Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto: Timurs Subhankulovs

Pēc oficiāliem datiem, Latvijā taksometra vadītāja vidējā alga ir 66 eiro 3

“Cik tu pelni?” – “Nu, dienas beigās uz rokas kādi piecdesmit, septiņdesmit eiro paliek,” man atzina taksometra šoferis. Pēc oficiālās statistikas, taksometra vadītāja vidējā alga ir 66 eiro mēnesī. Budžetā līdz šim katru gadu ienāk 1,8 miljoni eiro. Kur paliek pārējais?

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Tā kā taksistu ienākumus uzskaitīt neviens neuzņemas, nolemts no nākamā gada 1. janvāra iekasēt 286 eiro patentmaksu no katra auto. Šādi speciālajā valsts budžetā papildus vajadzētu ienākt vēl četriem miljoniem eiro. Taksometru firmu īpašnieki brīdina, ka saistībā ar nodokļa ieviešanu maksu par braucienu – ne vairāk par 10% – celšot arī tie pārvadātāji, kas jau patlaban godīgi norēķinoties ar valsti.

Fiksēts maksājums reizi mēnesī

Latvijā patlaban taksometru pārvadājumu nozarē nodokļus maksā vien 15 – 20% uzņēmumu, atzīst nozares uzņēmēji. Valstī ir 2800 – 3000 taksometru, viena taksometra vadītāja vidējā alga, pēc oficiālās informācijas, ir vidēji 66 eiro mēnesī. VID iesniegtās atskaites rāda, ka taksometru vadītāji darbojas ļoti īsu laiku – 28 stundas mēnesī. Vienas stundas darba likme viņiem ir 2,12 eiro.

CITI ŠOBRĪD LASA

Taksometru nozarē valstī pavisam ir uzskaitīti 979 taksometru vadītāji un 95 autovadītāji. Neviens nešaubās, un arī paši taksometru vadītāji sarunā atklāj, ka viņi pelna daudz vairāk. Zem lielo taksometru firmu nosaukumiem darbojas mikrouzņēmumi, kuru līdz­īpašnieki vai darbinieki šoferi maksā fiksētu 9% nodokļu likmi no saņemtajiem naudas ienākumiem, kas nepārsniedz 50 000 eiro gadā. Mikrouzņēmumos arīdzan nav jāuzskaita darba laiks un jāmaksā pievienotās vērtības nodoklis. Agrāk plašsaziņas līdzekļos izskanējis, ka taksometru vadītāji naudas ienākumu slēpšanai griež atpakaļ skaitītājus. Tātad ēnu ekonomika nozarē ir ļoti liela.

A/s “Rīgas taksometru parks” (“RTP”) padomes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks teic, ka Rīgā vien šādu taksometru vadītāju mikrouzņēmumu esot aptuveni 600. “RTP”, visticamāk, patlaban ir vienīgais taksometru pārvadātājs, kas slēdz ar saviem darbiniekiem darba līgumus. “Valsts ieņēmumu dienests nespēj viņus visus (taksometru mikrouzņēmumus. – Red.) pārbaudīt. Ja arī spētu, tad pārbaudes maksātu dārgāk nekā maksātie nodokļi,” piebilst uzņēmējs. Daudzi pakalpojuma sniedzēji piedāvā dempinga cenas, tā negodīgi konkurējot ar nodokļu maksātājiem.

Šā iemesla dēļ lielie taksometru pārvadātāji rosinājuši priekšapmaksas nodokļa ieviešanu. L. Muižnieks skaidro, ka nodoklis par vienu automašīnu būtu jāmaksā pirms licences kartītes saņemšanas, kas parasti notiekot vienu reizi mēnesī. Uzņēmēji esot gatavi to maksāt vien tad, ja jaunais nodoklis sevī ietveršot gan iedzīvotāju ienākuma nodokli, gan valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Jāprecizē, ka ar vienu mašīnu parasti brauc vairāki vadītāji. “Lai šādu kārtību izveidotu, ir jāmaina likums par nodokļiem un nodevām, kā arī­dzan Darba likums. Man nav lielu cerību, ka izmaiņas veiks iecerētajā termiņā,” pesimistiski noskaņots ir Muižnieks.

Ieguvēji un zaudētāji

Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktors Aleksis Jarockis teic, ka 286 eiro taksometra nodokli iecerēts ieviest dēļ augstā ēnu ekonomikas īpatsvara taksometru nozarē un tāpēc, ka patlaban darbaspēka nodokļu maksājumus aprēķina, tomēr no uzņēmumiem tos ir sarežģīti saņemt. Tomēr ienākuma nodoklis tajā nav ietverts.

L. Muižnieks uzsver, ka jaunajam priekšnodoklim tomēr ir jāietver gan iedzīvotāju ienākuma nodoklis, gan arīdzan valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Taksometru nozare turpinās diskusiju par sev izdevīgiem nosacījumiem. Patlaban ir droši zināms, ka ēnu ekonomikas izskaušana nākamajā gadā sadārdzinās braucienu ar taksometru. Ieguvēji būs nozares darbinieki, kas krās lielāku pensiju un varēs saņemt labākus pabalstus, pasažieriem par pakalpojumu būs jāmaksā atbilstoši tā izmaksām. Toties valsts speciālajā budžetā būs par četriem miljoniem vairāk naudas, ko varēs izmantot sociālajiem maksājumiem.

Reklāma
Reklāma

Šonedēļ Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē līdzās diskusijai par nākamā gada valsts budžetu un minimālās algas apmēru sprieda arī par patentmaksu taksometriem.

UZZIŅA

CSDD reģistrētie vieglie taksometri:

2013. g. – 2705

2014. g. – 2888

2015. g. – 2902

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.