Mobilā versija
-1.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
3. decembris, 2013
Drukāt

Somu inženieris gatavo slēdzienu policijai par Zolitūdes traģēdijas apstākļiem

zolitudee_4

Somijas uzņēmuma “Rak-Tek Solutions” galvenais inženieris Tomass Kaljass pašlaik gatavo slēdzienu Valsts policijai, kur izklāstīs sev zināmo par Zolitūdes traģēdijas apstākļiem, teikts inženiera paziņojumā presei.

Pēc pagājušo sestdien viesnīcā “Elefant” notikušās preses konferences, kur Kaljass prezentēja paplašinātu ieskatu faktoros, kas, viņaprāt, izraisīja veikala “Maxima” jumta konstrukciju sabrukšanu, inženieri esot uzrunājusi Valsts policija. Kaljass patlaban gatavo ziņojumu policijai par Zolitūdes traģēdijas apstākļiem.

Savā ziņojumā Kaljass ievietojis arī saites uz diviem video failiem, kur redzams, kā stiepes slodzes izmēģinājumu iekārta pārbauda skrūvju savienojuma izturību. Vienā no video failiem redzams, ka uzgriežņi pamazām no skrūves nomaucas – Kaljass norāda, ka tas ir korekts veids, kā skrūvju savienojumam vajadzētu uzvesties pie pārmērīgas slodzes. Pakāpeniska uzgriežņu nomaukšanās radītu arī redzamas pazīmes, ka metāla konstrukcija draud sagāzties.

Otrajā video failā redzams, kā skrūvei uzgrieznis pēkšņi nomaucas, kas esot arī noticis Zolitūdes “Maxima” gadījumā. Tas esot noticis tāpēc, ka izmantoti konkrētajai konstrukcijai nepiemēroti DIN 934 standarta uzgriežņi. Šāda tipa savienojumi esot izmantoti daudzās konstrukcijās arī citur Eiropā un tos esot steidzami nepieciešams pastiprināt ar papildu uzgriežņiem, uzskata Kaljass.

Kā ziņots, Zolitūdes lielveikala jumta iebrukšanu varēja izraisīt tikai īpaši rupjas kļūdas projektēšanā, pie kā vainojamas fundamentālas problēmas izglītības sistēmā, kas sagatavo celtniecības konstrukciju inženierus, sestdienas preses konferencē uzsvēra inženieris Kaljass.

Projektā iesaistītajiem būvinženieriem nav ne jausmas, kā projektēt šādas konstrukcijas, uzskata Kaljass, pēc kura domām, viņiem vajadzēja prasīt palīdzību projekta izstrādē. “Ēkas parasti sabrūk tad, ja to konstrukciju nestspējas aprēķinu kļūda pārsniedz divas reizes,” skaidroja Kaljass un pastāstīja, ka vairums ēku, kuru konstrukcijās ir pieļautas kļūdas, var pat ļoti ilgu laiku kalpot bez redzamām problēmām, bet tad pēkšņi un lavīnveidīgi sabrūk, kā tas bija redzams Zolitūdes “Maxima” veikala gadījumā.

Somijas kompānijas galvenais inženieris secinājis, ka projektā nav ņemta vērā divu tonnu papildu noslodze uz kvadrātmetru. Viņš demonstrēja skrūvi no Zolitūdes lielveikala ar norautu uzgriezni, ko viņam esot iedevis kāds no glābējiem. “Kā redzams, skrūve ir savu uzdevumu pildījusi daudz labāk, nekā bija paredzēts, un norauts ir tikai uzgrieznis,” norādīja Kaljass.

Kā ziņots, 21.novembrī, iebrūkot lielveikala “Maxima” griestiem, Zolitūdē bojā gāja 54 cilvēki, bet vairāki desmiti guva smagus savainojumus. Zolitūdes traģēdija ir lielākā Latvijā kopš neatkarības atjaunošanas.

Policija sāka kriminālprocesu pēc Krimināllikuma 239.panta 2.daļas – par būvniecības noteikumu pārkāpšanu, ja rezultātā iestājušās smagas sekas. Patlaban kriminālprocesā norit izmeklēšana.

Gan lielveikalu, gan tai blakus esošo daudzstāvu dzīvojamo māju attīstīja “Homburg” grupas uzņēmums “Homburg Zolitude”. Kompleksa pirmā kārta tika pabeigta 2011.gada nogalē, kad tika atklāts iepirkšanās centrs. Ēkas daļa, kurā atradās sagruvušais “Maxima” veikals, patlaban pieder ar “Maxima Latvija” saistītajam SIA “Tineo”.

Zolitūdes kompleksa otrās kārtas – 12 stāvu dzīvokļu kompleksa – celtniecība tika sākta 2013.gada maijā. Pēc traģēdijas otrās kārtas būvniecība ir apturēta.

“Re&Re” ir ģenerāluzņēmējs šī projekta būvdarbiem. Projektā iesaistīts arī būvuzraudzības uzņēmums “CMConsulting”, arhitektu birojs “Kubs” un būvkonstruktoru birojs “HND grupa”.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+