Mobilā versija
Brīdinājums +0.7°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
7. augusts, 2016
Drukāt

Sulu vietā – mērces un sinepes. “Orkla” pārcelšanās uz Igauniju vietējos iepirkumus neietekmēšot (4)

Foto-LETAFoto-LETA

"Spilvas"ražotā produkcija.

Es jau kādus trīs gadus sezonāli strādāju zemnieku saimniecībā, kur audzē dārzeņus. Bēda sākās, kad Latvijā audzēto preci vienkārši nekur neņem. Kāpēc? Ievestās preces no Polijas, Lietuvas, Spānijas un vēl daudzām citām valstīm izkonkurē mūsu ražoto. Vienkārši mūsu prece sapūst un tonnām nākas izmest. Mēs sadarbojāmies ar vairākiem lieliem uzņēmumiem, piemēram, SIA “Spilva” (patlaban “Orkla Foods”. – Red.). Bet šogad “Spilva” paziņo par ražošanas pārcelšanu uz Igauniju. Cik cilvēku paliek bez darba, ne tikai “Spilvas” darbinieki, bet tādi dārzeņu ražotāji kā mēs. Visticamāk, šī ir pēdēja sezona, kad es strādāju šajā saimniecībā, jo šis gads iet ļoti smagos mīnusos. Bēdīgi, ka savā valstī vairs nevar nopelnīt.

Edgars Vidiņš

Jāpiekrīt Edgaram Vidiņa kungam, ka ražošanas pārcelšana uz citu valsti rada zaudējumus valstij, no kuras uzņēmumu pārceļ. Norvēģijas uzņēmējiem piederošā “Orkla Foods” (līdz šā gada 31. decembrim SIA “‘Spilva”) gadījumā situācija ir atšķirīga.

SIA “Orkla Foods Latvija” mārketinga direktore Dana Erciņa-Užāne “LA” apstiprina, ka sulu, nektāru un sulas dzērienu ražošanu no Latvijas patiešām pārcels uz Igauniju. Pēc ražošanas pārcelšanas uzņēmums darbību sulu ražotnē Valdlaučos neturpinās, bet ūdens un dzērienu ražošanas biznesu kopā ar ražotni ir iecerēts pārdot.

“Specializācija un produktu ražošanas apmaiņa starp “Orkla” ražotnēm būtiski neietekmēs daudzumus, ko iepērkam no Latvijas piegādātājiem, tāpēc ka sulas, nektārus un sulas dzērienus ražo no sulas koncentrātiem un tos ved no attiecīgo augļu un ogu izcelsmes valstīm ārpus Latvijas,” skaidro D. Erciņa-Užāne. “No sezonas uz sezonu mēdz mainīties dažādu dārzeņu, augļu un ogu apjomi, kas tiek iepirkti Latvijā. Tā, piemēram, šosezon paredzēts iepirkt mazāk diļļu un pētersīļu, bet ir plānots iepirkt vairāk gurķu no Latvijas piegādātājiem. Ņemot vērā kopējās izmaiņas iepirkumu pozīcijās, Latvijas piegādātāju apjomos būtisku izmaiņu nav.”

Viņa arī norāda, ka sulas, nektāru un sulas dzērienu patērētāju paredzamais ieguvums būs modernāks iepakojums, jo ražotne Igaunijā specializējas darbā ar “Tetra Pak” iepakojumu, nepārtraukti investējot ievērojamus līdzekļus ražošanas izaugsmē.

“Orkla” grupā izmaiņas notiks arī virzienā uz Latviju. No “Orkla” ražotnes Igaunijā uz Latviju pārcels majonēzes un dresingu (salātu mērču) ražošanu Igaunijas un Somijas tirgiem, kā arī no Lietuvas rūpnīcas uz “Orkla Foods Latvija” ražotni pārcels sinepju, dresingu, majonēzes un tomātu mērču ražošanu Lietuvas tirgum.

“Ražošanas pārcelšanu uz “Orkla Foods Latvija” ražotni Babītes novadā iecerēts pabeigt 2016. gada otrajā pusē, bet visas izmaiņas paredzēts pabeigt 2017. gada pirmajā ceturksnī. Sulu, nek­tāru un sulas dzērienu ražošana Valdlaučos norisināsies līdz 2017. gada sākumam, bet pēc tam – “Orkla” grupas uzņēmuma “Põltsamaa Felix” rūpnīcā Igaunijā,” stāsta D. Erciņa-Užāne. Darbinieku skaita būtiskas izmaiņas uzņēmums neplāno, bet precīzi to sola pateikt pēc tam, kad 2017. gada pirmajā ceturksnī būs pabeigta pārcelšanās.

Ar šādu specializāciju “Orkla” cer stiprināt konkurētspēju. “Specializēšanās ļauj koncentrēties un investēt konkrētu produktu grupu ražošanā, nodrošinot uzņēmuma izaugsmi un modernāko tehnoloģiju izmantošanu. Tieši izmantojot specializācijas priekšrocības, mums ir iespēja no partneriem citās Baltijas valstīs pārņemt to produktu ražošanu, kurā esam būtiski investējuši un kuru plānojam attīstīt arī nākotnē,” specializācijas priekšrocības savā uzņēmumā uzskaita D. Erciņa-Užāne. Paredzēts, ka uzņēmuma ražotnes darba apjomi Babītes novadā pieaugs par 30%.

Jāatgādina, ka arī citās koncerna “Orkla” ražotnēs notiek arvien šaurāka specializēšanās. Piemēram, šokolādes fabrikā “Laima” pārtraukta šokolādes ražošana no kakao pupiņām. Konkurences padome, vērtējot apvienošanās iespējamās sekas, pirms diviem gadiem norādīja, ka koncerna “Orkla” Igaunijas uzņēmums “Kalev” jau ir mēģinājis ienākt Latvijas tirgū (ar SIA “Spilva” starpniecību), piegādājot saldos cepumus.

Pievienot komentāru

Komentāri (4)

  1. Iet, kā jau Latvijā – tikai pārdodam svešajiem. Vai daudz dzirdēts,ka iepērkam kādus nopietnus uzņēmumus? Tā izskatās,ka vietējiem nepieder vairs nekas.

  2. Šā ražotāja sulas vairāk nepirkšu…

  3. Cik jauki, ka monopolistam ir izdevīgi. Viņi tā meklēja, kur varētu izplesties. Un atrada! Apsveiksim viņus!

Tomātaudzētāji "Mežvidi" pārstrādās ogas un kaņepes (4)SIA "Latgales dārzeņu loģistika" plāno paplašināt siltumnīcas un attīstīt ogu un pat kaņepju pārstrādi
Gatis Strads. Mežā neatkarīgāks nekā teātrīSkatoties uz kokiem, redz ainavu, nevis eiro
Pasaulē
INFOGRAFIKA: Kā valsts atbalstīs ģimenes 2017. gadā?Infografiks: 2017.gada valsts budžetā jauniekļautie demogrāfijas pasākumi INFOGRAFIKA ARĪ PIEVIENOTĀ FAILĀ
Draugiem Facebook Twitter Google+