Mobilā versija
Brīdinājums -0.6°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
7. jūnijs, 2012
Drukāt

Tievēšana padara īgnu… Uztura speciālistes atbildes LA.LV lasītājiem

Foto-LETAFoto-LETA

Uz portāla LA.LV lasītāju jautājumiem atbild uztura speciāliste Baiba Grīnberga.

 

Šobrīd speciālistei jautājumus uzdot vairs nevar.

 

Kā sev iestāstīt, ka var paēst no dārzeņiem, spēkam varbūt pieķerot maizi vai sieru? Gribu mazliet notievēt, piemēram, ēdu pusdienās tvaicētus dārzeņus. Varu ēst, cik gribu, nejūtos paēdusi! Vai vienīgais veids, kā notievēt būtu pieciest īgnumu, kas ir no nepaēšanas sajūtas?
Rieksti un žāvējumi nepalīdz.

 

Tievēšana nekad nedrīkstētu izraisīt īgnumu! Tādu procesu būs grūti izturēt! Jūs varat ēst pilnīgi visu, taču – ievērojot uzņemto kaloriju skaitu.

Dārzeņos kaloriju ir salīdzinoši maz, tādēļ tos iesaka lietot cilvēkiem, kas vēlas samazināt lieko svaru, taču, kā jau jūs pareizi rakstāt – spēkam ar to būs par maz! Jūs varat ēst gaļu, zivis (vislabāk – grilētā, tvaicētā, vārītā, sautētā veidā vai folijā ceptu), bet bez treknuma un pievienotām taukvielām. Jūs droši drīkstat lietot vājpiena produktus – 0,5% biezpienu, bezpiedevu jogurtus, vājpiena kefīru, liesus (10 – 20%) sierus. Tāpat ar mēru drīkstat ēst rudzu maizi vai, piemēram, pilngraudu kviešu maizi, kā arī griķus, auzas, kukurūzas putraimus.

Saviem pacientiem, stādot ēdienkartes, es izmantoju ļoti plašu produktu klāstu – un tad cilvēks redz, ka tievēt nav nemaz tik grūti! Riekstus un žāvējumus es jums pat neieteiktu lietot, jo riekstos ir ļoti daudz kaloriju (vidēji 600 kcal/100 gramos), bet žāvējumi parasti ir sāļi (sāls audos aiztur ūdeni, rada tūskas un lieko svaru uz ūdens rēķina).

Lai zinātu, cik tieši jums kaloriju nepieciešams, lai veiksmīgi tievētu, man būtu jāzina jūsu svars, augums, vecums, fiziskā aktivitāte. Lai veicas!

 

Ko jūs ieteiktu lietot uzturā locītavu veselības uzlabošanai (tāda sajūta, ka kāja ieklemmējas).

 

Es jums vispirms ieteiktu veikt diagnostiku, lai saprastu, kāda ir vaina locītavās. Ja gadījumā jums ir liekais svars, tas noteikti būtu jāsamazina, lai locītavas netiktu noslogotas. Ir dažādas slimības, kas izraisa locītavu funkciju traucējumus, viena no tām ir podagra. Šīs slimības gadījumā gan ir noteikta, stingra diēta.

Kopumā gan jāsaka, ka uzturā ir jābūt visām nepieciešamajām uzturvielām, lai netrūktu nepieciešamo “izejvielu” locītavu darbības nodrošināšanai, īpaši piedomājot par pilnvērtīgu olbaltumu saturošiem produktiem – liesu gaļu, zivīm, biezpienu, sieru.

 

Kādu diētu ieteiktu pie samazināta svara studentam? Vai medus pieskaitāms pie skābiem, vai sārmainiem, vai neitrāliem produktiem? Cik dienā grami jāpatērē olbaltumvielu, ja etiķetē rakstīts attiecīgais olbaltumvielu, ogļhidrātu… daudzums?

 

Svaru ir ļoti svarīgi palielināt veselīgā veidā – ēdot kalorijām bagātus produktus, bet tajā pašā laikā izvairoties no tādiem produktiem, kas satur augstu holesterīna līmeni, piesātinātos taukus (“sliktos” taukus) un transtaukskābes. Šādi nevēlamie produkti ir sviests, krējums, citi trekni piena produkti, liellopa un vistas tauki, gaļas izstrādājumi – pastētes, desas u.c. Savukārt, tādi produkti kā – rieksti, dažādas augu eļļas, kuras pievieno svaigiem salātiem, dažnedažādas sēklas – linsēklas, sezama sēklas, saulespuķu sēklas, žāvēti augļi, svaigi augļi un to sulas – satur diezgan daudz kaloriju, bet nesatur ne holesterīnu, ne “sliktos” taukus.

Jums ir ļoti svarīgi ēst sabalansēti, tas nozīmē – dienā apēst apmēram tik gramus olbaltumvielu, cik jūs sverat (piemēram, ja svars ir 56 kg, tad 56 gramus olbaltuma), apmēram 60 gramus tauku (pamatā dažādu augu eļļu), vidēji 300 g ogļhidrātu. Lasot produktu etiķetes, jūs varat sarēķināt, cik konkrētais produkts satur šīs uzturvielas. Grāmatnīcās ir nopērkamas noderīgas dažādu produktu uzturvērtību tabulas.
Par medu – dabīgs medus organismā veido sārmainu vidi. Pretstatā tam ir cukurs, kas rada skābu novirzi.

 

Vai/ kā veģetārisms ietekmē seksualitāti?

 

Veģetārisms, cik man zināms, primāri nekādā veidā seksualitāti neietekmē! Ja sievietei šķiet, ka ar veģetāru diētu viņa izskatās un jūtas labāk, sekundāri (psiholoģiski) arī viņas intīmās dzīves kvalitāte uzlabosies!

 

Uz jautājumiem atbildēja uztura speciāliste Baiba Grīnberga.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+