Mobilā versija
Brīdinājums -1.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Sestdiena, 10. decembris, 2016
6. jūlijs, 2016
Drukāt

Jaunais skolotāju algošanas modelis neapmierina nevienu (14)

Foto-ShutterstockFoto-Shutterstock

Jaunais skolotāju algošanas modelis neapmierina nevienu, tomēr Latvijas apstākļos labāku radīt šobrīd nav izdevies. Tāds ir galvenais secinājums pēc vakardienas valdības sēdes, kurā beidzot tika pieņemts jau gadiem apspriestais jaunais skolotāju algošanas modelis.

Vieni no vismazāk apmierinātajiem gan varētu būt bērnudārzu audzinātāji, kuri strādā ar bērniem līdz piecu gadu vecumam un tiek algoti no pašvaldību budžeta. Kamēr vispār­izglītojošo skolu skolotājiem par 30 darba stundu nedēļu jau no šā gada 1. septembra nedrīkstēs maksāt mazāk par 680 eiro mēnesī pirms nodokļu nomaksas, bet pedagogiem, kuri bērnudārzos apmāca piecgadīgos un sešgadīgos bērnus, maksās 620 eiro mēnesī par 40 darba stundām, pārējām bērnudārza audzinātājām par tādu pašu slodzi alga pieaugs tikai līdz 560 eiro. Par to, ka šie pedagogi atstājami pabērna lomā, pirmdienas pēcpusdienā vienojās valdošo partiju sadarbības padomē. It kā šāds lēmums pieņemts pašvaldību labā, jo tās nespētu atrast finansējumu, lai jau no 1. septembra tik būtiski celtu bērnudārzu audzinātāju algas. Ja šādas pretimnākšanas nebūtu, šodien valdībā modeli nemaz neizdotos pieņemt, apgalvoja Ministru prezidents Māris Kučinskis (Zaļo un zemnieku savienība). Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (“Vienotība”) sacīja, ka viņam neviena konkrēta pašvaldība nav lūgusi samazināt algu kāpumu bērnudārzos. M. Kučinskis savukārt nevēlējās nosaukt, kuras ir tās pašvaldības, kas ir tik nabadzīgas un vienlaikus ar tik lielu ietekmi uz valdību. Viņš cerot, ka pašvaldības, neraugoties uz valdības atļauju maksāt bērnudārzu audzinātājām tikai 560 eiro, tomēr maksāšot vairāk. Vismaz pagaidām valdības lemtais paredz, ka 2017. gada 1. septembrī gan pedagogu algām būtu jāizlīdzinās un arī bērnudārzos visiem būs jāpelna vismaz 680 eiro mēnesī.

Valdības sēdē, apspriežot jauno skolotāju algu modeli, to kritizēja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība un visdažādāko pašvaldību pārstāvji. Novadu vadītāji apgalvoja, ka ieguvējas būšot tikai lielās pilsētas, kuru pārstāvji savukārt sūdzējās par to, ka jaunajā modelī noteikta daudz lielāka skolēnu un skolotāju skaita attiecība, nekā bija spēkā līdz šim. Pašvaldību pārstāvji prasīja, lai valdība maksā atlaišanas pabalstus skolotājiem, kurus nāksies atlaist skolu tīkla sakārtošanas dēļ. Tikmēr K. Šadurskis solīja stingrāk uzmanīt izglītībai paredzētās naudas tēriņus gan pašvaldībās, gan privātās izglītības iestādēs.

Mālpils novada domes priekšsēdētājs Aleksandrs Lielmežs pat atzinās, ka jaunā skolotāju algošanas modeļa dēļ viņam sāp sirds. M. Kučinskis nopūtās un pavēstīja, ka viņam pašam arī sāpot sirds.

