Mobilā versija
-0.8°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
18. decembris, 2012
Drukāt

Somālijas pirātiem uzbrūk pirmajiem

Foto - EUFoto - EU

Pēc ES, NATO un citu lielvalstu militārās klātbūtnes Indijas okeānā jūras pirātu uzbrukumi Somālijas piekrastē kļuvuši krietni retāki, tomēr tiem kuģiem, kas Indijas okeānā iepeldējuši no Sarkanās jūras, vēl joprojām pārvietošanās nav droša.


 

Uzbrukums pirātiem

21. novembrī agrā rītā Zviedrijas gaisa patruļas lidmašīna pamanīja aizdomīgu laivu Indijas okeānā apmēram 410 jūras jūdzes no Mogadišas. Tuvākie karakuģi – Rumānijas fregate “Regele Ferdinand” un Turcijas karakuģis “Gemlik” – steidzās uz norādīto vietu. Tikmēr Luksemburgas gaisa patruļas mazā divpropelleru lidmašīna “MERLIN” neizlaida no acīm šo laivu, kura kādu pusstundu centās izvairīties no aizturēšanas, un precizēja pirātu koordinātas. Turcijas kuģis sūtīja desantvienību aizdomīgā peldlīdzekļa pārmeklēšanai, bet rumāņu fregate pietauvoja šo laivu. Pēc deviņu aizturēto somāliešu nopratināšanas un pierādījumu gūšanas, ka šī laiva domāta pirātiskiem mērķiem, tā tika uzspridzināta, bet tās apkalpe – apcietināta.

Visi šie dažādo valstu kuģi un lidmašīnas ietilpst Eiropas jūras spēku sastāvā Somālijā (EU NAV-
FOR), kas jau četrus gadus īsteno operāciju “ATALANTA”. Tā pagarināta līdz 2014. gada decembrim, katru gadu tai atvēlot vismaz astoņus miljonus eiro.

 

Pirātus tiesā

Pirātu laivas, kuterus un kuģīšus uzspridzina, bet kas notiek ar aizturētajiem Somālijas pirātiem? Viņi tiek tiesāti.

Piemēram, 22. maijā Parīzē sešus somāliešus notiesāja par to, ka viņi 2008. gadā bija sagūstījuši luksusa kuģi “Le Ponant” ar tā 30 cilvēku komandu. Pirātus sagūstīja Francijas gaisa desanta operācijā tūliņ pēc izpirkuma maksas saņemšanas. Kopumā aizturēti un notiesāti 75 pirāti, apcietinājumā tiesu gaida vēl 53.

Pēc novembra akcijas EU NAVFOR komandieris, admirālis Pots paziņoja: “Aizdomīgie pirāti, kas atkal uzdrošinājušies šajā reģionā doties jūrā, lai mēģinātu nolaupīt tirdzniecības kuģus un to komandas Indijas okeānā, ātri tika atrasti un kuģis iznīcināts. Un mans vēstījums pirātiem ir nepārprotams – mēs jūs vērojam un plānojam jūs sagūstīt, ja vien dosieties jūrā.”

 

Piecreiz mazāk uzbrukumu desants_eu_10

Pavisam jūras pirāti pērn ir uzbrukuši 176 reizes (apmēram tikpat arī iepriekšējos gados). Turpretim šogad – vairs tikai 34 reizes. Tātad piecreiz mazāk. Pēc tik ciešas uzmanīšanas jūras pirātu uzbrukumi Somālijas piekrastē ir krietni retāki, tomēr tiem kuģiem, kas Indijas okeānā iepeldējuši no Sarkanās jūras, vēl nav droša pārvietošanās. Katrs septītais uzbrukums ir bijis sekmīgs, kas ES komandētajiem jūras spēkiem neļauj atslābt. Pēdējais pirātu laupījums 10. maijā – Libērijas tankkuģis “Smyrni” vēl joprojām tiek turēts gūstā ar tā 26 apkalpes locekļiem.

