Mobilā versija
Brīdinājums +17.5°C
Rudīte, Everts
Otrdiena, 22. augusts, 2017
24. marts, 2017
Drukāt

Šovasar brauks ar arktisko degvielu (7)

Foto - Valdis SemjonovsFoto - Valdis Semjonovs

"Bio-Ventas" ražotās biodegvielas paraugi: tai jābūt ilgtspējīgai, dodot vismaz 50% SEG emisiju ietaupījumu.

Latvijas degvielas pārdevēji jau divus gadus izmanto “caurumu” Ministru kabineta noteikumos – nepievieno dīzeļdegvielai biodīzeli 5% apjomā no kopējā tilpuma, tā gūstot papildu peļņu. Proti, vasaras periodā pārdod arktisko dīzeļdegvielu. Pērn autobraucēji un lauksaimnieki tā pārmaksājuši vismaz septiņus miljonus eiro, norāda Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijā (LBBA). Ja pārdod arktisko degvielu, palielinās arī siltumnīcefektu radošo gāzu emisijas (SEG). Par šo situāciju zina Saeimā, par nozari atbildīgajā Ekonomikas ministrijā (EM) un Valsts ieņēmumu dienestā (VID), tomēr rīcība ir ļoti kūtra.

 

Rūpnīca apstājas, dzinēji uzkarst

Tādējādi faktiski nedarbojas Latvijas lauksaimniekiem piederošā biodīzeļdegvielas rūpnīca, kuru būvēja īpaši Latvijas tirgus vajadzībām. “Darbinām rūpnīcu vien tad, ja saņemam kādu eksporta pasūtījumu. Nav ekonomiski pamatoti ražotni uzturēt, tāpēc, visticamāk, to slēgsim,” teic kooperatīva “Latraps” attīstības projektu vadītājs Agris Stauģis. Vien niecīga daļa Latvijā ražotās biodegvielas tiek pievienota šeit pārdotajai dīzeļdegvielai, liecina Daiga Kļaviņa, SIA “Bio-Venta”.

Turklāt arktiskās dīzeļdegvielas izmantošana vasarā rada lielāku berzi starp dzinēja detaļām, tās ātrāk nolietojas, vērš uzmanību Agris Stauģis. Autotransporta pakalpojumu pārvadātāja SIA “ADR Loģistika” pārstāvji pēdējo divu vasaru laikā novērojuši automašīnu dzinēju biežāku uzkaršanu, kā arī aizvien biežāk sadzirdējuši grabēšanas trokšņus automašīnu motora telpās. Biežāk nekā agrāk vajadzēja mainīt degvielas augstspiediena sūkņus un degvielas iesmidzināšanas sprauslas.

Vairākkārt veiktas automašīnu pārbaudes, lai noskaidrotu cēloņus šiem trokšņiem, un secināts, ka problēma ir vienkārša. Proti, arktiskas klases dīzeļdegvielai, kas pieejama degvielas uzpildes stacijās cauru gadu, arī vasarā, ir mazākas eļļošanas īpašības, tādējādi dīzeļdzinēja degvielas sistēmas mehānismi tiek sausināti. “Vasaras dīzeļdegviela ar 5% biodīzeļdegvielas (turpmāk B5) nodrošina dīzeļmotoru degvielas sistēmu eļļošanu pietiekamā apjomā un šādas problēmas dzinējiem nerada,” neizpratnē par arktiskās klases dīzeļdegvielas ar samazinātu parafīna saturu tirdzniecību vasarā pat pie +30 °C ir autotransporta pakalpojumu sniedzēju pārstāvji.

Eiropas Biodegvielu asociācijas biedrs un “Bio-Ventas” ražošanas direktors Indulis Stikāns: “Eiropā biodegvielu kvalitātes standartus izveidoja lielo automašīnu ražotāji “Volvo”, “Volkswagen”, “Mercedes-Benz”, “Renault”, “PSA”, “Scania”, sadarbojoties ar sertificētām laboratorijām un zinātniekiem. Lēmumu par B5 iekļaušanu dīzeļdegvielas standartā Eiropas Savienībā pieņēma pēc vairāku gadu diskusijām un pētījumiem Vācijā, Francijā, Austrijā un citās valstīs, kas pierādīja, ka B5 izmantošana praktiski neietekmē motora jaudas un degvielas ekonomiskuma parametrus, patiesībā tas pat uzlabo degvielas eļļošanas spēju, palielinot motora darb­mūžu un samazina mehāniskos zudumus motorā. Tātad biodegvielu piejaukumu ietekme uz dzinējiem ir pārbaudīta ne tikai zinātniskā līmenī, bet arī praktiski. Kas attiecas uz arktiskās degvielas ietekmi uz automašīnu dzinējiem un detaļām – ir praktiski pārbaudīts, ka arktiskā degviela sausina dzinēju detaļas, kas savukārt palielina detaļu nodilumu.”

