Mobilā versija
Brīdinājums +12.5°C
Rodrigo, Rauls
Pirmdiena, 25. septembris, 2017
17. septembris, 2017
Drukāt

Spilgtas krāsas Dailes teātra jaunajā sezonā (1)

Foto - LETAFoto - LETA

Piecpadsmit pirmizrādes – piecas Lielajā zālē, sešas Mazajā zālē un četras  Kamerzālē. Šādi ir Dailes teātra plāni jaunajā – 2017./2018. gada – sezonā.

Teātra mākslinieciskais vadītājs Dž. Dž. Džilindžers, ieskicējot sezonu kopumā, izceļ atsevišķus akcentus – viņa iestudētā Jasmīnas Rezā luga “ART”, kas pirmizrādi piedzīvos 17. novembrī, būšot franču topa dramaturģija ar trim Dailes grandiem – Arturu Skrastiņu, Juri Žagaru un Ģirtu Ķesteri – galvenajās lomās, un iestudējumā piedalīsies arī dziedātāja Marija Naumova.

Džeza Batervorta drāmu “Jeruzaleme”, kas Lauras Grozas-Ķiberes režijā priekškaru vērs 2018. gada 26. janvārī, teātra pasaulē vērtē kā izteikti rietumniecisku materiālu. Dailes uzvedumā galvenajā lomā būs Juris Žagars. Dž. Dž. Džilindžers pats iestudēs arī padomju laikā aizliegtās un vēlāk uz ASV emigrējušās rakstnieces Ainas Rendas lugu “Būt Kejai Gondai” ar Rēziju Kalniņu galvenajā lomā (pirmizrāde 2018. gada 23. martā). Savukārt krievu klasiķa Antona Čehova “Ivanovu” Regnārs Vaivars iestudēs kā komēdiju (pirmizrāde – 2018. gada 18. maijā).

Intriģējoši, ka veiksmīgi “Zilo” Nacionālajā teātrī iestudējušais Toms Treinis Dailē iestudēs amerikāņu dramaturga, trīskārtējā Pulicera balvas laureāta Edvarda Olbija “Kam no Vilka kundzes bail”, kas pirmizrādes priekškaru vērs jau šoruden – 10. oktobrī. “Visvairāk jau pašai Vilka kundzei,” retoriski atbildot uz lugas nosaukumā uzdoto jautājumu, sacīja jaunais režisors.

Pirmā pirmizrāde – Tomasa Vinterberga un Mogensa Rukova traģikomēdija, ģimenes trilleris “Svinības” bulgāru režisora Aleksandra Morfova režijā – Dailē gaidāma jau nākamnedēļ, 20. septembrī. Tā tapusi pēc scenārija Tomasa Vinterberga slavenajai filmai “Festen” (“Svinības”, 1998) – pirmajam kinodarbam, kas radīts pēc dāņu kino režisoru izstrādātā “Dogma 95” manifesta.

… Lielas un bagātas ģimenes patriarhs Helge svin savu apaļo dzimšanas dienu, un visi radi, draugi un kolēģi ir ieradušies, lai godinātu šo īpašo cilvēku. Un arī kāds no Helges dēliem izlemj, ka vairs nevar un negrib klusēt. Pagātne slēpj tumšus noslēpumus, un ģimenes trillerī farss mijas ar traģēdiju, emocijām virpuļojot no klusa nolieguma līdz šokējošam apstulbumam un atpakaļ līdz nevērīgai bezrūpībai.

Par režisoru, kinoaktieri, scenāristu Aleksandru Morfovu teātra mākslas eksperti teic, ka viņš ir režisors, kuram neeksistē “neskatuviska” literatūra – no jebkura literatūras teksta spēj radīt īpašu māksliniecisku pasauli, oriģinālu teātra modeli. Viņa izrādes vienmēr ir ārkārtīgi vizuālas, bet režisoriskie risinājumi – nestandarta un neparedzami. Tieši tādēļ viņa iestudējumiem vienmēr ir ilgs skatuves mūžs, un tie spēj pulcēt tik plašu skatītāju loku.

