×
Mobilā versija
Brīdinājums +22°C
Zenta, Dzelde, Zelda
Trešdiena, 15. augusts, 2018
16. jūlijs, 2018
Drukāt

Sanita Upleja: Tiesības apsaukāt Dziesmu svētkus (42)

Foto - Zane Bitere/LETAFoto - Zane Bitere/LETA

Kā viena karote darvas kopējā medus mucā pēc katriem Dziesmu un deju svētkiem parasti tiek iemaisīts kāds nievājošs viedoklis par to, ka dejotāju svētku laukumā kopēji veidotie rak­sti vai kopkora disciplinētība kopēja mērķa labā ir salīdzināmas ar totalitārajiem režīmiem pagātnē un tagadnē raksturīgām izdarībām. Ir piesaukta gan nacistiskā Vācija, gan Padomju Savienība, gan Ziemeļkoreja.

Tādi viedokļi vienmēr ir bijuši, būs un brīvā valstī arī tādiem ir vieta. Tomēr laikmetā, kad sparīgas domu cīņas izvēršas galvenokārt tīmekļa vietnēs dažu teikumu garu repliku apmaiņas veidā un kad aiz iznīcinošiem un naidu kurinošiem izteikumiem pazūd fakti un lietu būtība, ir svarīgi tomēr laikus atdalīt darvu no medus. Jo pati par sevi viena karote darvas nevar sabojāt medus mucu, ja to no gana blīvās medus masas izceļ ārā ar rezervi. Taču, ja grib, var to arī labticīgi iemaisīt medū tā, ka muca medus tiešām vairs nebūs lietojama.

Jo tālāk vēsturiski, bet diemžēl ne ģeogrāfiski, mēs attālināmies no totalitāriem režīmiem, autoritāriem līderiem un agresīva nacionālisma, jo jaunākām paaudzēm var veidoties vairāk izplūdis priekšstats par šādu režīmu patieso būtību un ikdienas dzīvi tādā vidē. No vienas puses, ir labi, ka aug jaunas paaudzes, kurām tas nav vairs jāizjūt uz savas ādas. Tomēr ir bīstami, ja mēs tik ļoti attālināmies no tās šausmīgās pieredzes, ka vairs nespējam nošķirt baltu no melna un labu no ļauna. Kad prāti tiek saduļķoti tiktāl, ka neredz vairs starpību starp cilvēku brīvu gribu un režīma uzspiestu rīcību, starp patiesu demokrātiju un tikai tās butaforiju.

Ja raugās no malas uz mūsu Dziesmu un deju svētku masu pasākumiem, tad, iespējams, ārēja līdzība ar lieliem masu pasākumiem dažādos laikmetos un dažādās valstīs ir saskatāma. Tomēr ir absurdi jebkādus lielāka izmēra masu priekšnesumus saistīt tikai ar totalitāru režīmu izpausmēm. Jo olimpisko spēļu atklāšanas un slēgšanas ceremonijas joprojām notiek un notiks brīvās un demokrātiskās valstīs, tāpat kā karnevāli, parādes un citi priekšnesumi, kur augstas sinhronizācijas pakāpes sasniegšana ir augstākās meistarības, nevis aklas pakļaušanās varai vai spēkam rādītājs.

Te arī ir tā ļoti būtiskā atšķirība, ko dažs labs nevar vai negrib saprast, ka to priekšnesumu, ko reizi piecos gados Latvijā baudām Dziesmu un deju svētkos, pamatā ir ļoti daudzu cilvēku brīvas gribas un liela ieguldīta darba rezultāts un spēja apzināties, ka dažkārt lielāks estētisks baudījums, mākslinieciska kvalitāte un emocionāls pārdzīvojums ir sasniedzams tieši kopdarbā un lielā masā. Jo korim un kur nu vēl lielajam kopkorim ir pavisam cits skanējums nekā viena, lai cik izcila, solista balsij. Tāpat ir ar dejas rakstu un zīmju veidošanu. Un tāpat ir ar mūsu ikdienas darbu ārpus svētkiem, kad valsts kopēja labklājība veidojas no katra brīva un apzinīga indivīda ieguldījuma kopējas lietas labā.

