Dabā
Zaļā dzīvošana

Met izaicinājumu lielajiem LED ražotājiem: Spuldzes ēdīs mazāk un dzīvos ilgāk 16


Aleksandrs Beļskis prezentē “LED Chemicals” ideju Komercializācijas reaktora rīkotajā zinātņietilpīgo jaunuzņēmumu konferencē.
Aleksandrs Beļskis prezentē “LED Chemicals” ideju Komercializācijas reaktora rīkotajā zinātņietilpīgo jaunuzņēmumu konferencē.
Publicitātes foto

 

Jaunā gada sākumā SIA “Led Chemicals” sāks ražot komponentus, kas LED spuldzes padarīs gan jaudīgākas, gan izturīgākas, gan videi draudzīgākas.

Spuldzīšu “iekšas”, kas rada gaismu, uzņēmums pārdos tālāk spuldžu ražotājiem Eiropā un Ziemeļ­amerikā.

SIA “LED Chemicals” neražo LED spuldzes, bet gan to saturu. “LED iekšienē ir zils kristāls, kas sākotnēji veido zilu gaismu, bet tā jāpārveido baltā gaismā. Mēs veidojam LED spuldžu komponentu luminoforu, kas pārveido zilo gaismu baltā. Tradicionāli LED spuldzēs ir pulverveida luminofors, kas samaisīts ar silikonu un uzklāts virsū kristālam. Mēs gribam panākt, lai silikons tiktu aizstāts ar cietu luminoforu plāksnīti,” stāsta Aleksandrs Beļskis, uzņēmuma vadītājs. Tā kā precīzi samaisīt pulveri ar silikonu ir grūti, no visām LED spuldzēm vairāk nekā 10% ir jāizbrāķē.

Spuldzes ar luminofora plāksnīti būs izturīgākas pret augstu temperatūru, tāpēc tās varēs vairāk noslogot un, patērējot mazāk jaudas, iegūt vairāk baltās gaismas. Šīs spuldzes kalpos divreiz ilgāk.

 

LED gaisma arī siltumnīcās

“Pagaidām tehnoloģiju domājam ieviest parastajās apgaismojuma diodēs. Ja veiksies, veidosim savu izgudrojumu departamentu un domāsim arī par citiem virzieniem un pielietojumiem,” norāda Aleksandrs, kurš atklāja, ka nesen ticies ar kādu lauksaimnieku Bauskas pusē, kurš grib attīstīt t. s. “vertical farming” – vertikālo lauksaimniecību. Vertikālā lauksaimniecība paredz nelielā zemes laukumā izvietot pēc iespējas lielāku ražojošu lauksaimniecības platību. Tas nozīmē, ka dobes siltumnīcā tiek ierīkotas vairākos stāvos un šāda siltumnīca veido noslēgtu ražojošu sistēmu ar savu mikroklimatu. “Parasti siltumnīcās kontrolē temperatūru, bet ne apgaismojumu. Taču ir izpētīts, ka violetā gaismā augšanas process notiek daudz straujāk nekā parastā dienas gaismā. Tas ir perspektīvs virziens lauksaimniecībā, jo raža izaugs ātrāk un būs lielāka,” ideju bagātību apliecina uzņēmējs. Viņš piebilst, ka šajā jomā vēl daudz darba zinātniekiem, jo katram augam un dārzenim var būt sava gaismas intensitāte, kas tam patīk visvairāk.

 

Bez neveiksmēm neiztikt

“Mūsu zinātnieki specializējas tieši mākslīgā kristāla audzēšanā, bet 2013. gadā radās ideja, ka varētu no luminofora uztaisīt plāksnīti. Taču sākotnējā ideja – luminoforā plāksne no kristāla – izrādījās pārāk dārga. Nācās meklēt lētāku risinājumu. No pašmāju “Imprimatur Capital Fund Managment” riska kapitāla fonda ieguvām 50 000 eiro, kurus izmantojām, lai nodibinātu sakarus ar klientiem un piesaistītu konsultantus. Drīz arī sapratām, ka šai idejai nav perspektīvas,” atceras kompānijas vadītājs. Tagad uzņēmums, piesaistot 140 000 eiro no Norvēģijas grantu programmas, atrodas savas attīstības otrajā posmā. “Esošajam posmam finansējums ir pietiekams, bet, ja runājam par ražošanu, tad tur jau figurē vairāki simti tūkstoši eiro,” atzīst Aleksandrs, kurš cer, ka nākamā gada sākumā uzņēmums varēs sākt preci piedāvāt potenciālajiem klientiem un investoriem. Izrādās, iespējamo klientu loks ir gana plašs. “Mums ir klients, ar kuru strādājam ciešāk, un vēl vairāki potenciālie sadarbības partneri, kuri gaida, kad varēsim viņiem atrādīt paraugus. Tie ir 10 LED spuldžu ražotāji Eiropā un Ziemeļ­amerikā. Uz Āziju gan pagaidām neskatāmies, jo tirgus tur ir ļoti piesātināts,” turpina Aleksandrs.

“Ar tehnoloģiju nodarbojamies jau trīs gadus, un Eiropas investori ir gatavi mūsos investēt, jo šobrīd trūkst jaunu uzņēmumu, kuri būtu gatavi komercializēties. Mums tādas gatavības vēl nav, bet reālu produktu partiju izgatavošana nav tāla nākotne,” stāsta Aleksandrs. Otrs attīstības variants – kāds lielais ražotājs, piemēram, “OSRAM” nopērk “LED Chemicals” vai arī pievienojas tam kā sadarbības partneris. “Skaidrs, ka ar lielajiem milžiem nevarēsim cīnīties. Lielie spēlmaņi nemitīgi vēro nozares attīstību un jaunu produktu rašanos. Viņi ir ieinteresēti sadarboties, jo beigās vieglāk ir nopirkt, nevis pašiem tehnoloģiju attīstīt no nulles. Turklāt milžiem tirgū jāsaglabā līderpozīcijas, kas prasa nemitīgas investīcijas, tāpēc viņiem sanāk daudz investēt pašu attīstībā un citu mazu uzņēmumu nopirkšanā.”

LA.lv