Mobilā versija
+19.3°C
Liene, Liena, Helēna, Elena, Ellena
Ceturtdiena, 17. augusts, 2017
20. aprīlis, 2017
Drukāt

Strīds par skolām aizvien asāks (24)

Foto - Ieva Čīka/LETA un Evija Trifanova/LETAFoto - Ieva Čīka/LETA un Evija Trifanova/LETA

“Izglītības un zinātnes ministrijai jāatvainojas gan Rīgas, gan citu pašvaldību skolām. Taču vislabāk būtu, ja izglītības ministrs demisionētu, kaut to pirms vēlēšanām nesagaidīsim,” vakar teica Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs. Viņš uzskata, ka Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pasūtītais pētījums, kurā cita starpā vētīti skolēnu sasniegumi centralizētajos eksāmenos (CE), ir “absolūti bezkaunīga attieksme pret Rīgas skolām un pret bērniem, kuri mācās šajās skolās”.

Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments visas Lieldienu brīvdienas meklējis kļūdas minētajā pētījumā. Vakar žurnālistiem tika izsniegti apkopoti dati par CE rezultātiem dažās no IZM “aizskartajām” skolām un norādīts uz pētījumā atrastajām it kā kļūdām (sīkāk par tām jautājumu un atbilžu sadaļā). Taču, pat, ja ņem vērā tikai VISC datus, ko Rīgas dome atzīst par patiesiem, necik spožāka aina uz daļu Rīgas skolu nepaveras. Minēšu tikai dažus piemērus, kuros redzams, cik zemā līmenī absolventi kārtojuši centralizētos eksāmenus. Piemēram, Rīgas 29. vidusskolas matemātikas CE absolventi vidēji sasnieguši 19,38 procentus. Arī latviešu valodas eksāmens šajā skolā kārtots zemā līmenī. Sasniegti tikai 26,79 procenti. Latviešu valodas eksāmenu kārtojuši seši skolēni, bet matemātikas – vairs tikai četri.

Rīgas 61. vidusskola – matemātikas CE sasniegti tikai 26,11 procenti. Skolā bijuši vien 13 eksaminējamie un četri no viņiem nav ieguvuši vairāk par 20 procentiem.

Pētot Rīgas skolu sasniegumus centralizētajos eksāmenos, jāsecina, ka no atrašanās pašā sliktākajā galā daļu skolu glābj tikai tas, ka tajās skolēniem latviešu valoda ir dzimtā un līdz ar to ir augstāki rezultāti latviešu valodas eksāmenā, tāpēc ir augstāks vidējais sniegums. Toties matemātikas eksāmens ļoti zemā līmenī kārtots arī daļā latviešu skolu, piemēram, Rīgas Poruka vidusskolā sasniegti tikai 24 procenti.

Jautāts, kā uzlabot izglītības kvalitāti Rīgas skolās, N. Ušakovs atbildēja ar pretjautājumu: “Kurā brīdī kādam, izņemot ministru Šadurski, kurš nemāk rēķināt, ir ienācis prātā, ka Rīgas skolām ir problēmas ar izglītības kvalitāti? Ja skolā ir slikti rezultāti matemātikas eksāmenā, tas nozīmē tikai to, ka skolēni slikti nokārtojuši matemātikas eksāmenu, nevis to, ka skolā ir slikta izglītības kvalitāte.”

Visās 115 galvaspilsētas skolās un visiem skolēniem nevarot būt vienādi augsti mācību sasniegumi. Skolās, kas atrodas sociāli nelabvēlīgās apkaimēs, nav un nebūšot labu rezultātu. Kā piemēru Rīgas mērs minēja kādu Rīgas skolu, kurā esot trīs paralēlklases. Divās skolēniem ir augsti mācību sasniegumi, bet trešā klase esot paredzēta tiem, kuriem “nekad nebūs labu rezultātu centralizētajos eksāmenos, taču viņi saņems vidusskolas atestātu un viņiem būs iespēja mācīties tālāk”. Dabiski, ka šādā skolā nevarot būs augsti vidējie rezultāti centralizētajos eksāmenos. Tikmēr izglītības ministrs norāda: ar to, ka absolventi saņem diplomu, nepietiek, svarīgi, lai būtu iegūta laba līmeņa izglītība.

