Ekonomika
Bizness

Soli priekšā pārējiem. Latvija pirmā paraksta “Rail Baltica” projektēšanas līgumu 16

Itālijas vēstnieks Latvijā Sebastjāno Fulči (no kreisās), “Eiropas Dzelzceļa līniju” valdes loceklis Andris Linužs, Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa, satiksmes ministrs Uldis Augulis, lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Ilona Līce un “Sintagma” valdes priekšsēdētājs Nando Granjēri (Nando Granieri) pēc Baltijā pirmā “Rail Baltica” projektēšanas līguma par starptautiskajā lidostā “Rīga” veidojamās “Rail Baltica” dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojekta izstrādi parakstīšanas Satiksmes ministrijā. Foto: LETA

Latvija ir pirmā starp Baltijas valstīm, kurā parakstīts “Rail Baltica” projektēšanas līgums

Šodien Satiksmes ministrijā tika parakstīts pirmais “Rail Baltica” būvprojektēšanas un autoruzraudzības līgums par stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektēšanu starptautiskajā lidostā “Rīga”.

Projektēšana uzticēta triju valstu – Itālijas, Latvijas un Slovākijas uzņēmumu apvienībai “PROSIV”, kuriem doti 17 mēneši, lai 2019. gada beigās jau varētu uzsākt reālus būvniecības darbus.

No centra uz lidostu 12 minūtēs
Parakstā līguma summa ir 4,5 miljoni eiro. Jaunā dzelzceļa stacija lidostā “Rīga” tiks izvietota uz estakādes, kas stiepsies visā lidostas teritorijā divu kilometru garumā, vienā līmenī ar perspektīvā termināla reģistrācijas zāli. Tas tiks darīts tādēļ, lai nodrošinātu mobilitāti tiem pasažieriem, kas ir ar ierobežotām iespējām, piemēram, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

“Šis nav vienkāršs stacija projekts,” akcentēja SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” (EDZL) valdes loceklis Andris Linužs. “LA” norādot, ka no jaunizbūvētās infrastruktūras ieguvēji būs visi.

“Pirmkārt, tas dos pienesumu valsts budžetam, jo jaunizbūvētā infrastruktūra piederēs mūsu valstij. Iegūto naudu varēs novirzīt sociālo mērķu īstenošanai. Otrkārt, ieguvēji būs pasažieri, kas brauks ar vilcienu no Rīgas centra uz lidostu. To varēs izdarīt apmēram 12 minūšu laikā. Īstenojot “Rail Baltica” projektu arī ceļš uz Eiropu ar vilcienu tiks atvērts. Tas paaugstinās reģiona savienojamību gan Baltijas iekšējā tirgū, gan ar Eiropas Savienības ekonomiskajiem centriem. Tāpat arī cilvēkiem tiks piedāvāta alternatīva – lidot ar lidmašīnu vai uz kādu no Eiropas valstīm doties ar vilcienu. Kas, potams, būs par adekvātu cenu”.

Dzelzceļa stacija lidostā būs uz estakādes
“Šis ir pirmais “Rail Baltica” globālā projekta parakstītais būvprojektēšanas līgums Baltijas valstīs. Esmu pārliecināta, ka pavisam drīz arī tiks slēgti citi līgumi kā Latvijā, tā arī Lietuvā un Igaunijā,” pārliecību “LA” pauž “RB Rail” valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa. Jautāta par lielākajiem izaicinājumiem, viņa smaidot atbild: “Tagad galvenais izaicinājums ir izdarīt pašu darbu”.

Savukārt EDZL valdes loceklis A.Linužs akcentē to, ka tas būs pirmais dzelzceļa estakādes un 1435 milimetru standarta dzelzceļa līnijas būvprojekts Latvijā, kā arī kopš 1937. gada – pirmais jaunas pasažieru stacijas būvprojekts.

Projektu realizējot, būs jānodrošina lidostas infrastruktūras un tās teritorijā komercdarbības nepārtrauktība. Tas prasīs būvdarbu izsvērtu plānošanu, jo starptautiskajā lidostā “Rīga” vienlaikus norisināsies vairāki vērienīgi projekti: līdztekus “Rail Baltica” stacijas izbūvei plānota arī lidostas termināla paplašināšanas 6.kārta un jauna gaisa satiksmes vadības torņa būvniecība. Tāpat arī būs jāveic preventīvās darbības kā, piemēram, pilsētvides aspekti, pieejamība un elektromagnētiskās ietekmes mazināšana.

Projektēšanu plānots pabeigt 2019. gada beigās. Uzreiz pēc tam – sākt būvniecību, kas ilgs līdz 2022. gadam.

LA.lv