Nedomāju, ka tie tūkstoši cilvēku, kas bija iesaistīti Dziesmu un deju svētku pasākumos, baidījās, ka nepasaka ko lieku blakus stāvošajam un tāpēc nenonāk bargās varas rokās, vai arī paši izspiegoja, ko dara un domā blakus esošie ļaudis. Taču tā tas notiek tiešām totalitārās iekārtās, kur cilvēki masu pasākumos pārsvarā tiek iesaistīti pret savu gribu, kur tiek uzmanīts katrs viņu solis un kur pašiem nemitīgi jāuzmanās no iespējamās “uzkāpšanas varai uz varžacīm”.

Demokrātijas un brīvības nomelnošanas vārdā var jebkuru pasākumu vai sabiedriskas dzīves norisi zākāt un apsaukāt līdz absurdam, vienlaikus slavinot galēju individuālismu un anarhiju. Tad var arī tautas pulcēšanos atmodas laika mītiņos, vienošanos kopīgās dziesmās un lielo karogu jūru nodēvēt par masu psihozi. Bet, piemēram, rudenī paredzamo tautas došanos uz Saeimas vēlēšanu iecirkņiem – par aitu bara skrējienu.

Tikai vienlaikus vajadzētu atcerēties, ka, pateicoties latviešu tautas brīvās gribas izpausmei, izturībai un mērķ­tiecībai tieši pēdējo divsimt gadu laikā, mēs šodien dzīvojam valstī, kur katram ir tiesības brīvi paust savus uzskatus un apsaukāt Dziesmu un deju svētkus, kā vien vēlas.

Ne visām tautām, kam ir pat vēl senākas valstiskuma saknes nekā mums, ir lemts tādu brīvību baudīt. Tādus piemērus var atrast ļoti tuvu, pat bīstami tuvu, tepat blakus mūsu brīvajai Latvijai.

Pievienot komentāru

Komentāri (42)

  1. Tas ir viens labs raksts un korekta atbilde vienam jaunam daudzsološam režisoram. Proti, ka nevajag jaulkt Dieva dāvanu ar omleti, vadoties vien pēc ārējas līdzības.

  2. Demokrātijas un brīvības nomelnošanas vārdā var jebkuru pasākumu vai sabiedriskas dzīves norisi zākāt un apsaukāt līdz absurdam, vienlaikus slavinot galēju individuālismu un anarhiju. Tad var arī tautas pulcēšanos atmodas laika mītiņos, vienošanos kopīgās dziesmās un lielo karogu jūru nodēvēt par masu psihozi. Bet, piemēram, rudenī paredzamo tautas došanos uz Saeimas vēlēšanu iecirkņiem – par aitu bara skrējienu.

  3. =Kā viena karote darvas kopējā medus mucā pēc katriem Dziesmu un deju svētkiem parasti tiek iemaisīts kāds nievājošs viedoklis par to, ka dejotāju svētku laukumā kopēji veidotie rak­sti vai kopkora disciplinētība kopēja mērķa labā ir salīdzināmas ar totalitārajiem režīmiem pagātnē un tagadnē raksturīgām izdarībām. Ir piesaukta gan nacistiskā Vācija, gan Padomju Savienība, gan Ziemeļkoreja.=
    Kads tam mērķis? Skaties:
    Viss jau būtu labi, ja izdotos Kremļa faniem tos Dziesmu svētkus aiztaisīt ciet – likvidētos latviskuma izpausme – kopējā dziedāšana, tautas tērpi un arī dejošana. Tas jau tā mērķis.

    Tikai tas mēŗķis apstākļu dēļ netika sasniegts jau pēc 1940. gada okupācijas sākuma – apzināti, neapzināti tika tautai ļauts turēt Staļinam veltītus Dziesmu svētkus – dziedāt dziedāja, bet tā tautas kopība palika un tā deva savu artavu Tautas frontei un brīvības cīņām – Barikādēm.

    Sodienas Latvijas Kremļa fani sākot no jūras pilsētas ZZS vadoņa un vel citiem vairs nu nekādi nevar to straumi apturēt :
    ”Es redzu – nāk vīri pelēkos vadmalas svārkos.” ;
    tad vel,
    ”Vēl nāks piektais gads, asins lietus līs
    Un visaugstākās priedes nolauzīs,
    Iesim strēlniekos, dziesma vētru sēs,
    Mūžam gaismas pils kalnā gavilēs.”

