neizpratnē, jo IZM sniedz vienu informāciju, bet situācija skolās ir cita. Sākotnēji taču Šadurskis pat apgalvoja, ka skolotāju alga tiek paaugstināta par 62 procentiem! Tā bija manipulēšana ar cipariem, par ko visi Latvijas skolotāji būtu pelnījuši atvainošanos no ministra.

Ja pedagogi saņem uz rokas 700, 800 eiro, strādājot 40 stundas nedēļā, vai tas tiešām par šo darbu ir liels atalgojums? Ja paskatāmies uz vidējo algu Latvijā, tad nav liels. (Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, vidējā neto alga Latvijā 2016. gada jūnijā (pēdējie dati) bija 613 eiro. – I. K.)

Visu interviju ar Ikšķiles vidusskolas direktoru Česlavu Batņu lasiet “Latvijas Avīzes” 1. novembra numurā vai e-izdevumā.