Mobilā versija
+0.8°C
Kristaps, Krists, Klinta, Kristers, Kristofers
Pirmdiena, 18. decembris, 2017
26. aprīlis, 2017
Drukāt

Skolotāju nosauca par kuci: AT atzīst, ka rupekļa izslēgšana no skolas bija tiesiska (18)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Augstākās tiesas (AT) Administratīvo lietu departaments 26.aprīlī atstāja negrozītu Administratīvās apgabaltiesas spriedumu, ar kuru noraidīts pieteikums atzīt par prettiesisku lēmumu izslēgt skolēnu no vidusskolas. Augstākā tiesa noraidīja pieteicēja kasācijas sūdzību, piekrītot apgabaltiesas apsvērumiem, ka konkrētajos apstākļos iestādes lēmums atskaitīt pieteicēju no skolas bija tiesisks, LA.lv uzzināja tiesā.

Augstākās tiesas spriedums nav pārsūdzams.

Konkrētās lietas pamatā esošie apstākļi bija tādi, ka ar skolas direktora rīkojumu pieteicējs tika atskaitīts no skolas, jo pieļāvis vairākus izglītojamā pienākumu pārkāpumus, tostarp vienu rupju pārkāpumu. Ar Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta lēmumu šis rīkojums tika atstāts negrozīts. Pieteicējs vērsās tiesā ar pieteikumu par departamenta lēmuma atzīšanu par prettiesisku.

Lietas izskatīšanas gaitā tiesa konstatējusi, ka pieteicējs sistemātiski nav ievērojis skolas iekšējās kārtības noteikumus un attiecīgi arī izglītojamā pienākumus. Pieteicējs ir pārkāpis aizliegumu stundu un starpbrīžu laikā atrasties ārpus skolas teritorijas, aizliegumu smēķēt skolas teritorijā, nav ievērojis pienākumu netraucēt skolotājiem un skolasbiedriem darbu mācību stundās, nav ievērojis pienākumu sistemātiski gatavoties stundu darbam un bez attaisnojoša iemesla nekavēt skolu. Rupjš pārkāpums pieļauts tad, kad skolēns mācību stundas laikā skolotāju nosauca rupjā vārdā.

AT spriedumā norādīja, ka no Latvijas Republikas Satversmē garantētajām tiesībām uz izglītību citstarp izriet valsts pienākums nodrošināt pienācīgu iespēju iegūt kvalitatīvu – noteiktiem standartiem atbilstošu – vidējo izglītību izglītības iegūšanai piemērotos apstākļos. Šādi apstākļi pašsaprotami ietver ikviena skolēna tiesības paļauties, ka mācību procesā arī no citu skolasbiedru puses tiks respektētas viņu tiesības uz netraucētu izglītības iegūšanu. Tāpat šādi apstākļi pašsaprotami ietver arī ikviena pedagoga tiesības pildīt savus pienākumus cieņpilnā vidē, jo tikai tad, ja pedagoga darbs netiek nepamatoti traucēts, ir pamats uzskatīt, ka skolēniem ir nodrošināts pilnvērtīgs attiecīgās izglītības programmas apguves process.

Tādējādi tiesību uz izglītību īstenošana neizbēgami ir saistīta ne tikai ar valsts (skolu) pienākumiem izglītības iespēju nodrošināšanā, bet arī ar izglītojamo jeb pašu skolēnu pienākumiem izglītības iegūšanas procesā. Ikvienam skolēnam ir jāapzinās, ka izglītojamā pienākumi nav formāli un deklaratīvi, bet gan ir būtiska un neatņemama tiesību uz izglītību īstenošanas sastāvdaļa.

AT atzina, ka izskatāmajā lietā Administratīvā apgabaltiesa ir vispusīgi izvērtējusi lietas faktiskos apstākļus un tās spriedums atzīstams par tiesisku un pamatotu. AT nav šaubu, ka tas, ka skolēns skolotāju nolamā, aizskarot ar rupju vārdu, ir vērtējams kā sevišķi smags izglītojamā pienākumu pārkāpums. Šāda rīcība ir nepieļaujama. Tā ir ne tikai klajā pretrunā ar vispārpieņemtām uzvedības normām un personīgi aizskaroša konkrētajai skolotājai, bet arī atstāj negatīvu iespaidu uz mācību procesu kopumā, kavējot skolotāju pildīt savus pienākumus un attiecīgi kavējot pārējos skolēnus mācībām piemērotos apstākļos apgūt izglītības programmu.

ATieskatā, skolai ir pienākums uz šādu pārkāpumu adekvāti reaģēt, lai pēc iespējas ātrāk tiktu atjaunota izglītības iegūšanai piemērota vide, vienlaikus dodot skaidru signālu, ka šāda rīcība skolā nav pieņemama.