    Jā šodien noniecina Dziesmu svētkus un pat Kremļa faniem par prieku aizliedza ”Manai Dzimtenei” 2013.gada dziesmu svētkos un to laikam tāpēc kā saka SANDRIS TOČS:
    ”Komunistu vietā es būtu aizliedzis dziesmu Manai dzimtenei. Tā taču grāva viņu varu. Ar tautas spēku dziedātais «vēl nāks piektais gads» realizējās dzīvē. Un arī PSRS diktatūrai, kas šķita mūžīga, pienāca savs «piektais gads».

    Komunisti toreiz savu ‘’iespēju’’ nogulēja un palika vēsturē.
    Varbūt arī šodien pie varas esošos biedē «piektais gads» kā līdzība? Reitingi krīt. Tauta dzied «vēl nāks piektais gads». Skaidrs, ka nepatīkami. ”
    Nu nesanāca, tad to Tautas frontes Barikāžu laika pacēlumu gan vajag kaut kā noklusēt…Varbūt visu kopā.
    Nepiekrītam – tad skatieties valsts pirmās personas attieksmi ar uzrunu Dziesmu svētkiem – neko lāgā nesakot…

  4. Klejotaju tautas kulturai sarezgiti asimileties.

  5. man gan liekas, ka NEVIENS NEAPSAUKĀJA Dziesmu svētkus, bet daudzi šausminājās par summu 6 miljoni, jo valstī cilvēki mirst no ārstējamām slimībām, daudzi dzīvo pusbadā, invalīdi sēž savās alās ar cieņu pazemojošiem pabalstiem, no kuriem nesanāk paēst, ārstēties un kur nu vēl izbraukt no neizbraucamām mājām un nopirkt biļeti uz Dziesmu svētkiem. Svētkus var labus noorganizēt ar’
    par daudzreiz mazāku summu. Vai tad aizmirst un ignorēt līdzcilvēku vajadzības un kopīgo naudu ar TĀDU vērienu iztērēt tur, kur tā NAV PIRMĀ NEPIECIEŠAMĪBA, ir ētiski?
    Nevienā komentārā nav APSAUKĀTI DZIESMU SVĒTKI, bet mūsu pašu tautieši gan uzreiz RUPJI APSAUKĀ JEBKURU, karam cits viedoklis. Varbūt vajag saskatīt baļķi savā acī, pirms otra acī skabargu meklēt?

    • Šoreiz nerunājam par miljoniem, bet par dažu cilvēku savādiem “viedokļiem”, tāpēc Jūsu šausminošais Latvijas aprakts ir nevietā!

      • Ja “dažu cilvēku savādais viedoklis”var sacelt tādu vētru, tad ar pašvērtējumu latvju tautai nav kaut kas kārtībā”.

        Par “šausminošo Latvijas aprakstu”” – laikam strādājat kādā siltā vietā vai arī galīgi nav pieredzes, vai intereses – kā ŠODIEN dzīvo, pareizāk – izdzīvo, pensionāru lielākais vairums un invalīdi. Vai jums nerada izbrīnu tas, ka Rīgas ielās invalīdi tikpat kā nav redzami? Kā jums šķiet – kāpēc? un kur viņi ir? vai varbūt viņu nemaz nav?
        Neceliet degunu augstu. Kamēr jums IR, simtiem un tūkstošiem NAV.

    • Tev, “brīnums”, laikam ir liela pieredze lielu pasākumu rīkošana, kur piedalās vairāk >40 000 dalībnieku un >500 000 skatītāju.
      Esi, lūdzu, tik labs/-a un padalies ar savu vīziju un konkrētiem risinājumiem, kā tik vērienīgu pasākumu var noorganizēt “par daudzreiz mazāku summu”.