Pievienot komentāru

Komentāri (7)

  1. Tirs pasutijuma raksts, stradaju par mehaniki 47 gadus ,tads bardaks ka sodien ir ar degvielu ,nebija pat krievu laika, tad dizelu degvielas augstspiediena sukni izgaja mazak no ierindas ka sodien, vaina ir Latvijas mikstaja ,un nekompetentaja valdiba, kapec Latvijas valsts nav pienemusi Eiropas standartu degvielam dizelim EN590 UN benzinam EN228 par to atbildiga ir ekonomikas ministrija, Eiropas standarts dizeldegvielai EN590 nosaka 19 gab kvalitates raditajus, pec mana riciba esosas informacijas Latvijas valsts standarta noteikts dizeldegvielai tikai 6 gabali kvalitates raditaji [ja esmu kludijies ludzu noradit standarta numuru lai tauta var iepazities]-kapec tik maz, luk tas bende musu motorus, un ka ar izmesiem? Igaunijas valsti ir citi cilveki un valdiba , un ta ir pienemusi Eiropas standartu degvielam jau 2000 gada, un dizeldegvielai tur ir 22 gab kvalitates raditaji , un tada biodegviela NAV VISPAR NEMAZ, UN NETAISAS ARI IEVIEST , nevajag domat ka Latvija cilveki ir galigi mulki, un mums te biznesmeni var iestastit visu ,ko grib

  2. Melo i- biodīzeļa ražotāji. Bio ir ļoti agresīvs pret gumiju. Pēdējos gados autoservisā to vien daram kā mainam blīvējumus degvielas sūkņiem, gan auto, gan traktoriem…Pirms bio ēras, darījām to retu reizi. Tā kā tas bio tiek piemaukts degvielai gan. Pats labratīgi to neviens nedara.

  3. Interesanti gan, visa šā raksta būtība ir tāda – biodīzeļa ražotāji nav dabūjuši gaidīto peļņu 🙂
    Pārējais ir pilnīgi no pirksta izzīsts, īpaši arktiskās degvielas “ļaunums”. Kur ir kaut viena atsauce?
    Nav jābūt nekādam ģenijam, lai ierakstītu meklētājā “Can biodiesel damage your car?”un atrast daudzus rakstus, tai skaita sciencedaily norvēģu institūta atzinumu.
    Nav tā ka biodīzelim ir tikai pozitīvā puse, kā šai rakstā aprakstīts, tapēc varbūt uzreiz ielieciet ķeksi reklāmraksts, tas būtu tikai godīgi attiecībā pret lasītājiem

  4. Principā uz ziemas dīzeļa tehnika nevar iet labāk kā uz vasaras, jo siltumspēja vasaras dīzelim ir lielāka. Visādu parafīnu atdalīšana siltumspēju samazina. Tas, ka ziemas dīzeļi par sausu, pēdējās muļķības, dīzeli atsērojot liek klāt lubrikantus. Bet par biodīzeli – manuprāt mēsls, kas tikai sadārdzina gala produktu.

  5. Jaa, Eiropaa tomeer ir arktiskaa degviela peec ES kklasifikaacijas, lai gan ziemas degvielu F no arktiskaas 0 ”uz aci” ij neatshkjirsi! Kaut kaa neticu, ka muusu tirgotaaji tirgo arktisko degvielu, iipashi jau vasaraa, taa tomeer krietni daargaaka, vismaz taa vajadzeetu buut. Ziemaa jaa, tad pat 1. arktiskaa buutu vajadziiga reizeem.

  6. Muljkjiibas tai komentaa 24. martaa 18:41! Aciimredzot slikti tev tie traktori. Un, ja tu esi oficiaali benziintankaa nopircis neatbilstoshu produktu – tev vienmeer ir iespeeja iesuudzeet kraapnieku. Kaut kaa mans 2012. gada bembis galiigi nebaidaas no vasaras degvielas. Un tirgot arktisko -kas taa taada, veel krievlaiku klasifikaacija Latvijaa darbojaas? Peec SAE klasifikaacijas taa ir 1. grupa, 2. un 3. grupa – taa ir degviela autinjiem un traktoriem.

  7. kāds reklāmraksts Atbildēt

    vispār jau ziemas dīzelis vasarā iet labāk nekā vasaras dīzelis. var jau pamatot visādi, bet tas ko musu tirgotāji tirgo kā vasaras dīzeli spēj apturet pat traktoru, samazgas kautkādas. jau vairākus gadus speciāli ziemā iepērku degvielu lai visai vasarai pietiktu ar ziemas dīzeli, labāk velk, mazāks patēriņš. tā niekošanās ar biodīzeli ir tikai briseles iegriba

Pasaulē
Draugiem Facebook Twitter Google+