Foto – AFP/LETA

Stingro noteikumu dēļ itālieši atsakās no auto 
 0

Pēdējos divos gados Itālijā strauji sarucis jauno autovadītāju skaits – pērn vadītāja apliecību ieguvuši par 200 000 iedzīvotājiem mazāk nekā 2011. gadā. 


Reklāma
Reklāma

 

Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Līdz šim Itālija bija viena no Eiropas valstīm ar lielāko privāto transportlīdzekļu īpatsvaru, un autovadītāja apliecības iegūšana tūlīt pēc 18 gadu nosvinēšanas bija gaidīts un teju obligāts solis, kas piepeši ir zaudējis savu nozīmīgumu. Intereses zudumam ir virkne iemeslu: benzīna cenas valstī divu gadu laikā kāpušas par 40%, automašīna vairs netiek tik ļoti uzskatīta par statusa simbolu, arī autoskolu izmaksas ir ļoti augstas un tiesību ieguves noteikumi mainās gan valdības lēmumu, gan Briseles prasību dēļ.

Autoskola “2mila” atrodas Romā, Trasteveres rajonā. Tās īpašnieks Ermano Bjazone stāsta:

CITI ŠOBRĪD LASA

“Iepriekšējos gados mums bija vairāk nekā 200 audzēkņu, bet tagad vairs nevaram savākt pat 100. Braukšanas nodarbībām vēl nesen izmantojām divas mašīnas, bet nu strādājam tikai ar vienu. Teorijas eksāmenu mūsu audzēkņi agrāk varēja kārtot četras reizes mēnesī, bet tagad esam priecīgi, ja atrodas, kas tos kārto divreiz mēnesī.”

Autoskolu pakalpojumu cenas dažādās Itālijas pilsētās ļoti atšķiras, turklāt tās nav vienkārši noskaidrot, jo autoskolas nevēlas tās izpaust pa telefonu. Atšķirībā no autovadītāju civiltiesiskās apdrošināšanas, kuras tarifus apdrošināšanas kompānijas saskaņā ar Itālijas likumiem nedrīkst turēt noslēpumā, autoskolām šāda pienākuma nav un cenu nepubliskošana palīdz uzturēt tās augstākas. Pēc Itālijas laikraksta “Repubblica” datiem, B kategorijas vadītāja tiesību iegūšana valstī izmaksā no 500 līdz 982 eiro. Viszemākās cenas ir Neapolē, bet visaugstākās – Boloņā, kur izmaksas ir gandrīz divreiz lielākas, kaut abas pilsētas atrodas nepilnu 600 km attālumā. Izdevīgāk vadītāja apliecību ir iegūt valsts dienvidos, kā arī Sardīnijā, kur tas izmaksā no 510 līdz 590 eiro, bet galvaspilsētā tam nepieciešami vismaz 700 eiro.

Joprojām divas trešdaļas autoskolu audzēkņu ir jaunieši vecumā līdz 21 gadam, un no tiem 43% ir sievietes. Taču tieši šajā vecuma grupā ir vērojams arī vislielākais autovadītāju skaita kritums – mīnus 19%. Tas izskaidrojams ne vien ar lielajām izmaksām, kas jauniešiem un viņu vecākiem nav pa kabatai, bet arī ar virkni jaunu noteikumu, kas ieviesti kopš 2010. gada.

Likums, kas tautā pazīstams arī ar nosaukumu “nulles tolerance”, paredz jaunajiem autovadītājiem piemērot daudz stingrākus noteikumus nekā pieredzējušiem šoferiem. Piemēram, vadītāji, kam ir mazāk par 21 gadu vai kas ieguvuši tiesības pirms mazāk nekā trim gadiem, drīkst sēsties pie stūres tikai tad, ja alkohola daudzums asinīs nepārsniedz nulli.

Turklāt jaunie autovadītāji drīkst vadīt tikai transportlīdzekļus līdz noteiktai motora jaudai: ne vairāk kā 55 kilovati uz tonnu. Tas nozīmē, ka ne vienmēr jaunieši drīkst braukt ar vecāku auto, taču nevar atļauties iegādāties un uzturēt vēl vienu mašīnu. Pat motorollera iegāde daudzām ģimenēm ir kļuvusi par problēmu, jo arī A kategorijas vadītāja apliecību pieprasījums ir sarucis par 17%.

Reklāma
Reklāma

Izmaiņas Itālijas ceļu satiksmes likumā saistītas ar centieniem palielināt drošību uz valsts ceļiem, kā arī Eiropas Savienības direktīvām, kas prasa lielāku integrāciju ar citu ES valstu normām. Šajā nolūkā ir mainīts vadītāja apliecību kategoriju iedalījums, pietuvinot to Eiropas standartiem, lai gan Itālijā atšķirībā no daudzām citām ES valstīm ar B kategorijas tiesībām joprojām atļauts vadīt arī visu veidu motociklus. Lai iegūtu vadītāja apliecību, vairs nepietiek iziet līdzšinējo medicīnisko komisiju, bet papildus ir jāiesniedz ģimenes ārsta izziņa par hroniskām slimībām. Bet pirms braukšanas eksāmena ir jāiesniedz autoskolas izziņa par to, ka audzēknis ir izgājis sešas obligātās braukšanas stundas, no kurām divas pa pilsētas ielām, divas – pa autostrādi un divas stundas – diennakts tumšajā laikā. Pēdējie divi jaunievedumi prasa papildu izdevumus, sadārdzinot tiesību iegūšanu.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.