      • painteresējies, kā to izdarīja Lietuvā. Arī 10 miljonus var izlietot no KOPĒJĀS'(arī manas) nodokļu maksātāju naudas, ja vien……valsts NEATTEIKTU smagi slimajiem nodrošināt medicīnisko palīdzību, dārgās zāles – tādējādi GLĀBJOT DZĪVĪBAS, ja vien valsts būtu parūpējusies, lai INAVLĪDI spētu gan pārvietoties ielās, iestādēs, namos, kāpņu telpās, lai viņu 80 eiro pabalsti pārvērstos 800 eiro – dodot iespēju ĒST, ĀRSTĒTIES, REHABILITĒTIES, DZĪVOT. Ja vien sirmgalvjiem nebūtu jāskaita katrs cents un jādzīvo pusbadā, ja vien…. VALSTS IR KĀ ĢIMENE. KATRĀ NORMĀLĀ ģimenē vispirms PARŪPĒJAS PAR VISMAZĀK AIZSARGĀTAJIEM – BĒRNIEM, VECĀKIEM CILVĒKIEM ….un tikai tad taisa ballītes un svētkusAR PLAŠU VĒRIENU. Mūsu valstī NERŪPĒJAS par VISNEAIZSARGĀTĀKAJIEM. Savu iemaksāto nodokļu naudu es veltītu tiem, kam to VISVAIRĀK VAJAG – un tikai tad, ja paliktu pāri – jebkuriem svētkiem. Svētkus VAR svinēt PIETICĪGĀK – tai skaitā Dziesmu svētkus. Esmu nodokļu maksātājs/a.

  6. PIE vienas VIETAS, KO RAKSTA DUMJI UN NENOVĪDĪGI ĻAUTIŅI PAR MŪSU GARA UN STIPRUMA SVĒTKIEM, PAR MŪSU TAUTAS VISGAIDĪDĀKAJIEM UN VISMĪĻĀKAJIEM SVĒTKIEM, KURI DRĪZ SVINĒS 150 GADU JUBILEJU! Pilnīgi pie VIENAS VIETAS! 3X PRET VĒJU ĻAUTIŅI AR ŠAURĀM PIERĪTĒM UN ĻAUNUMA ŽULTI AKNĀS! ŠIS ĻAUNUMS TIKAI VAR IEDVEST VIENĪGI SPĪTU PRETESTĪBU! LIEKI DZESĒT MUTI! SMADZENES VIŅIEM NEIZSKALOT UN NEVAJAG! Nu ja ir internetā, palasām, bet ejam katrs savu ceļu!

    • TAVĀ TEKSTĀ IR TIK DAUDZ ĻAUNUMA UN ŽULTS PRET LĪDZCILVĒKIEM, KAM CITĀDS VIEDOKLIS, KA KĻŪST NEOMULĪGI APZINOTIES – ESMU STĀVĒJUSI KOPĀ UZ DZIESMU SVĒTKU SKATUVES AR CILVĒKU, KAM TĀDA ŽULTS LEJAS LAUKĀ, TIKKO KĀ NEAPMIERINĀTS 🙁

  7. Un kas jums aizliedza boikoteet krievus ,ssajaa pasaakumaa?Kaut vairaak tautas sanaaktu uz pirmsmiitinna sapulceeteem un … ,ja jau bijaam tik vienoti Dziesmas sveetkos ,tad jau varam arii uzriikot kautko taadu !

  8. Kā laucinieks varu teikt, ka siltā laikā nevajag pa mēslu čupu rakņāties, jo baigi smird. Vai ir vērts šoreiz mēslu čupu kustināt, tas tipiņš vienkārši parādijas vienas tautas sliktāko rakstura īpašību.

  9. Par simboliem. Par ugunskrustu nebeidz un nebeidz. Varbūt pārmaiņas pēc varētu sākt par piecstaru zvaigznes izcelsmi. Tiem, kas izslepkavoja mūsu (un vēl simtu simtiem citu tautu) labākos cilvēkus, kas sadzina lopu vagonos un izveda uz vergu nometnēm utt. bija cepurēs piecstaru zvaigzne, tā pati, kas ES karogā. Nevienam kaut kā netraucē.
    Latviešiem sens sakāmvārds – baidās kā štie, (kā viņus tur jāsauc) no krusta. Tas būtu domāts ugunskrusts? Tik spēcīga zīme. Tad nosargāsim, neatdosim, būs pret raķetēm.

