LETA

Socionikas eksperte: “Vidējais latvietis” ir piesardzīgs tradicionālists, nevis ambiciozs uzņēmējs 1

Vidējais jeb stereotipiskais latvietis raksturojams kā introverts, ētisks tips, kam raksturīgs piesardzīgums un tradicionālisms, kā arī tradīciju sargāšana vispār, intervijā biznesa portālam “Nozare.lv” stāsta socionikas maģistre, pētniece Velta Līvija Miķelsone.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krievija vismaz mēnesi zināja par terorakta gatavošanu: “Lai viņi nestāsta pasakas fejai!” 87
Lasīt citas ziņas

Šāda veida cilvēkam nav raksturīga iezīme primāri rūpēties par naudu un tās sagādāšanu, kā arī ekonomikas attīstību kopumā, un viņš noteikti nav ambicioza uzņēmēja vai oligarha tips.

Tas ir skaidrojams ar Latvijas iedzīvotāju vairākumam raksturīgo intraversiju, norāda Miķelsone, piebilstot, ka šī īpašība lielā mērā arī nosaka, piemēram, to, ka Latvija nav viena no lielākajām pasaules ekonomikām.

CITI ŠOBRĪD LASA

Socionikas maģistre atzīmē, ka kopumā Latvijas etnosa pamata tipam piemīt īpašība pakļauties ārējai ietekmei, piemēram, vērtībām un tradīcijām, ko tas pats nav radījis.

“Šis tips grūti izdzīvo bez sabiedrības atbalsta, jo viņam raksturīgā pakļāvība un iztapība liedz domāt par tālu nākotni un milzīgām pārmaiņām. Turklāt šajā tipā apslāpēts radošums, un tas ir vēl viens faktors, kas nosaka viņa nepatstāvību,” norāda pētniece.

Kopumā Baltijā un arī lielākoties Eiropas ziemeļos dzīvo vairāk introvertu cilvēku, un jo tuvāk ekvatoram, jo ekstravertāki cilvēki sastopami. Starp citu, intravertajām tautām raksturīgi, ka tās sevi upurē lielām nācijām un ekstravertām tautām, akcentē Miķelsone.

Socionika ir uz psiholoģijas pamatiem veidota zinātne, kas vēl tikai formējas un pretendē uz zinātnes statusu, skaidro Miķelsone. Vienkārši sakot, tā ir zinātne par cilvēku raksturu tipiem un attiecībām starp cilvēkiem.

Saskaņā ar šo teoriju pavisam kopā ir 16 raksturu tipi jeb sociotipi, kas tiek iedalīti četrās kvadrās jeb atsevišķās komfortablās grupās. Katrai kvadrai sabiedrībā ir savi uzdevumi. Piemēram, pirmās kvadras vērtības ir jaunu ideju radīšana, otrajai kvadrai svarīgāk rīkoties un strādāt, trešajai kvadrai – izvest no krīzes vai izlabot iepriekš paveikto, bet ceturtajai kvadrai svarīgāka ir dzīves kvalitātes paaugstināšana.

Socionikas pirmsākumi ir rodami Lietuvā, kur pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados tā laika socioloģe un ekonomiste Aušra Augustinavičūte, par pamatu ņemot Karla Gustava Junga psiholoģisko tipu teoriju, pilnveidoja to, savienojot ar socioloģiju un informātiku, un radīja jaunu zinātni, ko nosauca par socioniku.

Reklāma
Reklāma

Miķelsone ir socionikas maģistre, raksturu pētniece, biedrības “Socionika” dibinātāja un vadītāja, grāmatas “Nepārveido sevi, tikai uzzini, kas esi” autore.