“Mūsdienas nav mans mīļākais vēstures periods. Es negribu rakņāties miskastē. Man nav interesanti iestudēt izrādes par bomžiem, labāk atrast mani satraucošas problēmas klasiskā darbā,” saka A. Morfovs.

Bulgāru režisora pārsteidzoši radošā pasaule un oriģinālā teātra valoda iezīmē spilgtas krāsas Dailes repertuārā – viņa iestudētās izrādes “Finita la comedia!” (2012) un “Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu” (2015) pulcējušas plašu skatītāju loku, smīdinot caur asarām un aizraujot ar emocijām.

Jautāts, kas viņu pievelk Dailes teātrī, A. Morfovs sacīja, ka, pirmkārt, – aktieru ansamblis ar tam piemītošu retu savienojumu – ziemeļniecisku profesionālismu un spēles dzīļu emocionalitāti. Intriģējoši, ka arī “Svinības”, tāpat kā abas iepriekšējās viņa Dailē iestudētās izrādes, ir traģikomēdija. “Bet skatītāja sirdi tai vajadzētu aizkustināt kā dziļai traģēdijai, jo nekā smieklīga nav tajā, ka cilvēki jau aizmirsuši būt cilvēki, un demokrātija, kaut nekas labāks par to nav izdomāts, kalpo nelielas sabiedrības daļas bagātībai, bet cilvēki kļūst par funkcijām, zūd morāles principi,” savu nostāju skaidroja A. Morfovs. “Maz ir cilvēku, kuri uzņemas atbildību par visai sabiedrībai būtiskiem lēmumiem. Mēs kā sabiedrība esam zaudējuši spēju pretstāvēt un samierināmies pat ar tādām parādībām kā terorisms, vardarbība ģimenē… Skatāmies pasaulē plaši aizvērtām acīm.”

Jauno sezonu Dailes teātris sāk ar trim jauniem aktieriem – Niklāvu Kurpnieku, Aneti Krasovsku un Ievu Florenci. Savukārt, pēc Dž. Dž. Džilindžera vārdiem, “dažādu objektīvu iemeslu dēļ” ārštatā pārgājuši trīs skatītāju iemīļoti skatuves mākslinieki – Juris Kalniņš, Jānis Paukštello un Pēteris Gaudiņš.

Arī jaunajā sezonā Daile piedāvās radošās programmas – 20. septembrī Mākslas telpā “Brīvības 75” tiks atklāta mākslinieku grupas “Pasīvā dekadence” rīkotā izstāde “Siltais Zīmuls”, kurā piedalās Džemma Skulme, Gunārs Krollis, Māris Bišofs, Roberts Koļcovs, Vilipsōns, Aleksejs Naumovs, Helēna Heinrihsone, Anna Heinrihsone, Ivars Heinrihsons, Māris Subačs, Ieva Iltnere, Sandra Krastiņa un citas spilgtas mākslas personības. Turpināsies lekciju cikls “Dailes teātra Zinību stundas”, kurā plānotas desmit tikšanās, notiks radošās darbnīcas bērniem, sarunas pirms pirmizrādēm un citi tematiski pasākumi. Aprīlī jau ceturto reizi rīkos Dailes teātra izrāžu skati.

Vizuālā noskaņa izrādei "Svinības" bulgāru režisora Aleksandra Morfova režijā. Publicitātes fotoVizuālā noskaņa izrādei "Svinības" bulgāru režisora Aleksandra Morfova režijā. Publicitātes foto

Kopumā nospēlētas 463 izrādes.

Kopējais skatītāju skaits – 202 738.

17 pirmizrādes.

Vidējā biļetes cena – 11,96 eiro.

Zāles piepildījums – 91%.

Skatītāju apmeklētākā un visvairāk spēlētā izrāde – “Toma Sojera piedzīvojumi” (33 izrādes, 28 942 skatītāji).

Pievienot komentāru

Par otrā Baltijas jūras koru konkursa laureātu kļuvis koris no Īrijas (4)Par Otrā Starptautiskā Baltijas jūras koru konkursa 1. vietas un Grand Prix ieguvēju, saņemot īpašo Jūrmalas pilsētas kausu un 3500 eiro Latvijas Valsts Meži Lielo balvu, kļuva koris no Īrijas "New Dublin Voices".
Draugiem Facebook Twitter Google+