Mobilā versija
+0.3°C
Daina, Dainis, Dainida
Pirmdiena, 23. oktobris, 2017
1. maijs, 2017
Drukāt

Skolotāja 3.klases skolniekam uzdod mājasdarbu: izskaidrot rupja lamu vārda nozīmi (45)

Foto - LETAFoto - LETA

Kāda 3. klases skolēna mammas ir sašutusi par mājasdarbu, kāds uzdots viņas bērnam. Sūrojas, ka pagarinātās grupas skolotāja nevis aizrāda, ka necenzētus vārdus lietot nedrīkst, bet tieši pretēji, kā mājasdarbu liek sīki izanalizēt prostitūciju, vēstīja TV3 raidījums “Bez Tabu”.

Bērna mamma vēstulei pievienojusi arī lapu ar uzdevuma tekstu: “Ma*ka. Lūdzu uzrakstīt šī vārda vēsturisko un mūsdienīgo nozīmi un salīdzināt! Darbu iesniegt pagarinātās grupas skolotājai.” Trešklasnieka mamma par uzdoto mājasdarbu ir sašutusi un par to ziņojusi Izglītības un Zinātnes ministrijai.

Izglītības kvalitātes valsts dienesta uzraudzības departamenta vadītājs Juris Zīverts atzīst, ka vārda skaidrojums nav iekļauts mācību programmas saturā, un tāda vēsturiska metode, lai novērstu lamu vārdu lietošanu skolās, mūsdienās vairs nebūtu izmantojama. Neesot arī pedagoģiski likt bērnam veikt šādu mājasdarbu.

Nepiedienīgajā vārdā puika apsaukājis klasesbiedreni. Tas noticis ne reizi vien, tamdēļ, skolotāja mēģinājusi vērst uzmanību uz šī vārda lietojuma jēgu, ko 3.klases skolēns, visticamāk, nesaprot. Pagarinātās dienas grupas skolotāja cerējusi, ka bērna vecāki kopā ar savu atvasi mājās to pārrunās.

Izglītības kvalitātes valsts dienests saņēmis iesniegumu no trešklasnieka mammas arī par citu izmantoto metodi. Proti, pirms uzdot mājās analizēt šī necenzētā vārda nozīmi, skolotāja likusi audzēknim klasē to rakstīt daudzas reizes uz lapas, tad pārdomājusi un uzdevumu mainījusi.

Izglītības kvalitātes valsts dienesta pārstāvis atzīst, ka arī šāda metode ir nepedagoģiska.
Ja bērns lieto necenzētus vārdus un apsaukā klasesbiedrus, vislabāk būtu bijis paaicināt grēkazi savrup un veikt pārrunas, bet ne klasesbiedru priekšā. Jārunā par notikušo arī ar vecākiem, jo svarīgi, lai arī ģimenē tiktu mācīts nelietot lamu vārdus. Ģimnāzijas direktore gan bilst, ka sadarbība ar bērna vecākiem nav izdevusies veiksmīga.

Skolotāja, kas uzdevusi neparasto mājas darbu esot jauna, gudra, aizrautīga un talantīga. Pedagoga darbs esot viņas aicinājums, taču skolotājai trūkst pieredzes un viņa no kļūdām mācās.
Direktore jau uzrakstījusi paskaidrojumu Izglītības kvalitātes valsts dienestam par skolotājas izmantoto metodi cīņā ar lamu vārdu. Dienesta vadība sola gadījumu izskatīt un, tad vērtēs, kā reaģēt uz notikušo.

Pievienot komentāru

Komentāri (45)

  1. Gudrā māmiņa pati netiek kārtībā ar savu trešklasnieku… uzreiz redzams, metode ļoti pedagoģiska, visai drīz šī māte teiks paldies, jo viņai pašai no sava brīnumbērna nāksies bieži šo vārdu dzirdēt

  2. Skolotāja darīja pareizi. Ja bērns šādu vārdu ir saklausījies un to lieto regulāri, tad vislabākais veids bija uzdot to kopā ar vecākiem izprast. Vecāki ir pirmie kuros bērns ieklausās un uzzina visu ko jaunu dzīvē. Beidziet raustīties! Acīmredzot bērns nav klausījies skolotājas aizrādījumos.

