Ekonomika
Bizness

“Strādājam kā ierasts. Pagaidām.” Vai “MTG” pārdos tālāk? 16

LNT raidījuma “900 sekundes” vadītāji, TV3 seriāla “UgunsGrēks” aktrise Regīna Devīte, LNT raidījuma “LNT Brokastis” raidījuma vadītāji. Publicitātes foto no skaties.lv, kolāža – la.lv

Skatītājiem par satura izmaiņām iecienītajos TV kanālos nav jāuztraucas. Vismaz pagaidām. Bet par izmaiņām ilgtermiņā jaunais “Modern Times Group” (“MTG”, kanāli: “TV3”; “TV3+”; “TV6”; “Kanāls 2”; “LNT”) īpašnieks – starptautiskā privātā kapitāla investīciju kompānija “Providence Equity Partners” (“PEP”) – pagaidām runāt izvairās.

Divus mēnešus uzturēs intrigu

Vaicāts par ilgtermiņa plāniem, “PEP” preses pārstāvis Konrāds Haringtons telefonsarunā norādīja, ka Baltijas reģions kompānijai ir ļoti svarīgs un nākamo divu mēnešu laikā sabiedrība noteikti tikšot iepazīstināta ar ilgtermiņa plāniem attiecībā uz Baltijas mediju tirgu. “Gribam šeit investēt, jo saredzam biznesa iespējas un potenciālu,” sacīja kompānijas pārstāvis. Kā apliecināja K. Haringtons, arī līdzšinējās “MTG TV Latvia” vadītājas Baibas Zūzenas pozīcijas esot drošas. Pati B. Zūzena laikrakstam atteicās prognozēt darījuma iespaidu uz uzņēmuma darbību un TV kanālu saturu, aicinot runāt par to ar darījuma veicējiem. “Šobrīd strādājam kā ierasts,” norādīja uzņēmumā.

Jāpiebilst, ka “MTG” tagad nonāk to pašu īpašnieku rokās, kas jau pārvalda telekomunikāciju uzņēmumu “Bite”, kā arī 28,5% kabeļoperatora “Baltcom” kapitāldaļu. “Baltcom” valdes priekšsēdētājs Nikolā Buasēns “MTG” īpašnieka maiņu saista ar papildu investīcijām, kas ļaušot radīt vairāk un daudzveidīgāku vietējo saturu, kā arī nodrošināšot tā pieejamību sabiedrībai. “Mūsu nozarē tas ir nozīmīgi, īpaši pirātiskā satura un nelegālo televīziju ierobežošanai. Ceram, ka šajā jomā vēl vairāk attīstīsim un nostiprināsim sadarbību ar “MTG” grupu,” sacīja N. Buasēns. Savukārt, runājot par “Biti”, jāatzīmē, ka tā līdz šim bijusi vienīgā no lielākajiem telekomunikāciju uzņēmumiem Latvijā, kas nebija iesaistījusies jaunu TV platformu apgūšanā. Tagad radusies situācija, kurā viss “MTG” saturs var nonākt “Bites” rokās. Tiesa, uzņēmumā no jebkādiem komentāriem pagaidām atturas.

Vai jaunais “MTG” īpašnieks neierobežos sava satura pārdošanu konkurentiem, kā dēļ var ciest patērētāja intereses? “Lattelecom” valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis pauž cerību par Konkurences padomes un citu atbildīgo institūciju iesaistīšanos. “Ņemot vērā “MTG” dominējošo stāvokli Latvijas televīzijas reklāmas un satura tirgū, ceru, ka atbildīgajās institūcijas pievērsīs īpašu uzmanību vienlīdzīgiem nosacījumiem visiem “MTG” televīzijas kanālu izplatītājiem,” sacīja 
J. Gulbis.

Vai pārdos tālāk?