Kā varēja noprast no N. Ušakova teiktā, Rīgas dome negrasās optimizēt galvaspilsētas skolu tīklu un reorganizēt skolas. Jau par pieminēto 29. vidusskolu, kur pērn 12. klasē mācījās tikai 20 skolēni, kas Rīgas skolai ir maz, mērs uzsvēra, ka šī ir vienīgā skola Mangaļos (neliela Rīgas apkaime) un, ja šajā skolā slēgs vidusskolas klases, apkaimes bērni samierināšoties ar 9 klašu izglītību un uz tālākām skolām nebraukšot. Jāpiebilst, ka piecu kilometru rādiusā ir vēl trīs skolas ar krievu mācībvalodu un nelielu skolēnu skaitu 12. klasē tāpat kā 29. vidusskolā.

Rīgas domes amatpersonas gan norāda: pēdējos gados skolu optimizācija jau notikusi. Vēl 2009. gadā Rīgā bijušas 144 skolas, tagad ir 115. Taču šobrīd plānā tikai Pļavnieku ģimnāzijas ar latviešu mācību valodu pārveide par pamatskolu. IZM uzskata, ka par pamatskolām būtu jāpārveido arī citas sliktākās vidusskolas, bet N. Ušakovs uzsver: šo IZM viedokli Rīgas dome vērā neņems. “Rīgas skolas mēs aiztikt neļausim,” norādīja Rīgas mērs.

Tā vietā Rīgas dome ķeras pie valsts ģimnāzijām, kuru absolventiem ir vislabākie CE rezultāti. Vairākās valsts ģimnāzijās nākamajā mācību gadā pašvaldība likusi samazināt 7. klasē uzņemamo skolēnu skaitu.

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Andris Ameriks apgalvo, ka skolēnu skaits ģimnāzijās jāsamazina tikai uz laiku – vienu mācību gadu – , lai varētu tās labiekārtot, izmantojot 4,2 miljonus eiro Eiropas struktūrfondu naudas. Ja visos mācību kabinetos būs skolēni, nebūs iespējams izveidot modernizētus, piemēram, bioloģijas, mācību kabinetus. Tikmēr IZM šie argumenti nešķiet pamatoti un tā prasīs Rīgas vadītājiem konkrētāk pamatot šo lēmumu.

Pievienot komentāru

Komentāri (24)

  1. Tā nav Ušakova darīšana. Atbildēt

    Izglītības ministrijai jāpārzina visas valsts skolas. Krievnacistam Ušakovam jāsakārto Rīgas infrastruktūras un jarestaurē vecās ēkas — ja viņš to spēj.

    • Ja izvēlēsies viņu ->
      Tad var no viņa prasīt (griezies Rīgas domes departamentā ar KONRĒTU prasību un sēko līdzi procesam) ->
      Novēro rezultātu (-us) ->
      veic OBJEKTĪVU apskati (kaut vai šajā avīzē).

      • Švaki tev klājas ar domāšanu.

        • A ko jus ieteiktu – sākt pretkonstitucionālu vardarbīgu apvērsumu pret pilsētas mēru ar mērķi ielikt savu cilvēku viņa vietā un lai valsts atbalstītu šo pasākumu ka valsts labklājībai vērstu pasākumu?
          …Nu tad gan ir labi ar domāšanu… Gribat atkal 90-tos? Likumpaklausība apnika?
          * * *
          P.S.: Ja vienkārši aizmirsat – varat atsvaidzināt iespaidu ar Ukrainas maidana notikumiem (var atrast tiklā)

        • A ko jus ieteiktu – sākt pretkonstitucionālu vardarbīgu apvērsumu pret pilsētas mēru ar mērķi ielikt savu cilvēku viņa vietā un lai valsts atbalstītu šo pasākumu ka valsts labklājībai vērstu pasākumu?
          …Nu tad gan ir labi ar domāšanu… Gribat atkal 90-s? Likumpaklausība apnika?
          * * *
          P.S.: Ja vienkārši aizmirsat – varat atsvaidzināt iespaidu ar Ukrainas maidana notikumiem (var atrast tiklā)

  2. Vai kāds beidzot var Šadurskim pasakidrot, ka augsta līmeņa izglītība ir pirmkārt atkarīga no ģimenes un skolēna mācīšanās motivācijas un tikai pēc tam no skolotāja????