  3. divu dēlu māte Atbildēt

    Ja MANS dēls dabūtu šādu mājasdarbu, es nevis uz ministriju skrietu sūdzēties, bet gan izskaidrotu tā, ka mazais no kauna zemē gribētu ielīst. Un tad pie apsaukātās meitenes klases priekšā ar puķēm, atvainoties – pateikt – piedod, visi piedodiet, es nezināju, ka tas tik nejauks vārds. Un skolotājai medaļu :), nevis rājienu. Ak tad nepedagoģiski? Ak tad pārrunas divatā? Bet, ka meiteni šitā publiski nosauc un vecāki to rupekli aizstāv, tas ir pedagoģiski? Nu, rupekļa māt, nākamā apsaukātā būsiet Jūs. Un vēl, domāju gan, dabūsiet ar dūri pa muti. Un tad varēsiet sūdzēties tādā ministrijā, kādā vien gribēsiet…

  4. Un tā skolotāja ir studējusi pedagoģiju? Ar tādu saprašanu vņu pat tuvumā nevar laist bērniem.Ar to sodīšanu viņa to vārdu iemūžināja bērna atmiņā.Vajag vēl likt daudzkārt rakstīt lamuvārdus,tad bērni tos labi iegaumēs un plaši lietos.

  5. kas tur ko uztraukties – ir Latvijas literārās valodas vārdnīca. Ja tur skaidrojumu neatrod, var somu valodā paskatīties – Maukas………tātad garšigs 🙂

  6. Pat grūti aptvert, cik muļķai jābūt, lai sevi un savu bērnu tā izblamētu pa visu Latviju!

  7. Varbut varetu noradit ari si izglitibas kvalitates valsts dienesta parstavja vardu un uzvardu?

  8. Izsaukt vecakus, un tas meitenes vecakus kuru apsaukaja. Un likt atvainoties. Nu skaidrs, ja tevs mammu majas par mau**u saukaa, tad jau berns ta ari doma ka tas ir miljvardinish 🙂

  9. Aha, ministrijā pasūdzējās, puika vārda nozīmi joprojām nezin un uzskata, ka mierīgi var tā runāt

  10. Cepums skolotājai, es arī tā būtu darījis. Es neuzskatu ka skolotājai būtu jāmāca bērnu nelamaties – tas ir vecāku darbs. Tātad sanāk ka skolnieks var darīt visu un vecāki pasūdzēsies ministrijai ka skolotāja kautko māca vai grib mainīt bērnā, traki būt skolotājam.

  11. Manā izpratnē, šiem vecākiem nav ne jausmas par audzināšanas metodēm. Būtu vairāk jāpievēršs uzmanība bērna audzināšanai nevis meklēt ” taisnību” ministrijās ! Skolotāja malacis!

    • Kas par lamu vai necenzētu vārdu “”ma-ka”‘ tā agrāklatviski sauca palsistuves ,kad vārdu ”prostitūta viens pa nezināja Un ,vai “”prostitūta un palsistuve “”ir kas smalkāks “vārds “”s…s””taču arī nemaina savu būtību ,nosaucot to smalkāk par ”mēslu”‘jeb “”fekāliju”‘Jautājums ir ,uz ko to attieina “”Ma-ka””nav lamuvārds ,un bērnam jāzin ,kad par cilvēku to var ttikt,kādu darbību jeb uzvedības rezultātā skolotāja pilnīgi pareizi rīkojās ,likot “”gudriniekam “”vispirms noskaidrot šī vārda noīmi un tad ,lai padomā ,vai tās meitenes rīcība atbilst vārda nozīmei cilvēkam ir jāzin vārdu nozīme Mūsdienā slietojam tik daudz vārdu ,arī svešvārdus ,kuru nozīmi pt nezinām to dara arī visai inteliģenti cilvēki,bet visvairāk politiķi

      • Mauka un prostitūta tomēr nav sinonīmi. Mauka tas ir dzīvesveids, prostitūta amats. Šajā gadījumā problēma ir, ka trešklasnieks, visticamāk, nav vēl iepazīstināts ar procesa fizioloģiju.

  12. Manā izpratnē, šiem vecākiem nav ne jausmas par audzināšanas metodēm. Būtu vairāk jāpievēršs uzmanība bērna audzināšanai nevis meklēt ” taisnību” ! Skolotāja malacis!