Kaut arī investīciju kompānijas “PEP” rīkotājdirektori Karims Tabets un Roberts Sudo uzreiz pēc darījuma (tam vēl jāsaņem tirgu uzraugošo iestāžu apstiprinājums) norādīja, ka Baltijas valstīs kompānijai ir ilgtermiņa plāni, vairāki mediju jomas eksperti un raidorganizāciju dalībnieki prognozē, ka šis ir tikai pagaidu solis, līdz “PEP” visu pārdos jauniem īpašniekiem. J. Gulbis norāda, ka “PEP” ir finanšu, nevis stratēģiskais investors, tāpēc esot sagaidāms, ka Baltijas līmeņa uzņēmums tiek veidots ar mērķi to pārdot tālāk. Arī Latvijas Televīzijas (LTV) valdes priekšsēdētāja Ivara Beltes vērtējumā droši varot runāt jau par nākamajiem īpašniekiem: “Tas ir tikai laika jautājums!” Viņš atzīst, ka “MTG” pircēja izvēlē respektējis Baltijas informatīvās telpas drošības aspektu, tomēr nav zināms, vai tā rīkosies arī jaunais īpašnieks.

Uz ko cerēt TV skatītājiem?

Mediju holdinga “Baltijas mediju alianse” (“BMA”, kanāli: “PBK”; “REN TV”, “NTV Mir” u. c.) pārstāve Sindija Fridenberga: “Runājot par skatītājiem un satura kvalitāti, nedomājam, ka šajā lauciņā “MTG” pārdošana nesīs pozitīvas pārmaiņas, jo mediju bizness nav investora galvenā specializācija, līdz ar to satura politika varētu būt neskaidra. Arī reklāmas nozarei diez vai tas nāks par labu, jo nav publiskoti jaunā īpašnieka mērķi. Sliktākais scenārijs būtu, ja nenoteiktība un zināma vilšanās galvenajā TV tirgus spēlētājā izraisītu reklāmas budžeta aizplūšanu no TV nozares.” “BMA” pārstāve arī sacīja, ka nav skaidrs, tieši kādās rokās “MTG” bizness nonācis. “Saprotams, ka aiz fondu līdzekļiem vienmēr stāv citi investori. Jaunajam “MTG” īpašniekam ir jāsaprot, ka vajadzēs pielikt ne mazums pūļu, lai šis projekts investorus finansiāli nepieviltu,” piebilst S. Fridenberga.

LTV vadītājs I. Belte pēc “MTG” pārdošanas darījuma iezīmē vairākus notikumu attīstības scenārijus: “Optimistiskajā variantā neredzu lielas izmaiņas – 
menedžments paliek, iepriekšējais kurss tiek saglabāts. Pesimistiskajā – tiek samazināts vietējais saturs, sākumā “LNT” kanālā, vēlāk arī “TV3”, līdz ar to samazināsies konkurētspēja. Ja “LTV” izies no reklāmas tirgus, zudīs arī nepieciešamība konkurēt satura jomā, TV reklāmas jomā mazināsies konkurence, bet reklāmas cenas – pieaugs. Ilgtermiņā, iespējams, samazināsies “MTG” kanālu skaits, tiks meklēti jauni biznesa modeļi ar uzsvaru uz internetu.”

Darījums par 115 miljoniem eiro

• Zviedrijas mediju koncerns “MTG” raidorganizāciju biznesu Baltijas valstīs investīciju kompānijai “PEP” pārdevis par 115 miljoniem eiro, kas atbilstot uzņēmuma vērtībai.

• Latvijā “PEP” pārņem telekanālus “TV3”, “TV3+”, “TV6”, “LNT”, “Kanāls 2”, radiostaciju “Star FM”, portālus “TVplay” un “Skaties”. Igaunijā – televīzijas kompāniju “Viasat Eesti”, telekanālus “TV3”, “TV6”, “TV3+”. Lietuvā telekanālus “TV3”, “TV3+”, “TV6”, “Viasat Sport Baltic”.

LA.lv