K. Šadurskis uzsvēra, ka viņš ir neizpratnē, kāpēc nevienam nepatīk modelis, kura dēļ finansējums visu līmeņu pedagogu algām četru gadu laikā pieaugs par 56 miljoniem eiro. Jau šā gada budžetā papildu paredzēti 9 miljoni eiro, pēc tam pielikums ik gadu pieaugs, sasniedzot 56 miljonus eiro 2019. gadā. Nākamgad būs nepieciešami papildu 31,5 miljoni eiro, bet skaidri iezīmēti gan ir tikai 27 miljoni eiro. M. Kučinskis vakar apgalvoja, ka arī atlikušie 4,5 miljoni izglītības sistēmai būs, bet nepaskaidroja, kur tieši tos ņems. Savukārt K. Šadurskis paziņoja: tā neesot izglītības ministra darīšana, kur trūkstošie miljoni radīsies. Premjera preses pārstāvis Andrejs Vaivars vēlāk paskaidroja: katra ministrija cer uz budžeta palielinājumu nākamajā gadā. Tām visām kopā nāksies atteikties no kādām vajadzībām, kas ietvertas budžeta pieaugumā, lai atrastos minētie 4,5 miljoni. Jāpiebilst, ka no pašas Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta skolotāju algu reformas finansēšanai pārdales rezultātā tiks atvēlēti 15 miljoni eiro. Piemēram, 5,7 miljonus eiro ministrija ietaupīs, vairs neapmaksājot uzturēšanas izdevumus profesionālajām skolām, kuras ir pašvaldību pārziņā. Tātad skolotāju algām gan ir vairāk naudas, taču to dēļ nākas ciest daļai izglītības iestāžu, ko pašvaldības nu var izlemt slēgt, ja jau tās jāuztur pašām.

Jāpiebilst, ka valdība jau iepriekš bija piekāpusies dažādos jautājumos pedagogu arodbiedrībai un pašvaldībām, piemēram, nolemjot, ka valsts vēl gadu finansēs uzturēšanas izdevumus internātskolām. Šāda piekāpšanās izmaksāja 4,8 miljonus eiro, ko ministrija arī meklēs savās iekšējās rezervēs, meklējot, ko citu varētu optimizēt.

Pievienot komentāru

Komentāri (14)

  1. Ja nevienu,ministram jāatkāpjas!

  2. PALDIES JUMS PAR KOMENTĀRIEM – MĀTE UN skolotāja!!! PILNĪGI PAREIZI!!! ES TIKAI VARU NOBRĪNĪTIES, KA DAŽS LABS VECĀKS NESAPROT ELEMENTĀRAS LIETAS – BĒRNS IR JĀMĪL NEVIS JĀLUTINA UN JĀSAGĀDĀ CITIEM UN VIŅAM PROBLĒMAS!?????????? BET LAIKAM ŠIEM VECĀKIEM PAŠIEM PATĪK PROBLĒMAS NEVIETĀ!!! BĒRNS IR ĢIMENES AUDZINĀŠANAS DARBA AUGLIS… LIELS IZAUDZIS VIŅŠ NEVARĒS TURPINĀT SAVĀS NEVEIKSMĒS VAINOT CITUS CILVĒKUS, BŪS JĀSĀK AR SEVI… DZĪVE JAU IR ”SALAUZUSI” NE VIENU VIEN VAKARDIENAS VARONI!!!

  3. Kur palika skolotaaju atestaacija????????????

  4. man arī šķiet- tā ņemšanās ap pedagogu algām ir stulbums! visu laiku viņus maksāšanas modeļi neapmierina! tad varbūt ari citās jomās saksim brēkt, ka nav labi tas un šitas un vajag tik lielāku algu!!! kaut kā jāsāk būtu izvērtēt algas atbilstība skolēnu sekmēm- pārāk bieži nākas dzirdēt, ka krītas sekmju līmenis eksāmenos, bet kas tad pie tā ir vainīgs- vai tikai skolēns kurš nemācās, vai arī skolotājam ir vienalga vai skolnieks saprot! pārāk bieži (sevišķi lauku skolās) nākas dzirdēt no skolotajiem- man par to nemaksā un es nedarīšu! ja klasē kontroldarbā vidējā atzīme ir 3 vai 4, tad nav iemācīts nevis visi nemācās!

    • domāju, ka vainīgas ir tādas “dinas”, kuras nav iemācījušas savam bērnam elementāras uzvedības normas un centību, ja ir galva grūta.
      Visumā skolotāju algas bija jāpaaugstina jau sen, arī pēc šīs reformas tās ir par mazām. paldies skolotājiem, jo mani puikas mācās ļoti labi, labi liek eksāmenus un nav problēmu skolā. tas tāpēc, ka mājās ir iemācīts – skolā tu ej mācīties nevis gulēt, spēlēt telefonu vai ākstīties. viss sākas ģimenē, dina!