  13. Vismaz viens dzīvs un īsts skolotājs. Cerams sistēma šo nebūs iebaidījusi.
    IZM ģeniāls piedāvājums, pasaukt malā uz pārrunām čali, kurš lieto spēcīgus vārdus, varbūt novecojusi, tomēr skolotajas metode ir daudz pratīgāka. IZM ministrs varētu pasaukt malā un aprunāties ar šo senilo ierēdni.

  14. Ļoti gudra skolotāja, pretēji vecākiem, kuri savā bērnā audzina visatļautību. Tā vietā, lai tiešām pārrunātu ar bērnu, kāpēc tā nedrīkst apsaukāties, vecāki sūdzas ministrijā. Nākošreiz bērns pašu skolotāju tā nosauks un viņa būs bezspēcīga, lai šādus incidentus risinātu. Tagad ir daudz vecāku, kuriem viņu bērns liekas mīļš pūpēdītis, kurš skolā drīkst atļauties visu, gan traucēt stundas, gan darīt pāri klases biedriem. Manuprāt skolotāja rīkojās ļoti pedagoģiski. Bet vecāki jau paši negrib audzināt savus bērnus, viņi uzskata, ka tas jādara skolotājiem.

  15. Taisni neticami! Liekas, ka šī trešklasnieka vecāku uzvedība un nostāja pilnībā atklāj iemeslu, kādēļ bērns bez aiztures lieto šādu vārdu klasē, ignorējot skolotāju. Ļoti cien. Izglītības kvalitates dienest, iedziļinieties jautājumos par bērnu tiesībām un pienākumiem, skolas iekšējās kārtības noteikumiem, robežu ievērošanu, godu un cieņu pret klasesbiedriem, skolotājiem.

  16. Vispar nav starpības vai skolotāja liek izanalizēt vai iemācas no viienaudžiem.labāk jau ka liek bērnam izanalizēt ,ko tas nozīmē ,nekā iemācas tik un tā.pirmklasnieki staigā riņķi lamādamies ,tad jau jāskrien pie mammām un ar jāsūdzas cik rupjš ir bērns . Uzskatu ,ka mūsdienu paaudzei ir nepieciešams likt izanalizēt šādus vārdus,lai saprastu nozīmi,savādak bernam pajautā ko tas nozīmē -bērns nezina .tikai sava fantāzija viņam.

  17. Mamma nevis cīnās, lai bērns nelietotu lamu vārdus, bet cīnās ar skolotāju, kura cīnās, lai bērns nelietotu lamu vārdus!!! Beigu beigās māte piedzīvos, ka tas bērns viņu tā sāks saukāt…

  18. Kāpēc mammu neuztrauc tas, ka viņas bērns lieto vārdus, kuru nozīmi neizprot?

  19. A tas, ka zelta gabaliņam no mutes sūdi nāk, mānuļu nesatrauc

  20. Izlasot visu rakstu, sparatu, ka skolotāja ļoti pareizi reaģējusi. Vienīgi šim vārdam tieši ar prostitūcijju gan nav sakara. Jeb žurnālistam arī vajadzētu izzināt šī vārda nozīmi?

  21. Es drīzāk priecštos par tik inovatīvu skolotāju – lai bērns šajā vecumā saprastu, ka kaut ko tiešām nevajadzētu darīt, viņam nepieciešams saprast, kāpēc nevajag. Tik daudz skolotāju ar novecojušām metodēm , kuras zina tikai kā uzbļaut bez izskaidrojuma, vienreiz uzrodas kāds ar galvu, bet nē, jāsāk gaudot Izglītības ministrijai.

  22. Malacis skolotāja!

  23. Skolā iemācījās, skolā lieto, lai skolotāja arī skaidro. Atkal kaut ko noveļ uz vecākiem. Pietiek jau, ka lasīt mājās jāmāca. Priekš kam viņi vispār uz skolu iet?

    • Nekur nav teikts, ka vārds nav iemācīts mājās. 😉
      Un par lasīšanu – skolā oficiāli sāk iet tikai no 7 gadu vecuma. Jūs gribat teikt, ka bērniem būtu jāsāk mācīties lasīt skolā – tas ir no 7 gadiem?!

    • Visdrīzāk jau no mājas atnesa!