    • Ir aizdomas ka Šadurskim nav interesanti – kam un cik liela ir motivācija. Spriežot pēc viņa darīto, var saprast ka viņš truli veic kādu pretizglītības plānu, vāji un greizi argumentējot savas darbības loģiku.
      Dzelzs pilnvara ļauj izvairīties no karstas polemikas ar tiem kas ir pakļāvībā.

      • Vai tu padomāji, ko uzrakstīji, trolli?

        • Protams.
          >Analfabētiskā,
          >izlutināta ar “mantiņām” kas formē pseidorietumu domāšanu,
          >ar medijiem kas ar steidzīgiem secinājumiem formē šablonveida agresiju pret to kam ” no augšas piešķir” ienaidnieka lomu,
          >ar izpārdotu rupniecību/ zemi/ lauksaimniecību
          un līdz ar ko vājinātā tauta ir labāk vadāmā un paklausīga. Ko arī vajag saeimas koalīcijai.

          (Kaut kas līdzīgs notiek tagad arī Francijā – par Makronu balso tie kas savu dzimteni jūt tikai kā ES sastāvdaļu un laikam ar mieru pieņemt visus atlikušus bēgļus, ievēlot tdāu pašu “Ollandu”, bet jaunāko,
          bet par Lepēnu – tie kuriem apnika permanentā stresa situācija, tie, kuriem ir svarīgi sakārtot valsti).

  3. Latvijā, it īpaši Rīgā, okupācijai beidzoties, palikuši ļoti daudz okupanti un viņa bērni. Tāpēc Rīga pilna ar okupantiem, kuri runā okupantu valodā. Katrā transportā dzird tikai okupantu skaļo runāšanu.

    • Абалдеть! Чего же такой из себя весь господин в общественном транспорте ездит?! Такие кунги только в персональных лимузинах должны рассекать, не иначе. Тогда и слушать никого не надо будет.

  4. Noriebies tas putlera atbalstītājs ušaks.

  5. Pieņēmot Šadurska@Ko situācijas “optimizāciju”, mēs dabūsim veselu baru cilvēkus kuri nedz beiguši vidusskolu nedz sākuši to.
    Tikai nevajag pēc tam vainot visus un katru par to ka šeit izveidojies biezs kriminālslānis (krim. grupējumi, kas neslepjoties konkurēs savā starpā un kontrolēs gan valsts policiju gan valdību, gan visus iedzīvotājus – būs jums “Banānu republika”). Nevajag stāstīt ka “Tāpat jau tas ir”, jo jūs vēl neredzējāt “Čikāgas “krusttēvu” darīšanas” ar vardarbību ikdienā un bailēm izbraukt no sava rajona. Kad tas notiks, jūs sapņosiet par mūsdienām kā par ideālu sabiedrību ar vispusīgu attīstību un harmoniju.

    P.S.: Nav nekāda starpība – kurš aizstāv skolas.
    Nedrikst ļaut Šadurskim “amputēt” jeb kurās skolas.
    Citādi – drūmi viduslaiki.
    Un pēc tam vienalga vajadzēs piespiedu kārtā visus ķert (protams, autoritāri) un izglitot viņus un viņu bērnus, jo mēs taču gribam dzīvot mūsdienu sabiedrībā.
    (Vai gribam? – Vai tomēr labāk oligarhija ar savām pārvaldes teritorijām?)

  6. Par to skolotāju kvalifikāciju gan Ušakovam ir taisnība ,ja izglītojamais nemācās vai nav spējīgs mācīties ,nekāda kvalifikācija nepalīdzēs. Atlasi vajaga un motivāciju. No prakses izglītojamie strādā visās stundās ,visu dara ,ieskaites pārraksta 3-4reizes ,tāpat neko nesajēdz, taču par centību 4 balles vismaz jāliek ,tad gāja par mani sūdzēties ,visādas komisijas brauca ,beigās jāieliek 7 balles ,CE vērtējums labākajā gadījumā C vai E un vienam pat F ,tad es slikti strādājis, nav kvalifikācijas . Citi skolā parādās 1x mēnesī ,ieskaites nekārto ,taču saprašana liela ,ar pūlēm atvelku uz ieskaitēm ,lai ieliktu 4 balles ,pieveru acis un ielieku 6 balles ,CE vērtējumi A un B līmenī ,skolotāja kvalifikācijai ,protams, ir nozīme ,bet izgītojamā spējām un motivācijai mācīties tomēr ir lielāka nozīme. Atlasi vidusskolās vajaga.Šadurskis pareizi dara ,ja rezultāti vāji ,tā skola jāslēdz ciet un ja skolotāji tiešām vāji ,jāmaina.