AT spriedumā norādīja, ka situācijā, kad šādu pārkāpumu izdarījušais skolēns jau pirms tam ir pieļāvis sistemātiskus pārkāpumus, tostarp, traucējot mācību procesu, un iepriekš piemērotie ietekmēšanas līdzekļi nav pamudinājuši skolēnu sākt apzinīgi attiekties pret izglītojamā ienākumu ievērošanu, skolēna atskaitīšana no skolas ir samērīgs un atbilstošs risinājums. Turklāt maigāka ietekmēšanas līdzekļa piemērošana šādos apstākļos neizbēgami novestu pie situācijas, ka skolēniem tiek dots signāls, ka ir pieļaujams būt rupjiem attiecībās ar skolotājiem un nekādas nopietnas sekas par to neiestāsies.

Līdz ar to AT piekrita apgabaltiesas apsvērumiem, ka konkrētajos apstākļos iestādes lēmums atskaitīt pieteicēju no skolas bija tiesisks.

Jau vēstīts, ka kāds Rīgas 49.vidusskolas 10.klases skolēns angļu valodas stundā nosaucis skolotāju par kuci. Viņš no skolas atskaitīts, taču par izslēgšanu no skolas nolēma tiesāties. Kā raidījumam “Bez Tabu” atklājis skolas direktors, viņu šokējis skolēna tēva notikušā skaidrojums: tēvs viņa kabinetā incidentu mēģinājis izskaidrot sakot, ka viņa dēls, sakot “kuce”, domājis “mazo mīļo kucīti, kas gaida viņu mājās”.

Pievienot komentāru

Komentāri (18)

  1. Bet, lūdzu, kāds ir tēva uzvārds un kur, kādu amatu viņš ieņem????? Dēla uzvedība ir vienīgi un tikai ģimenes audzināšanas rezultāts. Un vēl nebija kauna pa tiesām staigāt.

  2. Pareizi! Ir arī visādi skolotāji. Kas tur par brīnumu , ja skolēns nosauc skolotāju par kuci, ja ir arī skolotāji, kuri māca lamu vārdus angļu valodas stundā ( “Bez tabū” 26.aprīļa raidījumā).

  3. BEIDZOT! Un diplomus nedot nevienam muļķim!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Pareizs tiesas lēmums,kas liks dažam labam saprast,ka visatļautībai tomēr ir robeža!

  5. buutu saucus par stervu

  6. Kas ir šis sabiedriskais defekts pēc vārda uzvārda?

  7. Šādā situācijā redzama audzināšana ģimenē, pilnīgi skaidrs, ka varoņa tēvs šādi uzturas arī pret krutā džeka mammu. Slimi un impotenti sabiedrības locekļi.

  8. Skolotāju mobings rullē. Nekad neticēšu , ka cilvēks kurš N gadus mācās par pedagogu beigās saņemot augstskolas diplomu nav spējīgs atrast ar skolnieku kopēju valodu un ar savu attieksmi iegūt skolnieku cieņu pret sevi. Ja nē tad tas nav skolotāja cienīgs.

    • REDZAMS, KA TU, GUDRINIEK, MAZ KO ZINI PAR SKOLU DZĪVI, BET MĒĢINI SPRIEST

      • Ar kliegšanu tu cieņu pret sevi neradīsi, bet panāksi tikai pretējo.
        P.S. principiāli nelasu kliedzošos textus, jo ar spēku, kliegšanu, mibingu, bosingu, intrigām utt rupju izturēšanos pret citiem, cieņu neiegūst. Cieņa ir jāpelna daudzus gadus, bet pazaudēt to var vienā mirklī.

        • Tikai nevajag muldēt. Mums bija ķīmijas skolotāja, kura gan uzbrēca, gan aiz matiem saplūca, bet ķīmiju iemācija tā, ka kauns pēc tam nebija. Mēs arī (viņai nedzirdot) visādiem vārdiem apsaukājam, bet tagad atceros ar labu. Taču šodienas bērnu visatļautība ir kropļojoša, kas gan var iznākt no cilvēka, kuram ir tikai tiesības, bet pienākumu nav.

    • O jā,kas nav strādājis ar „man ir tiesības” pubertitātes vecuma cilvēkiem,kuru audzināšana mājās atstāta draugu un interneta pārziņā, nesapratīs, ka ir arī neiespējamās misijas.Kopēju valodu var atrast- bet lamāties takš nedrīkst!!

  9. Beidzot uzvar taisniba

  10. Beidzot AT ir salikusi visu pa pareizajiem plauktiņiem. Rupekļus izolēt, lai normālie var sakarīgi mācīties! Skolotājiem ir jāmāca, nevis jādomā, kā izdzīvot cīņā ar izlaistiem, nepieklājīgiem jauniem cilvēkiem.

Draugiem Facebook Twitter Google+