Veselības ministre Anda Čakša un Tiesībsargs Juris Jansons piedalās preses konferencē pēc tikšanās, kurā pārrunāja situāciju veselības nozarē.
Veselības ministre Anda Čakša un Tiesībsargs Juris Jansons piedalās preses konferencē pēc tikšanās, kurā pārrunāja situāciju veselības nozarē.
Foto – LETA

Tiesībsargs: gribi vai negribi, veselībai nauda ir jāatrod 9

Demagoģija par obligātu veselības apdrošināšanu, kas uzliktu tiešu papildu maksājumu slogu iedzīvotājiem, neiztur nekādu kritiku, piektdien pēc tikšanās ar veselības ministri Andu Čakšu, lai runātu, kādu Latvijā ieviest obligātās veselības apdrošināšanas modeli, izteicās tiesībsargs Juris Jansons.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Notriektā tautumeita 6
Lasīt citas ziņas

“Jebkura demagoģija par kaut kādu obligātu veselības apdrošināšanu, kas uzliktu tiešu un diezgan palielu papildus maksājumu slogu iedzīvotājiem neiztur nekādu kritiku. Pamatu pamats ir, ka valdībai un parlamentam jābūt pietiekami atbildīgiem, lai saprastu, ka no sasaluma punkta mums ir jāpaceļas, ir jāmaina domāšana. Līdzekļi ir jāatrod – gribi vai negribi. Pretējā gadījumā arī Veselības ministrijas (VM) piedāvātais modelis nedarbosies,” pauda tiesībsargs.

Jansons atbalsta VM izstrādāto pirmo veselības aprūpes finansējuma modeli, kurš paredz palielināt veselības aprūpei novirzītos valsts budžeta līdzekļus. Viņš uzsvēra, ka beidzot ir piedāvāts viens pārdomāts un ilgtspējīgs modelis, kas attīstīs veselības aprūpes sistēmu tādā veidā, ka tā kļūs pieejamāka un caurspīdīgāka. Turklāt to ieviešot sabiedrības veselība stipri varētu uzlaboties.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Mēs varam grozīties kā gribam, mēs varam rakstīt daudz dažādas koncepcijas, bet finansējums valsts veselības aprūpes sistēmai ir nepietiekams un tie nav tikai veselības ministres apsvērumi vai aprēķini, uz to norāda arī Pasaules Veselības organizācija (PVO) un arī citas organizācijas,” pauda Tiesībsargs.

Turklāt Jansons arī norādīja, ka veselības aprūpes finansēšanas modelis jāskatās arī valsts ilgtspējas kontekstā, jo ir zināma statistika, ka vairāki tūkstoši cilvēku gadā vai nu mirst, vai nepietiekamas vai ne pārāk kvalitatīvas veselības aprūpes dēļ nav bijuši spējīgi samaksāt, kā rezultātā tas beidzies ar nāvi. Turklāt, ja nav pieejama pietiekami kvalitatīvi finansēta veselības aprūpe jebkurš iedzīvotājs, kurš izkrīt no ekonomiskās aprites, automātiski no ekonomiskā viedokļa skatoties valstij ir ar “mīnus zīmi”.

Tiesībsargs uzsvēra, ka politiķiem ir jāieklausās veselības ministrē Andā Čakšā, lai varētu pietiekami atbilstošā apmērā finansēt veselības aprūpes pakalpojumus.

Čakša norādīja, ka reformas pamatā ir tas, lai pacients tiešām ātrāk nokļūtu pie ārsta un tam ir nepieciešams papildu finansējums.

“Ar 35 miljoniem, par ko runā budžeta deficīta ietvarā, varēs izdarīt tikai visakūtākās lietas, tie ir onkoloģiskie pacienti un dzemdību speciālistu atalgojums, jo ir būtisks uztraukums par to, vai būs kāds kas pieņem dzemdības. VM ir izstrādāts plāns ar papildu 41 miljonu, kas ir nepieciešams, lai samazinātu rindas pie speciālistiem, uz izmeklējumiem un dienas stacionārā. Jo īpaši, lai iedzīvotājus var laicīgi atgriezt darba tirgū, jo, ja ilgstoši netiek pie ārsta, tad ir ilgas slimošanas,” pauda Čakša.

VM ir pabeigusi darbu pie trīs veselības aprūpes finansēšanas modeļiem.

Pirmais modelis, ko atbalsta pati ministrija, paredz uz esošā finansējuma bāzes palielināt veselības aprūpei pieejamo naudas apjomu iekšējas nodokļu pārdales rezultātā, piemēram, daļēja sociālu iemaksu vai cita papildus finansējuma novirzīšana veselības aprūpei. Veselības obligātā maksājuma noteikšana, piemēram, 1% apmērā no sociālo iemaksu objekta, ļautu gadā piesaistīt papildus veselības aprūpei ap 70 miljoniem eiro.

Reklāma
Reklāma

Otrais modelis paredz veselības maksājumu, kas iedzīvotājam būtu jāveic, papildus valsts nodrošinātajai veselības aprūpei. Par valsts budžeta līdzekļiem segtu neatliekamo medicīnisko palīdzību, bet paralēli ieviestu arī veselības maksājumu, kas ļautu saņemt pakalpojumus atbilstoši veiktajām iemaksām, paralēli nodrošinot iespēju brīvprātīgi apdrošināties. Par valsts budžeta naudu apdrošinātu, piemēram, pensionārus, bērnus, cilvēkus ar invalīditāti.

Trešais modelis paredz veselības aprūpes finansēšanu, ko nodrošina valsts un privātais apdrošinātājs. Šajā variantā apdrošinātai personai būtu jāveic prēmijmaksājumi izvēlētajam apdrošinātājam, bet valsts un darba devēji veiktu iemaksas riska izlīdzināšanas fondā. Šajā modelī pakalpojumu daudzums būtu atkarīgs no izvēlētā apdrošinātāja un polises.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.