  7. Vai nevienam nav radies jautajums kada sakariba,uz kada pamatojum,pec kadiem Starptautiskajiem likumiem Latvijas Valsti ir,no Valsts budzeta finansetas,krievu skolas !? Vai krievu skolas Latvija,vesture ari tiek macita no kremla cekistiem sastaditas “jaunas vestures” gramatas,kuras bezmaksas tika nosutitas zu krievu vestniecibam,lai kura valsti tas neatrastos.Sajas “jaunas vestures” gramatas visi vesturiskie notikumi ir viltojumi, pasniegti cekistu gaume .Seviski intensivi tiek slavinati cekistu noziegumi.

    • Тебе то дохтур какое дело до этого, ты то сам в Берлине живёшь? Так какого хера вякаешь от туда, а? А бюджет этот грёбаный, разве не из наших налогов состоит? Не будет образования для наших детей, хрена лысого получишь, а не налоги.

  8. Ķīlis saķīlēja IZM ar izglītības iznīcinātājiem ,taču viņam nebija absurdā koalīcijas veidojuma atbalsta, kas paglāba to sprukstiņu no patiešām ļauniem darbiem. Taču šitam ākstam ir atbalsts, un šis dodas kā īsta tanks uz priekšu.

  9. Cil ilgi vel sis noziedzinieks, no kremla cekistu politiskas apvienibas SC / Vienota Launuma Imperija & GKR, vares atlauties nesoditi izzagt Latvijas Valsts budzetu,spiegot “tuvejo arzemju” uzdevuma,organizet krievu jauniesu,no Latvijas,teroristu apmacibas “tuvejas arzemes” ar merki iznicinat Latvijas Valsts un tautas Neatkaribu,publiski izplatit kremla cekistu propagandu un dezinformaciju ???? Tagad keries pie latviesu skolu iznicinasanas !Un tas viss notiek ES un NATO Valsti Latvija!

  10. Rīga kā Vatikāns ir valsts valstī – re, kur nonāk slikta izglītības kvalitāte – juristi Latvijā ir tik vāji, ka acīm redzamu demagoģiju nespēj likvidēt. Sliktās izglītibas kvalitātes dēļ arī ES par iesniegtajām sūdzībām cilvēktiesību pārkāpumos Latvija zaudē miljonus. Deputēti, drīz būs atkal vēlēšanas – mostieties! Budžeta izskatīšanas nakts jau pagājusi!

  11. Man liekas, tā ir duma Ušakova kunga iedoma, ka visiem jāiegūst vidusskolas izglītība. Vidusskolas jēga ir kalpot par soli augstākās izglītības iegūšanā, bettie skolēni, kas knapi izvelk visusskolu, nekādu augstāko izglītību visticamāk nespēs iegūt. Tā vietā daudz noderīgāka dzīvē viņiem būtu laba prodesionālā vidējā izglītība.

  12. Nil Ušakov!Tāda Izglītības Ministrijas attieksme ir jau-ui! cik gadu pret visām Latvijas skolām!!!!Nu jau ķērušies arī pie Rīgas prestižajām ģimnāzijām….

    • Tev ar saprašanu vāji! Tieši Ausainis grib likvidēt klases latviešu skolās. Kāda jēga 3 gadus tērēt naudu slaistu uzturēšanai. Vidusskolas papīrs ar nesekmību neko nenozīmē. Lai iet pēc pamatskolas uz proftehnisko un mācās strādāt! bet nē, to viņi negrib. Un tad jau bijušo padarmijas virsnieku sievām un meitām skolās nebūs tik daudz darba un algas!

"Oligarhu sarunas": KNAB deputātiem neļauj kopēt lietas. Prokurori atbild - paši vainīgi! (8)"Oligarhu lietas" parlamentārā izmeklēšanas komisija turpina skaidrot, vai krimināllietas izbeigšana bijusi pamatota. Vakardienas sēdē uzzinājām, ka deputāti nonākuši grūtībās, jo KNAB neļauj kopēt un nest līdzi divus svarīgus lēmumus, kas pievienoti krimināllietā.
Valsts apmaksāto studiju vietu sadale tradīciju varā (1)Darba tirgus prognozes valsts apmaksāto studiju vietu sadali ietekmē tikai daļēji
Draugiem Facebook Twitter Google+