  10. Nesapratu ne vārda. kaut kāds murgojums. Un manuprāt par krustu tur vispār nebija ne vārda.

  11. Pravietisnejaukais Atbildēt

    Miers ar jums! Visiem, kuri pielika roku Dziesmu Svētku tapšanā un norisē, vēlos atkal sacīt – Dievs Tas Kungs redzēja ko jūs darījāt… Viņš arī būs tas patiesais vērtētājs. Cilvēku viedoklis? Ko cilvēks man var padarīt – skaidri norāda Raksti… .

  12. Noziegumu brīvība – izcilākais uplejistu-kuplejistu sasniegums!

  13. Kas tys par murgojumu? Sitei stulbo spridelesona beistamoka par visim rezimim

  14. Sanita, paldies par rakstu. Labs. Un tomēr kaut kā pietrūkst. Kur ir precīza zinātniska valoda, kura apzīmētu , iznestu gaismā to, kas cenšas turēties ēnā un ir visam par iemeslu? Kur? Ir vajadzīga saruna (sadaļa Latvijas Avīzē), kura skaidrotu ideoloģijas. Un vēl, – lūdzu pārstājiet atgremot LETAS neoliberālisma (individuālisma) mērcē sagremotos rakstus. kamdēļ jūs to darāt? Kamdēļ jūs slavējat, atbalstat savu ideoloģisko pretinieku? Kāpēc?

    • Maldini, un Tu uzvarēsi.”, saka Sun Dzi. (Kara māksla)
      Pašreiz notiekošajā hibrīdkarā galvenais liberastu mērķis ir latviešu tautas kultūras kods ( simboli un vērtības ), kuru mēģina sagraut ar t.s. Overtona loga metodi. Sak’, lai jau zākā Dziesmusvētkus, lai “iezīmē” Brīvības pieminekli, pārraksta vēsturi ( LR esot dibināta 02.12.1917 – I.Feldmanis) utt., utml.
      Un tā pamazām, pamazām uplejisti-kuplejisti zāģē saknes, bet pilsonīši mulsi vēro procesu…Noziegumu brīvība, redz, “svēta lieta”, nedrīkst tādu ierobežot.

  15. Jā, par to armēņu puiša totalitāro viedokli gribēju pastrīdēties NRA.Neizdevās.Es to saprotu tā: ja ir grūti pielāgoties demokrātiskas valsts ideoloģijai,visi ceļi beidzot ir vaļā.Gan jau pieņems par pilsoni atpakaļ Armēnijā,Krievijā,Baltkrievijā jeb citā postsociālistiskā, krieviski saprotošā, nedemokrātiskā sabiedrībā.Taču izrādās,ka tiem,kas Tautas Atmodu pārlaida,noraugoties no malas, nav pat tik daudz dūšas, lai atgrieztos tur,no kurienes Baltijas tautas aizgāja.

  16. Gara perša ne par ko, taču autores ideja nodēvēt “rudenī paredzamo tautas došanos uz Saeimas vēlēšanu iecirkņiem – par aitu bara skrējienu” ir citēšanas vērta …

  17. Necentieties te ar savu banalo demagogiju. Nav butiskas sis niansu atskiribas vai simbola “latviska” vesture. Eiropai sis simbols nozime to, ko nozime – tas ir diskteditets jau 70 gadus. Lietot to par spiti, piesedzoties ar “latviskumu”, ir pretiga provokacija. Ja to lieto aiz stulbuma, tad situacija ir vel sliktaka: sunuciemiesiem nav ko meklet ES, vini nav lirz tam izaugusi.

