×
Mobilā versija
Brīdinājums +20.1°C
Ilvija, Marlēna, Ziedone
Ceturtdiena, 24. maijs, 2018
16. janvāris, 2018
Drukāt

Skolotāji šokēti par vēstures olimpiādes uzdevumiem (32)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Ilustratīvs attēls

Liela daļa vēstures skolotāju ir šokēti par pagājušajā nedēļā notikušo vēstures novada līmeņa olimpiādi 12. klašu skolēniem. Uzdevumi neesot atbilduši izglītības standartam, tādēļ Vēstures skolotāju biedrība šajās dienās bija pat apsvērusi lūgumu olimpiādes rezultātus anulēt, otrdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.

Olimpiādes uzdevumi, kurus gatavoja Latvijas Universitāte, vairumā atprasīja sausus faktus, sīkumainus datumus, tādēļ bijuši kliedzošā pretrunā ar skolās ieviešamo kompetencēs balstīto izglītību, kur primārais ir skolēnu spriestspējas novērtējums ar argumentiem un diskusiju. Tā sašutis vērtē Vēstures skolotāju biedrības vadītājs, vairāku vēstures mācību grāmatu autors un Rīgas Teikas vidusskolas skolotājs Valdis Klišāns. “Tā bija absolūta pieeja, kāda bija raksturīga vēstures izglītībai pirms 30 gadiem. Šis olimpiādes darbs ir parādījis, ka valstī ir ļoti dziļa problēma, kas saistās ar vēstures izglītību. Šajā jomā praktiski 20 gadus nekas valstī nav darīts. Akadēmiskā vide dzīvo savu dzīvi, pedagogi dzīvo savu dzīvi. Nekāda dialoga nav bijis,” saka Klišāns.

Vairākiem jautājumiem bijuši arī neskaidri formulējumi, piemēram, tika lūgts Latvijas kontūrkartē atzīmēt kara frontes līniju 1918. gada februārī, lai gan šajā laikā frontes līnija vispār bijusi ārpus Latvijas. “Vienaldzīga, pavirša attieksme. Kaut kas ir ātri uztaisīts skolēniem un skolotājiem, lai būtu atmests. Mani arī pārsteidza acīmredzamas faktu kļūdas vērtēšanā,” sašutis ir Klišāns.

Savu nostāju skolotājs Klišāns pauda arī sociālajā tīklā “Facebook”, kur drīz vien neapmierināto pulkam pievienojās citi vēstures skolotāji un bērnu vecāki. “Meita atnāca mājās un teica: “Mamm, es esmu muļķe!”,” raksta Zanda. Tikmēr Kitija norāda: “Tā olimpiāde skolēnam iedod tikai bezcerības sajūtu, ka viņš neko nezina un nesaprot. Un ne tikai skolēnam, bet arī man kā skolotājam.”

12. klašu audzēkņi Kārlis un Artūrs ir gudrākie vēstures mācību priekšmetā Teikas vidusskolā, bet, viņuprāt, nekvalitatīvā olimpiāde novadu līmenī viņiem varētu būt tagad atņēmusi iespēju tikt uz vēstures olimpiādi valsts mērogā. “Netika pārbaudītas zināšanas, tika pārbaudīta atmiņa, ļoti specifiska atmiņa par tādu informāciju, ko var iegūt, lasot specifiskas grāmatas. Netika pārbaudītas īstās zināšanas, netika pārbaudīta loģiskā domāšana,” saka Artūrs.

Valsts izglītības satura centrs, kurš pasūtīja jautājumu izstrādi Latvijas Universitātei, piekrīt vēstures skolotājiem, ka skolēnu olimpiādes jautājumu veidotāji pieļāvuši kļūdu, neizprotot vidusskolas specifiku. “Tas, ka šis eksperiments nebija īsti veiksmīgs šogad, mēs varam to atzīt. Šādus standartizētus uzdevumus neveido katru gadu. Ir veiksmīgi gadi un ir mazāk veiksmīgi, bet skolotāji ir sadzirdēti par šo jautājumu,” saka centra projektu vadītāja Liene Voroņenko.

Izglītības satura centrā sola, ka šīs kļūdas tikšot ņemtas vērā un tagad tiks pārveidoti jautājumi vēstures valsts olimpiādei februārī. Taču netiek apsvērta iespēja anulēt olimpiādes rezultātus novadu līmenī, lai gan daļa vēstures skolotāju biedrībai prasījuši uz to uzstāt.

Pievienot komentāru

Komentāri (32)

  1. Labs uzdevums ar kontūrkarti – tīrs asprātības uzdevums. Tā arī jāuzraksta, ka frontes līnija Latvijas teritorijā nebija un nekā nav jāzīmē.

  2. Kāds, tad vispār līmenis ir Teikas vidusskolā, ja gudrākie nevar izpildīt olimpiādes uzdevumus?Uzdevumi bija salīdzinoši vienkārši…

  3. Nepieleca,nebija tajā laikā Latvijā frontes līnijas,antiņ!

  4. Gan jau olimpiādes rīkotāji saņems prēmijas par lielo darbu…

  5. Gribi vai negribi, bet vēsture ietver vēsturiskās darbības laiku un vēsturniekam jābūt ar labu atmiņu lai spētu faktus analizēt. Vai arī jāiemācās izmantot palīgļīdzekļi tā lai problēmas ar atmiņu netraucētu analizēt vēsturiskos notikumus. Taču lai analizētu arī vajadzīga sistēma. Ja olimpiādes uzdevumi sastādīti pēc vienas sistēmas, bet skolēni mācās pēc citas, tad nav jēgas olimpiādei.

