Mobilā versija
-2.2°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
28. jūlijs, 2016
Drukāt

NEDĒĻAS FILMA. Džeisons Borns

dzeisons_borns_7

Piekto reizi uz lielā ekrāna atgriežas Džeisons Borns. Kaut arī tas gan diezin vai attieksies uz filmas finansiālajiem ieņēmumiem, jaunākā sērijas filma ir uz darbību vērsts trilleris, kura scenārijā izpaliek psiholoģijas elementi, taču turpinājums sekos.

Džeisona Borna sērijai ir dziļas saknes, un pirmā filma, kuras sižetiskais pamats aizlienēts no Roberta Ladluma romāna lapām, uz lielā ekrāna nonāca jau 2002. gadā, tātad – pirms 14 gadiem. Pa šo laiku, kad skatītāju acu priekšā ne tikai Holivuda piedāvā arvien krāšņākas un grandiozākas izklaides, Bornam par labu runājis fakts, ka tas maksimāli pietuvināts reālismam, nevis ir datorgrafikas izcakināts komikss bez neviena grama cilvēcības, taču diemžēl jaunākajā franšīzes sērijā, kas nodēvēta galvenā varoņa vārdā, uzsvars likts vien uz darbībām – pakaļdzīšanās, kaušanās un neiztrūkstošā pēdējā klope –, tā izvairoties no psiholoģiskās atbildības Meta Deimona atveidotā varoņa priekšā. Un viņš, jau no sākta gala īsti nezinādams, kas īsti ir, klīst pa pasaules metropoļu tumšajām ielām, mēģinādams salīmēt savu atmiņu druskas, cīnīties par izdzīvošanu un palikt vienā gabalā, kaut arī, kā skatītāja acu priekšā tiek norādīts, paši augstākie varas spēki ir uz vienu roku viņa personas iznīcināšanā.

Par laimi Bornam, CIP daiļā aģente Hārpere Lī – šogad “Oskaru” kā labākā otrā plāna aktrise par lomu filmā “Dāņu meitene” saņēmusī Alīsija Vikandere – nojauš, ka viņas šefam (Tomijs Lī Džons) ir kas nelabs aiz ādas, taču, sargājot savu dzīvību, pavisam diskrēti viņa dod palīdzīgu roku nežēlastībā kritušajam un atmiņu zaudējušajam Bornam, pati tā arī neatklājot savas it kā nesavtīgās rīcības īstenos iemeslus. Gan jau tas tiks izdarīts – vai šī līnija tiks mazliet paturpināta – Borna sērijas nākamajā daļā, kas uz ekrāniem tiek solīta ne ātrāk kā 2018. gadā, jo franšīzes, kas kā pasaku vistas dēj zelta oliņas, Holivuda nenoraksta tāpēc vien, ka aptrūcies sižetiskā materiāla vai pašam galvenajam varonim – sakāmā. Piemēram, jaunākajā filmā Borns ir tik mazrunīgs, ka, šķiet, pa šiem gadiem pieņēmis arī solījumu nešķiesties ar vārdiem.

Mets Deimons savu solījumu atgriezties Borna filmēšanas laukumā piepildīja, un viņam bija viens vienīgs nosacījums – ja režisora krēslā sēdēs Pols Grīngrāss (“Borna ultimāts”, 2007, “Zaļā zona”, 2010, “Kapteinis Filipss: Somālijas pirātu gūstā”, 2013). Abu iepriekšējās veiksmīgās sadarbības turpinājums nav pats spožākais abu karjerās, kaut arī ar vērienīgumu un grandiozitāti “Džeisons Borns” gan izceļas – Lasvegasas pakaļdzīšanās epizodē vien tika iznīcinātas 170 automašīnas, bet pilsēta, kas, pateicoties arī Toda Filipsa komēdijai “Paģiras”, atkal atguvusi savas kinematogrāfiskās aprises, kalpo kā uz tūristiem un viņu naudas makiem orientēts fons, kurā rētas cērt žanram nepieciešamā action, asiņu un brutalitātes deva. To palīdz nodrošināt francūzis Vensāns Kasels, kura vizuālie dotumi neļauj spēlēt labos puišus, bet liek atkal zvetēt pretinieku sejas – protams, saņemot labus honorārus un pēc tam izvēloties piedalīties filmās, kas daudz tuvākas dvēselei un arī mākslai. Savukārt lieku romantisko līniju – Alīsijas Vikanderes Hārpere, un šī zviedriete, kurai nav vēl 30 gadu, jau ir pieradinājusi gan Eiropas kino veidotājus, gan nu arī Holivudu, un zviedru priekšā tā, kā zināms, kopš laika gala nav spējusi būt vienaldzīga. Jācer vien, ka Vikanderes talants netiks izšķiests viendienītēs-naudas kāsējos, piedāvājot viņai gana interesantus dramatiskos materiālus, lai talantam ir kur attīstīties.

 

UZZIŅA:

“Džeisons Borns”/”Jason Bourne”

ASV, 2016

Režisors: Pols Grīngrāss

Lomās: Mets Deimons, Alīsija Vikandere, Vensāns Kasels, Tomijs Lī Džons, Džūlija Stailza

No 29. jūlija “Kino Citadele”, “Multikino”, “Cinamon Alfa”, Liepājā, Ventspilī, Siguldā, Valmierā un Cēsīs

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+