    • Parasti gan uz skolu atnes to, ko mājās iemācījies!!! Bērns, kā uz delnas parāda, kā mājās komunicē!!!

    • uz skolu iet ,lai sklotāji sviedriem vaigā censtos kaut cik par civēkiem izveidot mīļo vecāku izaudzinātos rupekļus jaupirmsskolas periodā Mammiņa nemaz neuztraucas par pupsīša lamāšamos ,bet par skolotājs pūlēn to novērst Ne jau skolotāja iemācīja šo vārdu ,skolotāja grib,lai bērns saprastu ,ka navlabi to lietot

    • Tak nevajag taisīt b;ernus, ja nejēdz audzināt, tad varēsi būt est;ets, pagaidām esi tikai dirs-js

  24. Pilnīgi piekrītu skolotājai – ja bērns tādus vārdus lieto, tad lai izskaidro to nozīmi.

  25. Mums klasē meitene nosauca otru meiteni par kuci,tad solotāja ,lika šo vāru izskaidrot. Visi nāca pie secinājuma,ka kuce ir suņa māte.

  26. Malacis skolotāja. Ja māmiņas perfektais dārgumiņš jau 3. klasē mētājās ar tādiem lamuvārdiem, tad lai vismaz saprot to vārdu jēgu.

  27. Atvainojiet, piedodiet, bet manā skatījumā tā ir normāla metode! Varbūt vienreiz sīkajam perdelim radīsies kaut kāda izpratne! Pie reizes jāuzdod mājasdarbs vecākiem – iemācīties pašiem pieklājīgi uzvesties un audzināt savu bērnu!
    Visu cieņu šai skolotājai!
    Tie, kas cepās par nepedagoģisko metodi, laikam nezina, kas tiešām ir nepedagoģiskas metodes…

  28. Žēl bērna. Vecāki dara visu, lai sabiedrību papildinātu vēl viens degradēts pilsonis. Bet IZM ierēdņi, drebot par savu vietu, gatavi sodīt cilvēku, kuram patiešām rūp ģimenes ambīciju māktā bērna izglītība.

  29. Man gan liekas , ka māmuĺītis, izlaidīs to sīko murmuli un tālākā nākotnē meklēs labus advokātus.

  30. jaunā skolotāja ir lieliska! ja Jūs mani lasāt – vislielākā cieņa, jo tieši šādi mācu savus bērnus – nelietot vārdus, kuru nozīmi nezina un nesaprot (jo no līōdzcilvēkiem ne to vien padzirdēs!). un kad nu to nozīmi zina, nemaz tā netiecas izmantot. puikas vecāki ir lohi. piedodies 🙂

  31. Un tagad ko,dēliņu paslavēt un māti arī?Nabadziņš,viņam redz lika izskaidrot to,ko runā.Par saviem vārdiem jāatbild.Māte,tā vietā lai sūdzētos,būtu labāk savam mazgadīgajam rupeklim,iemācījusi runāt.Ja jau tas ir regulāri atkārtoti,tas tikai nozīmē to,ka arī mātei tādu vārdu lietošana piederas pie mājasdzīves.Nu nekas,jācer ka meitenes vecāki sagribēs savu bērnu no tādiem aizstāvēt.

    • Pilnīgi piekrītu komentāram, ja mātei liekas , ja viņu sauc par m…ku,un tas ir normali , tad man ,kā meitas mammai, tas neliekas normali.Ja tādi lamu vārdi tiek lietoti trešajā klasē, atvainojiet , kas būs tālāk.

  32. Ko skolotāja drīkat? Vai ļaut apsaukāt meiteni ?

  33. Ja krivades var lamuvārdus lietot “vispārējas attīstības veicināšanai, kāpēc cepties, kad skolotāja lieto to pašu, lai atradinātu no jēlas gānīšanās ?

  34. TĀDA TĀ MĀTE IR , KO TAS DĒLIŅŠ NOSAUCA!!! Par ko tad tu cepies? Par to ,ka tavs dēls to paziņoja plašākai sabiedrībai?

  35. māti gan negribas aizstāvēt. Nu, un mājas darbu izpildījāt? Puika vārda nozīmi zin? Vai varbūt tas bija jāizskaidro skolotājai? Tas viennozīmīgi ir vecāku uzdevums. Sīkais meitenei atvainojās?

Draugiem Facebook Twitter Google+