Vispirmām kārtām atbilstoši ANO Drošības padomes mandātam Indijas okeānā dežurējošie ES karakuģi aizsargā Pasaules pārtikas programmas pārtikas piegādes Somālijas bēgļiem, kā arī Āfrikas Savienības misijas kuģus.

Arī 4. decembrī, kad mums, grupai Eiropas žurnālistu, bija paredzēta tikšanās ar beļģu karakuģa “Louise-Marie” apkalpi, tā tika atlikta, jo kuģis bija devies pavadīt kārtējo pārtikas palīdzības kuģi uz Somāliju. Tāpēc neviena pārtikas palīdzības krava līdz šim nav nolaupīta.

Tiek aizsargāti arī citi kuģi, kā arī uzraudzīta zveja pie Somālijas krastiem. Visu laiku pie Somālijas krastiem tiek veikti dažādi pasākumi pirātu iebiedēšanai un pret bruņotām laupīšanām.

Šajā operācijā bez ES dalībvalstīm piedalās arī Norvēģija ar vienu karakuģi, savus virsniekus darbam štābā nosūtījusi arī Horvātija un Ukraina, gatavojas piedalīties arī Melnkalne un Serbija. Kaujas operācijas tiek vadītas no štāba Nortvudā, Britānijā.

Ieskaitot uz sauszemes izvietoto personālu, EU NAVFOR sastāvā ir apmēram 1400 militārpersonu. Okeānā pastāvīgi atrodas četri līdz septiņi kaujas kuģi un divas līdz trīs lidmašīnas. Parasti patrulē lidmašīnas, “Lynx” helikopters apstādina pirātu laivu, desantvienība pārbauda laivu un arestē pirātus, fregate pavada karakuģi.

Bez ES spēkiem šai reģionā darbojas NATO spēki, arī vienības no Ķīnas, Indijas, Japānas, Krievijas un Taivānas, ar kuriem EU NAVFOR uztur pastāvīgus sakarus, lai saskaņotu savas operācijas laikā un telpā.

 

Informācijai 
jāapsteidz laupīšana

Atsevišķs ES finansēts projekts MARSIC nodrošina informācijas un apmācību tīklu, ko uztur no vairākiem punktiem – Sanas Jemenā, Mombasas Kenijā, Džibuti un Daresalāmas Tanzānijā, iepazīstina brits Deivids Natrass, projekta tehniskais padomnieks.

Raugoties pa Mombasas ostas Kenijas Jūras pārvaldes ceturtā stāva logiem, kā uz delnas visi ostā ienākošie kuģi.

Bet uz monitora ekrāna var redzēt visu Indijas okeāna rietumdaļu – kāds kuģis kurā brīdī kur atrodas. Ziņas par aizdomīgajiem kuģiem, kuri nesūta savus identifikācijas datus un GPS koordinātas, MARSIC nodod EU NAVFOR štābam. Tos pārbauda ES valstu karakuģi un kaujas helikopteri.

Kopš 10. oktobra pirātu neveiksmīgā uzbrukuma zvejas kuģim nav piedzīvots neviens jauns pirātu uzbrukums Indijas okeānā. Arī tāpēc, ka EU NAVFOR uzmana ikviena aizdomīga peldlīdzekļa kustību.

 

Fakti

Kopš 2010. gada Indijas okeānā:

nolaupīti 13 kuģi;

pēdējo divu gadu laikā atbrīvoti 8 kuģi;

gūstā joprojām atrodas 5 kuģi un 114 to apkalpes locekļi;

nolaupīti 29 cilvēki (bez kuģiem);

novērsti 52 kuģu sagrābšanas mēģinājumi, kā arī noķerto pirātkuģu iznīcināšana;

pārbaudīti 15 aizdomīgi kuģi;

eskortēti 167 kuģi, kas Somālijai piegādājuši kopumā 965 211 t pārtikas;

eskortēti 130 AMISOM (Āfrikas Savienības palīdzība Somālijai) kuģi;

aizturēti un apcietināti 53 pirāti;

aizturēti un notiesāti 75 pirāti.

Dati: EU NAVFOR

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+