Mobilā versija
Brīdinājums +0.7°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
17. decembris, 2015
Drukāt

Somijas mūsdienu stikla māksla Latvijā

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā līdz 3. janvārim skatāma ilgi gaidītā Somijas mūsdienu stikla mākslas darbu ceļojošā izstāde “Somijas stikla māksla. 2005 – 2010” . Izstādē piedalās 65 somu mākslinieki ar 327 darbiem. Apmēram viena trešā daļa darbu pieder Somijas Stikla mākslas muzejam un dažādiem privātajiem kolekcionāriem, bet pārējie ir mākslinieku autordarbi.

Šobrīd Latvijā par Somijas stikla mākslu un dizainu pastāv visai aptuvens priekšstats, kas pamatā iegūts, apmeklējot epizodiski organizētās, nelielās atsevišķu dizaineru izstādes. “Somijas stikla mākslas un dizaina tradīcijām ir vērā ņemama pagātne, kas lielākoties saistās ar izcilajiem dizaineriem Alvaru Ālto, Tapio Virkalu un Kaju Franku, kuri strādājuši ciešā sadarbībā ar slaveno “Iittala” ražotni un savulaik atnesuši Somijai atzinību gan pasaules izstādēs Parīzē, Londonā, gan Milānas triennālēs,” atklāj izstādes kuratore Dace Ļaviņa.

Kāda šodien ir Somijas stikla māksla? Kā tā dzīvo un attīstās jau 21. gadsimtā? Atbildes uz šiem jautājumiem sniedz jaunākā ceļojošā retrospektīvā izstāde no cikla “Somijas stikla dzīves”, kuru starptautiskajam vērtējumam sagatavojis prestižais Somijas Stikla muzejs Rīhimeki. “Līdztekus pasaules stikla vēstures tematikai muzejs dokumentē materiālus par trīssimt gadus seno Somijas stikla rūpniecību no tās pirmsākumiem līdz tālākai stikla mākslas un dizaina evolūcijai un virzībai šodien. Par vienu no izglītojošā darba galvenajām vadlīnijām muzejs uzskata ceļojošu izstāžu rīkošanu. Doma popularizēt savas valsts stikla mākslas nozares sasniegumus un muzeja krājumu starptautiskā līmenī radās 1986. gadā, kad notika pirmā retrospektīvā izstāde. Savu Eiropas ceļojumu izstāde “Somijas stikla māksla. 2005 – 2010″ sākusi 2012. gadā Slovēnijā un Slovākijā, 2013. gadā tā devusies uz Franciju un Vāciju, bet 2014. gadā ekspozīciju varēja aplūkot Igaunijā,” teic D. Ļaviņa.

Ekspozīcijā apskatāmi stilīgi, eleganti, krāsaini trauki, skulptūras ar pārdomātu tektoniku un plastiku, mākslas objekti, kuros dažbrīd atklājas zināma humora deva, pārdomas rosinošas instalācijas. “Apstrādes tehniku daudzveidība ir pārsteidzoša – izmantotas klasiskās aukstās tehnikas, karstās tehnikas, inovatīvas autortehnikas, kur pavisam “sveši” materiāli tiek “salaulāti” ar stiklu. Mākslas darbu tapšanas procesā stikls tiek apstrādāts neiedomājamā dažādībā – tas tiek pūsts, plēsts, griezts, locīts, rullēts, virpināts, audzēts, savienots un pakļauts vēl citām manipulācijām,” skaidro D. Ļaviņa.

Izstādes kopainu veido pēdējo 20 gadu laikā strādājošā radošā un talantīgā stikla studiju mākslinieku un dizaineru paaudze. Pazīstamāko stikla mākslinieku klasiķu vidū jāmin Oiva Toika – meistars ar barokālu izjūtu, kas veidojis iecienīto “Iittala” putnu figūriņu kolekciju. Ekspozīcijā pārstāvēts arī starptautisku ievērību ieguvušais Somijas stikla mākslinieks dizainers Harri Koskinens. Viņa 1996. gadā projektētais apgaismes ķermenis “Block Lamp” (“Bloklampa” ) – elektriskā spuldzīte, kas “iesaldēta” starp diviem caurspīdīgiem stikla “ķieģeļiem”, tagad atrodas Modernās mākslas muzeja kolekcijā Ņujorkā Somijas stikla dizaina ikonas statusā. “Pastāv pieņēmums, ka stikla dizainu projektu veidošanai mākslinieki iedvesmu parasti smēlušies Somijas skarbajā dabas ainavā, taču tas nav viennozīmīgi. Liecība tam ir Anu Pentinenas stikla mākslas priekšmeti. Meistare dzīvo tālu no Helsinkiem, bet viņas iztēli rosina tieši urbānā ainava, ielu topogrāfiskais kartējums un pilsētas daudzstāvu arhitektūra. Atšķirīgu radošo pieeju un filozofiju demonstrē Juka Isotalo, kurš strādā ekoloģiskajā stikla dizainā. Tukšās dzērienu pudeles, savāktas Helsinku labākajos restorānos, ar aukstās griešanas un pulēšanas tehnikas palīdzību pārtop elegantos, funkcionālos traukos. Somijas stikla jaunāko mākslinieku paaudzi citu starpā pārstāv talantīgais Jonas Lākso, kurš pilnveido pūstā stikla tehniku, izmantojot daudzkrāsainu “gredzenošanas” metodi,” pastāsta D. Ļaviņa.

Laika plūdumam ir savi likumi, bet radošais gars nezūd. Piedāvātā izlase apliecina jauno mākslinieku uzdrīkstēšanos, taču vienlaikus viņi apzinās to, ka pasaulē atzītais un noturētais augstais profesionālais Somijas stikla mākslas un dizaina līmenis prasa no viņiem vēl vairāk darba un izcilības. “Pašreizējā izstādē, kas ir Somijas stikla mākslas eleganta reprezentācija, vērojama liela rokrakstu, stilu un formu daudzveidība, un tas sekmē pārliecību, ka būs auglīgs turpinājums nākotnē,” pārliecināta D. Ļaviņa.

Pievienot komentāru

Jaunajā "Oņeginā" nav "fašistu" un "mūsējo". Pilnā saruna ar Rubiķi un Kalniņu (2)Diriģents Ainārs Rubiķis un režisore Rēzija Kalniņa operā "Jevgeņijs Oņegins" aicinās uz "romantikas, ilūziju un realitātes cīņu". Kā viņu redzējums atšķirsies no Andreja Žagara iestudējuma 2010. gadā?
Draugiem Facebook Twitter Google+