Dana Narvaiša kopā ar dzīvesbiedru Gati, kas arī ir skolotājs, un dēlu Gustavu.
Dana Narvaiša kopā ar dzīvesbiedru Gati, kas arī ir skolotājs, un dēlu Gustavu.
Foto – Krista Burāne

Cēsu Jaunās sākumskolas skolotāja Dana Narvaiša pretendē uz miljons dolāru vērtu balvu 5

Cēsu Jaunās sākumskolas direktore un skolotāja Dana Narvaiša kā vienīgā no Latvijas pretendē uz miljonu ASV dolāru vērto Pasaules skolotāja balvu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi”
Aivars Lembergs sašutis par kārtējo slogu uz Latvijas patērētāju kakla: “Tā mēs iegriezām Krievijai – pērkam dārgākus dārzeņus no Krievijas”
Lasīt citas ziņas

Šai balvai šogad pieteicās vai tika pieteikti aptuveni 8000 pretendentu no 148 pasaules valstīm. Nule publiskots TOP 50, tātad pussimts izcilāko balvas pretendentu, starp kuriem ir arī D. Narvaiša. Kurš no šiem 50 pedagogiem, kuri pārstāv 29 pasaules valstis, saņems balvu, noskaidrosies Globālajā izglītības un prasmju forumā, kas notiks nākamā gada martā Dubaijā. Desmit finālistu vārdi tiks publiskoti jau februārī.

Pasaules izcilākos skolotājus katru otro gadu vērtē un apbalvo fonds “The Varkey Foundation”. Tā ir lielākā šāda veida balva un tiek salīdzināta pat ar Nobela prēmiju par skološanu. Žūrijā, kas izvēlas uzvarētāju, ir pat Holivudas zvaigzne Kevins Speisijs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pasaules skolotāja balva tika izveidota, lai izrādītu atzinību vienam īpašam skolotājam, kas sniedzis izcilu ieguldījumu profesijā, kā arī lai izceltu skolotāju svarīgo lomu sabiedrībā. Tajā pašā laikā tā pievērš uzmanību skolotāju darbam kā tādam, līdz ar to izgaismo arī daudzu citu izcilu skolotāju veikumu.

Cēsu Jaunā sākumskola, kuru kopš skolas dibināšanas 2013. gadā vada D. Narvaiša, tās veidotāju un arī skolotāju komandas izpratnē ir vieta, kur satiekas cilvēki, kuriem patīk un kuri vēlas mācīties. Tas nozīmē, ka mācās arī skolotāji un bērnu vecāki. Visi viens otru iedvesmo, papildina un māca. Skolas telpas veidotas tā, lai visi justos kā mājās. Vides veidošanā iesaistīti arī bērni. Skola balstās uz četrām vērtībām – ģimene, attīstība, daba un pozitīvisms. Kaut skola ir privāta, līdz ar to vecākiem jāmaksā līdzmaksājums, tā ir piepildīta, to apmeklē 40 bērnudārznieki un 20 skolēni. Vairāk uzņemt pat nav iespējams gan nelielo telpu dēļ, gan tāpēc, lai nezaudētu individuālo pieeju skolēniem. Skolai ir atbalstītāji, kas citstarp sedz direktores algu. “Ar to, ka pieteicos Pasaules skolotāju balvai, nebūt nevēlos pateikt, ka esmu labākā skolotāja Latvijā vai pat visā pasaulē,” smej D. Narvaiša. “Pazīstu arī citus ļoti labus skolotājus, bet, ja bija iespēja pieteikties balvai, kāpēc lai to nedarītu. Nolēmu pamēģināt, kaut konkurence ir milzīga.”

Jāpiebilst, ka 2013. gadā D. Narvaiša ieguvusi pat divus maģistra grādus – vienu kā skolotāja, bet otru – sociālajās zinātnēs.

– Kā notika pieteikšanās balvai?

D. Narvaiša: – Vajadzēja aizpildīt ļoti apjomīgu anketu, parādot, ka pretendents atbilst kritērijiem. Uzskatu, ka atbilstu visiem kritērijiem. Piemēram, viens no kritērijiem ir inovāciju ieviešana izglītībā. Mēs Cēsu Jaunajā sākumskolā ieviešam jaunas izglītības metodes. Piemēram, svarīga mācību procesa sastāvdaļa ir pētījumi. Vēl svarīgi, lai pretendents dažādotu mācību procesu, censtos izglītot sabiedrību, popularizētu skolotāja profesiju. Nepietika anketā darbus uzskaitīt, paveiktais bija arī jāpierāda, piemēram, ar publikācijām medijos. Vajadzēja iesniegt arī CV un rekomendācijas.

– Ja nu tomēr asajā konkurencē tiksiet pie miljona, ko ar to darīsiet?

– To pašu, ko tagad, tikai mana rīcībspēja būtiski pieaugtu. Domāju, ka, izmantojot šo naudu, es spētu daudz vairāk mainīt Latvijas izglītības sistēmā, lai tā kļūtu konkurētspējīgāka. Viens no iemesliem, kāpēc pieteicos balvai, ir vēlme pievērst sabiedrības uzmanību izglītībai. Pēdējā laikā par to gan daudz runā, taču pietrūkst rīcības, lai mainītu izglītības sistēmu. Un arī runāts tiek par kādām atsevišķām problēmām, nevis par sistēmu kopumā. Piemēram, runā par pedagogu atalgojumu, bet ne par izglītības kvalitāti. Diskutē par tikumības problēmām, bet nevis vērtībām izglītības sistēmā kopumā. Gribu rosināt sabiedrību domāt par pārmaiņām izglītībā.

Reklāma
Reklāma

– Jūs bijāt studējusi tūrisma nozari, bet 2010. gadā kļuvāt par skolotāju Dobeles Valsts ģimnāzijā programmas “Iespējamā misija” ietvaros. Kāpēc nolēmāt doties uz skolu?

– Tikai un vienīgi personīgās izaugsmes dēļ, jo “Iespējamā misija” nav tikai izglītības programma. Zināju, ka tur ir arī liela konkurence, ka programmā nav viegli. Tādi egoistiski mērķi, bet visu, ko es daru, es daru maksimāli, un tā sanācis arī šoreiz. Tajā pašā laikā vienmēr biju tuvu izglītībai, darbojos ar bērniem un jauniešiem, pasniedzu privātstundas. Dobelē pasniedzu ekonomiku un uzņēmējdarbību, bet Cēsīs vadu angļu valodas stundas, kā arī darbojos kopā ar bērniem ārpus oficiālajām stundām.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.