    • Tavam īsajam prātiņam laikam vārds fašists un ugunskrusta zīme ir kā bullim sarkana lupata. Vismaz tā šīs lietas iedarbojoties uz mājupceļu aizmirsušajim ATBRĪVOTĀJIEM. Starp citu, svastika gozējās uz sarkanās kaimiņzemes naudaszīmēm veselus piecus gadus pēc līkdeguņu veiktā apvērsuma ;))) …

      • Nu un? Kāda starpība, kas ir vai nav gozējies uz sazin kādām naudaszīmēm? Tas nav nekāds arguments. Kā ierindas latvnaciķis, pieļauju, droši vien pieprasāt citiem nelietot un pat atbalstāt sirpja un āmura kombinācijas aizliegumu masu pasākumos. Lai gan tie tak seni, vēsturiski, gluži nevainīgi darbarīki, instruments labības griešanai un amatnieku palīglīdzeklis naglu dzīšanai, kuriem ar PSRS un Staļinismu it nekāda sakara – tā tikai izskatās no malas. Nu tad, ja jau nevara dzīvot bez ugunskrusta, jo tas tak latviešu identitātes vēsturaisks elements, un tam nekāda sakara ar nacismu, viss vien meli un nepareiza interpretācija, esiet konsekvents un uztveriet toleranti arī sirpjāmura dejas. Tās tak visiem nenozīmē vienu un to pašu, palasiet vēstures grāmatas un esiet saprotošs pret izpausmes brīvībām.

        • ierindas latvnaciķim Atbildēt

          Nejauc siltu ar mīkstu – ne jau simboli postu dara, bet gan ļautiņi, kas tos par vīģes lapu lieto. Ar sirpi un āmuru esmu pusmūžu sadzīvojis, tāpat kā ar svastiku sadzīvoja tie, ko martā godinām un nebūt neiespringstu, šos simbolus ieraugot. Vai mazums draņķu tagad sēž pie sarkanbaltsarkani klātiem galdiem?

          • Tad jau viss kārtībā. Vai par deportācijām, stałinisma noziegumiem, miljonu ebreju likteņiem, koncentrācijas nometnēm – par visu jums nosplauties. Ka ir, tā ari dzivo nost. 🙂 Tacu desmitiem un simtiem miljonu eiropiešu ši jusu karsti mileta zime nozime naves, vajasanu un ciesanu simbolu. To nelietot: ta ir elementaraa cienas izradisana lidzciilvekiem, kaut vai saviem ebreju izcelsmes lidzpilsoniem, kuru sencus iznicinaja ari ar jusu tautiesu asinainajam rokam. Kapec velaties pie tas tureties par katru cenu? Lai paraditu savu “latvisko spitu”? Jus paradat tikai savu ” latviski” mazisko aprobezotibu.

          • Vairākums jūsu minēto “ļautiņu” ir vienojušies šo simbolu nelietot, lai vai kāda nebūtu tā izcelsme. Tāpat absolūtais vairākums, izņemot varbūt jūs un jums līdzīgusus latvjnacistus, ir vienojušies nosodīt deportācijas, represijas, asiņainus režīmus, holokaustu utt. Viss! Par to nediskutē. Par šādu lietu glorificēšanu ir pat kriminālatbildība likumā. Tā dzīvo Eiropa, atšķirībā no jūsu dzimtās un mīļotās Padomju valsts. Tas, ka kaut kādi padomijā izglītojušies naciķi, izlīduši no aizkrāsnes Eiropas nomales tautiņā, ceļ nāves simbolus atkal augšā un, izfantazējot vēsturiskus pamatojumus, piesaucot Jumjus, Ūsiņus, Pērkonus un velns viņu zin ko, mēģina reabilitēt, pat izdejojot uz skatuves, ir nosodāmi bez jebkādām diskusijām.

          • Tu pats sevi uzvelc, atkal un atkal lūrēdams pār plecu un izbaudīdams visas sevis izmantošanas nianses. Mazohisms ir tava sūtība. Daikts ar tevi; lūri vien atpakaļ, es skatīšos uz priekšu …

          • Nu redz, aptrūkās argumentu latvjancistam…Balons izpūtās. Tik vien kā personīgi psiholoģizēti apvainojumi, attālinātas diagnozes un kaut kādas devīzes par “skatīšanos uz priekšu” palikušas pāri.

