Publicitātes foto

Strīdīgais Uzvaras parks fotogrāfa Arņa Balčus acīm 1

Ceturtdien, 1. decembrī plkst. 18 grāmatnīcā “Robert’s Books” neatkarīgā izdevniecība “Brave Books” (Vācija) sadarbībā ar Mūsdienu kultūras centru KultKom prezentēs mākslinieka Arņa Balčus grāmatu “Victory Park” (“Uzvaras parks”), kuras centrā likti latviešu sabiedrībai neērti temati – valsts vēsture, politika, krievu un latviešu attiecības –, un tā fonā ir pretrunīgais Uzvaras parks Rīgā, LA.lv pastāstīja fotogrāfs.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Arnis Balčus pazīstams kā mākslinieks, kuru interesē problemātiski jautājumi, kas skar personīgo un kolektīvo identitātāti, atmiņas un vēsturi. Projekts “Victory park” uzsākts 2008. gadā, kad Arnis Balčus savā radošajā darbībā pievērsa uzmanību 9. maija svinībām Uzvaras parkā. Latvijas sabiedrībā pretrunīgi vērtētais parks kļuva par fonu mākslinieka radošajai improvizācijai, centrā izvirzot Uzvaras parka pretrunīgo dabu gan valsts vēstures aspektā, gan mūsdienu sabiedrības redzējumā, gan arī katra indivīda personīgās dzīves perspektīvā. Rezultātā izdotā fotogrāmata ir daudz abstraktāka par projekta sākotnējo ievirzi un atvērtāka dažādām interpretācijām un diskusijām.

Rīgas Stradiņa Universitātes asociētais profesors, semiotiķis Sergejs Kruks: “Grāmatas “Victory Park” fotogrāfijas vieno vieta – tās visas ir tapušas Uzvaras parkā un tā tuvumā. Grieķu valodā vārds “vieta” ir topos, savukārt retorikā šis jēdziens tiek lietots kā argumentācijas ietvars. Mākslas foto žanrs zināmā mērā pieprasa vietu uztvert kā šo argumentācijas ietvaru – topos, kurā būtu meklējama arī attēlu nozīme. Tomēr Arnis Balčus nepieprasa raudzīties uz realitātes attēliem kā simboliem, kuriem fotogrāfs būtu apzināti piešķīris papildu jēgu. Balčus šajā albumā ir ne tikai apvienojis jēdzieniski nesaistītas zīmes, bet ļauj vērotājam pašam pārveidot attēlu secību, lai pēc tam lauzītu galvu par radīto nozīmi. Par zīmi var kļūt jebkas, tomēr reizēm ir veselīgi priekšmetus un cilvēkus uztvert tikai kā priekšmetus un cilvēkus, nemokot sevi ar simboliskā vēstījuma dešifrēšanu.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Būtiska nozīme ir arī fotogrāmatas iekārtojumam un dizainam, ko radījis Berlīnē dzīvojošais lietuviešu mākslinieks Toms Mrazausks. Izdevuma vizuālais un funkcionālais izpildījumus ir izaicinošs un neērts, tāpat kā projektā skartās tēmas, savukārt attēlu secīgums, ko raksturo nelineārais naratīvs, sasaucas ar to neviennozīmīgo un pretrunīgo pasauli, ko reprezentē Uzvaras parks.
Grāmatas izdošanu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds, Arctic Paper un Antalis.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.