  5. Šogad nevajag pielikt,kamēr pa nākošo gadu nebūs uzlabojies vidējais sekmju rādītājs.Atzīmes paliek (vidējās) arvien sliktākas bet viņiem vai līdz iešanai prom no darba-lai iet nāks vietā citi…

    • Skolotāji var izstiepties, sekmes neuzlabosies, ja vecāki, ieskaitot Lība, savam bērnam nepalīdzēs. Bērnu problēmas skolā ir ģimenes spogulis. Pirms kritizējat skolas, paskatieties uz sevi un saviem darbiem, vecāki! Laiks saprast, ka viss sākas ģimenē, arī mācīšanās.

  6. Es arī nesaprotu,ko mēs visu laiku lēkajam par tiem pedagogiem.. varbūt 8 stundu darba dienu un atvaļinājumu 4 nedēļas!!!

    • Skolotāju darba laiks ir daudz vairāk nekā 8 stundas. Brīvlaiks ir mazliet vairāk nekā 40 darbdienas, un tas ir labi. Skolotājiem jāatjauno spēki un enerģija, lai varētu “eli” sekmju līmeni un aprobežoto domāšanu uzlabot, cik jau nu tas vispār ir iespējams.

  7. VISS MAKDA YIK CIK TAS MAKSA. JA NEVAR PAE SKOLU SAMAKSAT LAI NEMACAS.,JA SKOLOTAJU NEAPMIERINA NAUDA,LAI MEKLE LABAKU DARBU.

    • FEDJAM no kaimiņa Atbildēt

      AI, FEDJA, FEDJA….VAR REDZĒT,KA TEV AR SKOLU UN SKOLOTĀJIEM ATTIECĪBAS BIJUŠAS ĻOTI SLIKTAS – TEIKUMU NEPROTI PAREIZI UZRAKSTĪT 🙂

  8. Ir jābeidz izdabāt pedagogu bezgalīgajām algu prasībām un jāsāk no viņiem prasīt kardināli uzlabot skolēnu mācīšanu. Ir jābūt sasaistei algai ar sekmju kvalitāti. Eksāmeni rāda, ka mācīšanas kvalitāte ir visai zema un atpalikusi. Arī augstskolas sūdzas, ka vidusskolnieki nav pienācīgi sagatavoti studijām. Bet IZM tikai izdabā arodbiedrībām, kuras to vien dara, kā kūda cilvēkus uz streikiem. Ja pajautā kaut vai elementārus vēstures jautājumus skolu beidzot, zināšanas ir ļoti vājas. Pats esmu pārliecinājies. Un lielākie bļāvēji ir vecie kadri, kas ātrāk jālaiž pensijā.

    • Ja vecāki seko līdzi skolēna sekmēm un motivē bērnu no mazotnes atbildēt par savu rīcību, tad skola tam nesagādā nekādas grūtības. Te neviens kvalitātes dienests nepalīdzēs. Skolā iemāca mācīties, bet, ja bērniņš tur atnāk tikai patusēt, tad vislabākais skolotājs ir bezspēcīgs. Diemžēl, ir liela daļa izaugusi pofigistu, kuriem nekādi rāmji nepastāv un nav spējīgi atbildēt ne par savu rīcību, ne paveikto darbu līdz galam.

    • Skola sagādā grūtības tikai izlaistiem, neaudzinātiem vai neapmācāmiem bērniem. Bērns ir savu vecāku spogulis. Tā kā – saņemieties, Kārli, un sāciet ar sevi. Kad sapratīsiet likumsakarības, tad kļūs skaidrs, kāpēc Jūsu bērniem tik grūti vai nepatīkami ir labi mācīties un kļūt par veiksmīgiem studentiem. Lielai daļai Latvijas skolēnu nav nekādu problēmu veiksmīgi studēt ārvalstīs, nemaz nerunājot par Latvijas augstskolām. Kas nokavēts agrā bērnībā, ģimenē, to ir grūti atgūt vēlāk skolā.

Draugiem Facebook Twitter Google+