Projekta vizualizācija

Staciju tomēr projektēs dāņi 6

Vēl pērnā novembra beigās starptautiska žūrija nespēja vienoties, kurš no metu konkursā par “Rail Baltica” Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksu apbūvi iesniegtajiem projektiem ir labākais. Tika atzīmēti divi projekti – divu dāņu kompāniju kopdarbs, kā arī Latvijas arhitektu biroju apvienības “O+R+V+E+L” projekts. Ar piezīmi, ka divu mēnešu laikā abu apvienību meti jāuzlabo un jāapvieno vienā perfektā projektā. Tomēr vakar konkursa noslēguma pasākumā “Eiropas dzelzceļa līnijas” Attīstības un sadarbības departamenta direktors Agnis Driksna pārsteidza ar paziņojumu, ka institūcijas tomēr izraudzījušās dāņu (”PLH Arkitekter A/S” sadarbībā ar ”COWI A/S”) piedāvājumu, ignorējot pašu nolīgtās žūrijas rekomendācijas.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Arhitektu centieni komunicēt – nesekmīgi

Īsi pirms pasākuma ar paziņojumu nāca klajā apvienība “O+R+V+E+L”, kas iepriekš savas bažas jau bija paudusi atklātā vēstulē. Apvienība izrādīja neapmierinātību ar to, ka pēc novembrī paziņotajiem konkursa uzvarētājiem no iesaistīto institūciju puses nav bijusi teju nekāda vēlme veidot dialogu par tālāku projekta virzību, kaut arī Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes sēdē tika uzsvērts, ka nepieciešams piesaistīt visu godalgoto arhitektu komandas un to ideju apvienošanu.

CITI ŠOBRĪD LASA

“O+R+V+E+L” pārstāvis, arhitektu biroja “OUTOFBOX” valdes loceklis Pēteris Bajārs norādīja, ka komunikācijas trūkums un plānu tālāka neattīstīšanās pēc uzvarētāju nosaukšanas ne par ko labu neliecina. “Sajūta, ka rīkotāji iekļaušanos termiņos sagaida tikai no mums, kamēr paši četrus mēnešus neko nedarīja,” sacīja arhitekts. “Viņi ieņēma pozīciju, ka jebkura projekta pilnveidošana ir izmaiņas oriģinālajā metā. Līdz ar to viņi orientējās tikai pēc tehniskā – izmaksu un tehnisko risinājumu – salīdzinājuma. Līdz ar to mūsu darbs, kas paredzēja vērienīgākus pilsētvides uzlabojumus, tika pabīdīts malā,” sacīja P. Bajārs. Viņš atzina, ka konkurentu piedāvājums bija pragmatiskāks un prasītu mazāk galvassāpju, jo tiktu skarta mazāka teritorija, taču dāņu projekts nerisinot vizuāli nepievilcīgo stacijas laukuma un tuneļu problēmu.

A. Driksna oponēja, sakot, ka četri mēneši izmantoti sarunām ar visām iesaistītajām pusēm. ”Atpazīstamību var gūt, arī paužot bažas un raizes. Mūsu uzdevums ir pragmatiski virzīties uz priekšu,” piebilda “Eiropas dzelzceļa līniju” pārstāvis. Viņš solīja, ka darbs un sarunas ar visām iesaistītajām pusēm turpināsies, lai īstenotu ne tikai konkrēto dāņu projektu, bet notiktu arī darbi ap plānoto infrastruktūru. Dāņu projekts paredz jauna dzelzceļa tilta pār Daugavu izbūvi, uzbēruma (vaļņa) norakšanu posmā no Daugavas līdz dzelzceļa stacijai, kā arī centrālās stacijas pārbūvi, taču pārējā pilsētvide netiktu skarta.

Metu konkursa noslēguma pasākumā radās ačgārna situācija. SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” valdes loceklis Dins Merirands (no kreisās) balvu dāņu arhitektiem par dalītu otro vietu metu konkursā pasniedza vēl pirms paziņojuma, ka konkursā dāņu kopdarbs tomēr izvēlēts par labāko risinājumu. Balvu 45 000 eiro vērtībā saņem “PLH Arkitekter A/S” direktors Stīns Enriko Andersens (vidū) un partneris Sorens Molbaks. Tādu pašu naudas summu ieguva arī Latvijas arhitektu apvienība “O+R+V+E+L”. Foto – Karīna Miezāja

Pasūtītājam draudzīgākais risinājums

Neapmierinātību ar rīkotāju vilcināšanos izrādīja arī metu konkursa žūrijas locekļi – arhitekts Andis Sīlis un Kultūras ministrijas eksperts Jānis Dripe. “Nepiešķīrām pirmo vietu speciāli, jo nebija viena perfekta projekta, taču, tos papildinot, būtu sanācis tas, ko gaidījām jau no paša sākuma. “O+R+V+E+L” bija vienīgie, kuri piedāvāja radikāli mainīt kopējo pilsētvidi, lai uzlabotos iedzīvotāju nokļūšana līdz stacijai modernā arhitektūras veidolā,” sacīja A. Sīlis, kurš norādīja, ka četru mēnešu laikā kaut nedaudz, bet projektam vajadzēja pavirzīties uz priekšu. “Saprotu, ka apgūstam ES fondu naudu, bet steigas dēļ un bez visu iesaistīto pušu sadarbības varam riskēt pazaudēt iespēju iegūt modernu staciju un apkārtējo vidi.”

Savukārt J. Dripe norādīja, ka konkurss bija kā daiļslidošanas sacensības. “Ir izvēles programma un obligātā programma. Abas ir svarīgas, kaut arī viena izskatās atraktīvāka. Dāņiem ir izcila starptautiskā pieredze, pārliecinoši veikta obligātā daļa un funkcionāli pārdomāts projekts. Tas ir pasūtītājam draudzīgs risinājums, taču mums ir arī sociālā atbildība pret pilsētu un iedzīvotāju, lai realizētu vides un pilsētas attīstību.”

Reklāma
Reklāma

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Tavars, kurš aizvietoja uz pasākumu neieradušos ministru Uldi Auguli, uzsvēra, ka tiks nodibināta starpinstitucionāla padome, kas uzraudzīs ”Rail Baltica” īstenošanu un kurā būs pārstāvētas visas iesaistītās puses. Attiecīgos būvniecības darbus paredzēts paveikt līdz 2022. gadam.