    • Kāpēc lai būtu aiz nezināšanas!? Mēs to lietojam apzināti un ar lepnumu. Un tur nu tu vari tikai pasvilpot…

  18. Vai tikai tai Dejai nebija prātā kādu ickeli uzlekt LATVIEŠU Dziesmu svētkos

  19. pirms izpaudies, noskaidro atšķirību starp Ugunskrustu un Kāškrustu, citādi iznāk muļķīgi izblamēties…

  20. Ar uplejistu-kuplejistu brīvību “tāļu” Latvijas tauta ir aizvesta. Prātiņ, nāc mājās!
    “Jaunākie statistikas dati par HIV/AIDS izplatību Baltijā liecina – Latvija ir apsteigusi Igauniju ikgadējo jauno HIV gadījumu skaita ziņā 2016. gadā. Tas nozīmē, ka Latvija kļuvusi par sava veida līderi šai ziņā ne tikai Baltijā, bet arī starp visām Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm, informē biedrības “Baltijas HIV asociācija” valdes priekšsēdētāja Inga Upmace.”

  21. Daugavas stadionā tika izdejots kâškrusts – nacistiskās Vācijas simbols. Tas ir fakts, un to nevar attaisnot ar brivibu, latviesu tradicijam, Jumjiem vai Krieviju sazin ko. Ar demokratiju tam nav nekada sakara, ar necienu pret nacionalsocialisma upuriem, ar Eiropas vertibu neparzinasanu un provincialu makslu – ar to gan ir sakars.

    • Ugunskrusts,jeb kāškrusts ir sena baltiešu un ne tikai baltiešu rakstu zīme no seniem laikiem.Zīme nav pie vainas,ja to pieņēma par savu kāds cilvēknīdēju režīms.Cik šaurai pierītei ar aprobežotu domāšanu jābūt cilvēkam,lai aizdomātos līdz kaut kādai fašisma iedeolģijai Dziesmu svētku kontekstā.

      • Tiši tā. Sirpis un āmurs arī. Abi ir seni lauksaimniecības un amatniecības darbarīki, cik šaurai pierītei gan jābūt, lai sasaistītu tos ar kaut kādām cilvēknīdēju ideoloģijām. Ir jāzina vēsture un jābūt tolerantam pret dažādām sakrustota sirpja un āmura izpratnēm, tie nebūt nenozīmē to, kas ar to domāts.

    • Dabīgi: varēja jau nu izveidot vēl arī ts. Dāvida zvaigzni ar. Ar to taču tev pietiktu?!
      Jeb vajadzērja tieši sarkano piecstaru zvaigzni un doloi da jebkādus krustus pie mums?

    • Nezinu kas jums tur bija izdejots, neskatījos. Bet kāršukrusts no latviešu krusta ir ar zariem uz otru pusi, tāpēc nezinu , kas jums tur tika izdejots.

    • Ūja, ūja, tik neliela tauta dikti iesita sarkanajai zvaigznītei. Mazāk vajag demagoģiju dzīt, mazāk meklēt to, ko nemāk ar prātu un sirdi godāt. Demokrātija nu reiz ir tā lieta, kas ļauj tautai dzīvot, nevis mirt. Raksti bija skaisti izadīti. Neviens cilvēks nevar kaktā ierāvies savu zemi vienatnē izdancāt. Kopš aizvēsturiskiem laikiem ir bijuši raksti, reāli svītriņu salikumi. Alfabēta burti arī ir svītriņu, rimbulīšu ornaments. Nevajag fantazēt, ka latviešiem kaut kādas attiecības ar svešķermeņiem. Latviešiem ir skaidra bilde – ornaments. Vajag arheoloģiska satura literatūru palasīt, izglītoties, nevis ieciklēt nelabas domas visā.

  22. Paldies, Sanita, par precīzo komentāru!

Lasītāju aptauja
Ērika Oša zīmējums
Ēriks Ošs. Par kuru sarakstu lai balsoju?…

Pagājšnedēļ Centrālā vēlēšanu komisija sarīkoja 13. Saeimas vēlēšanām reģistrēto deputātu kandidātu sarakstu numuru izlozi. Vēlētājiem izsniedzot vēlēšanu zīmju komplektu, saraksts ar pirmo kārtas numuru ir virspusē. Pēc izlozes katra partija steidza puspajokam, pusnopietni skaidrot un meklēt sakarības savā kārtas skaitlī.

Vai teātra izrādēs var ņirgāties par valsti un amatpersonām?
Draugiem Facebook Twitter Google+