  6. Speciāli grib bērnos iedzīt mazvērtības kompleksus,vācieši jau tagad iepotē bērniem ka viņi ir bezdzimuma būtnes.

  7. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;)))))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.” 😉

    =======

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmolibersatu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  8. CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze Atbildēt

    kas arī bija jāpierāda.

  9. Olimpiādes uzdevumi bija elementāri ,ja iemācīties faktus tā kā vēsturē pats galvenais ari ir fakti .Ja bērns nevar Latvijas kartē atzīmēt ,ka 1918 gadā fronte bija aiz Latvijas teritorijas ,nu piedodiet, viņš ir vienkārši nekompetents un viņam nav jāpiedalās vēstures olimpiādē.

  10. Jāpanāk lai skolēns zin ka ir tāda Pitagora teorēma, liekas ka matemātikā, bet prasīt kā pacelt malu kvadrātā tas jau ir nepieklājīgi. Kompetence to neprasa. Nepieciešama vispārīga izpratne par Latvijas vēsturi, bet kā gan drīkst prasīt ko mums nozīmē 13. janvāris? Kauns IzM!

  11. Kārtējā haltūra izglītība, ko nosauc par eksperimentu.

  12. Te pienāca Kinzulis - Atbildēt

    vai varbūt ar Latvijas vēstures kursu būtu jāiepazīstina IM ierēdņi – izvējot PSKP īso kursu?

  13. Jocīgs vārdu sakopojums-KOMPETENCĒS BALSTĪTA IZGLĪTĪBA! Cik saprotu, tad līdz šim izglītība ir balstīta STULBUMĀ? Vispirms uzziniet vārda KOMPETENCE latvisko tulkojumu!!!

  14. vispār tā ir olimpiāde Atbildēt

    tātad jāuzrāda ko vairāk par mācibu grāmatā atrodamām zināšanām. tāpec sudzeties ir pat ļoti apšaubāmi. ari piesauktā fronte konturkartē tad pareizā atbilde ir neko nezimet latvijas teritorijā ja ir tā kā apgalvo. neesmu stiprs vēsturē, bet teikim fizikā un matemātikā ar vidusskolas kursa zināšanām olimpiādēs nav ko meklēt. nē nu metemātiskās darbibas un formulas protams no mācibu kursa, bet domāšanas līmenis pavisam cits un iegustams tikai plašāku zināšanu gadijumā

  15. nekadas olimpiadesvispār nevajag! / Lai tik paspej iemacities skolā uzdoto…tad jau arī bus labi!/

  16. Ministrija vajag atstradat premijas!Tos uzdevumus sastadija un apstiprinaja konkreti cilveki ,kur problema -visus sodit ieturot no algas par slikti padaritu darbu.

  17. vai tad skolās viss nepastāv uz viktorīnām ?

  18. Baidos, ka paprasīja, kas bija pirmais prezidents. Atmiņas piesārņošana. Vēsturniekiem nav jāzina fakti, bet jāprot spriedelēt par spīti faktiem. Anulēt, anulēt. Mums nevajag zinošos

    • Apsveicu, izvilki vienu jautājumu no simts, kura atbilde arī būtu jāiekaļ no galvas, un ko lielākā daļa olimpiādes dalībnieku noteikti arī zināja, it kā tas kaut ko tagad pierādītu.

      • Kurš noteiks, kuri cipari un fakti ir jāzina un kuri nē? Piem. 1939.g.1.sept. vai1949.25.marts, 1944.13.oktobris vai1945.8.maijs, 11.novembris utt.ir jāzina no galvas? Var taču interneta paskatīties.

  19. Valsts iestāžu darbinieku vajadzībām sagatavotais informatīvais materiāls “Ieskats Latvijas vēstures svarīgākajos jautājumos” sāk nest gaidīto rezultātu? Ko sēsi, to pļausi! Vēsturnieku cunfte pati ses “kājā iešāvusi” – Materiāls sagatavots sadarbībā ar Vidzemes Augstskolas Sociālo, ekonomisko un humanitāro pētījumu institūtu un Latvijas Valsts simtgades biroju, piesaistot vairākus pazīstamus vēsturniekus kā, piemēram, Gati Krūmiņu, Gunti Zemīti, Gustavu Strengu, Gvido Straubi un Jāni Šiliņu.
    Sk. vairāk – Vēstures kurss ideālam valsts darbiniekam (la.lv)

  20. Un atkal jāsecina, ka ierēdņi ATKAL ir bijuši nevīžīgi – vai tad jautājumus pasūtot nezināja, ka tie domāti vidusskolēniem? Būtu jāpieprasa, lai par jautājumiem, t.i., slikti padarītu darbu, izplakarētā nauda tiek atprasīta, bet nekā – tikai it kā sola, ka turpmāk skatīsies. Bet skolēniem šā nepadarītā darba rezultātā – vieni kreņķi.

Draugiem Facebook Twitter Google+