Mobilā versija
-2.2°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
17. aprīlis, 2015
Drukāt

Tik dārgas mašīnas – pirmo reizi (29)

Foto - Karīna MiezājaFoto - Karīna Miezāja

Sākot no jaunās nedēļas, Rīgas ielās izbrauks šogad ražotās “Mercedes Benz Sprinter 316” pilnpiedziņas neatliekamās medicīniskās palīdzības mašīnas. Četrpadsmit par Eiropas Savienības Reģionālā fonda naudu (miljons 700 tūkstošiem eiro) iegādāto mašīnu iepirkuma konkurss, kurā uzvarēja miljonāres Benitas Sadovskas uzņēmums “Domenikss”, noslēdzās pagājušajā gadā, bet tās uz Rīgu tika atvestas pavisam nesen. Par godu šim notikumam Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) kopā ar Veselības ministriju bija sarīkojis informatīvu pasākumu žurnālistiem.

“Šādas mašīnas nekad agrāk Latvijā nav bijušas,” sacīja NMPD priekšnieks Armands Ploriņš un piebilda, ka tās ražotas Vācijā, bet aprīkotas Polijā. Tik lieli, apjomīgi ātrās palīdzības auto, ar durvīm no abām pusēm patiešām Latvijā nav redzēti. Mediķi tajās varēs pārvietoties pilnā augumā, ne vairs saliecoties, kā tas ir vecāka izlaiduma mašīnās. Tieši transportlīdzekļa augstums ir viens no cenas sadārdzinājuma iemesliem, jo, auto pielāgojot prasītajām medicīnas vajadzībām, ir jāmontē jumts. Mašīnā atrodas līdz šim nebijušas ļoti dārgas nestuves – to cena ir ap 10 tūkstošiem eiro, pastāstīja Ploriņš. Tajās pacientu var novietot ne tikai guļus, bet arī sēdus, pussēdus, kā vien nepieciešams. Jauna elektronika, defibrilators un elpināmais aparāts vissmagākajiem gadījumiem, perfuzori medikamentu ievadīšanai, navigācija, dators mediķim, video novērošanas kamera… Lielākā daļa aprīkojuma ir jauna, bet šis tas saglabājies arī no iepriekšējiem gadiem.

Arī privātā iestāde medicīnas sabiedrība “ARS” pērk ātrās palīdzības mašīnas, tiesa, ne tik dārgas – šogad par 80 tūkstošiem eiro iestāde nopirkusi “Volkswagen” markas aprīkotu ātrās palīdzības mašīnu. “Mums ir svarīgs mašīnas dinamiskums, ko liels transportlīdzeklis nespēj nodrošināt. Arī stāvēšana kājās nav galvenais, tāpēc mēs pērkam vidējās klases “Volkswagen”, kas ražoti uz ” Caravelle” un “Transporter” bāzes. Ātrās palīdzības mašīnas ir paredzētas pacientu transportēšanai uz ārstniecības iestādi, tāpēc mēs neaizraujamies ar ļoti dārga aprīkojuma iegādi. Tiesa, daudzās Eiropas valstīs, kur medicīnai atvēlēti septiņi astoņi procenti no iekšzemes kopprodukta un kur strādā veselības apdrošināšanas sistēma, aprīkoti neatliekamās medicīniskās palīdzības transportlīdzekļi maksā ļoti dārgi, jo tur to var atļauties,” atzina “ARS” valdes priekšsēdētājs Māris Andersons.

Arī bijušais NMPD priekšnieka vietnieks, katastrofu medicīnas ilggadējs speciālists un Saeimas deputāts Mārtiņš Šics bija pārsteigts, uzzinot jauno mašīnu cenu. “Astoņdesmit tūkstoši eiro – to vēl varētu saprast, bet 123 tūkstoši – tā ir ļoti augsta cena! Tas ir tāpat kā bada laikā ēst ar zelta karoti no kristāla traukiem. Kaut nauda nākusi no Eiropas fondiem, tomēr tās tēriņi apliecina, ka valstī primārais ir nevis ātrās medicīniskās palīdzības brigāžu mediķu mazo algu paaugstināšana, bet gan šiks – neadekvāti dārgas automašīnas,” sacīja Šics.

Ploriņa kungs gan centās kliedēt aizdomas, vai Latvijai, kuras medicīna ir mūžīgās naudas grūtībās, jāpērk tik dārgas automašīnas. “Mašīnas ir iepirktas atklātā konkursā, un neviens konkursa nolikumu nav apstrīdējis. Varam strīdēties par to, ka esam operatīvajiem transportlīdzekļiem uzlikuši unikālas prasības, taču jāņem vērā, ka ātrās palīdzības mašīnas kļūst arvien dārgākas. Mersedesos ir ļoti jaudīgi dzinēji, to apkope droši vien izmaksās stipri vien dārgāk nekā lietoto auto, bet mašīnas ir augstā līmenī,” secināja Ploriņš.

Savukārt NMPD Rīgas reģiona priekšnieka vietniece ārstnieciskajā darbā Sarmīte Villere, kura arī bija gandarīta par jaunajiem transportlīdzekļiem, tomēr norādīja arī uz skumjo pusi – dienestam trūkst ārstu palīgu, ir diezgan liela medicīnas kadru mainība, darbinieki strādā 60 stundas nedēļā un ir uz izdegšanas robežas. Algas esot nelielas, un, strādājot tikai vienu slodzi, var nopelnīt ļoti maz, tāpēc mediķi parasti darbā ir pusotru slodzi, kas veselībai par labu nenāk.

Pievienot komentāru

Komentāri (29)

  1. 121 400 euro gabalā, ja ņemt vērā to, kā auto ir specializētas 4×4 un ja vel viņu cenā iekļauts aprīkojums, piemērām aprīkotas ar elpošanas aparatūru + LifePak 15 defibrillātoru (kurš ir labs un ĻOTI plaši izmantojams tajā pašā Somijā un maksā ap 20 000 euro gabalā un kalpo ilgāk par pašu auto), tie 121 400 euro ir pat ļoti adekvāta cena.
    Par mediķu algām… Sveiciens no Somijas. Un jā, Villeres kundze bīja mana NMP pasniedzēja Rīgas medicīnas skolā. Cilvēks ar labu humora izjūtu un NMP profi. Sveiciens un daudz veselības viņai 🙂

    • Kā absolūts diletants šajā jautājumā pieļauju ka TĀDĀM mašīnām cena ir adekvāta, bet vai Latvijai vajadzēja tieši TĀDAS mašīnas, ja nav kas ar tām brauc. Varbūt klasi zemāk kā ARS un ietaupīto personālam.

      • Mūsu reģionā (ne Latvijā protams) tiek izmantoti pašlaik divi modeļi, pirmais Mercedes Sprinter un otrais ir WV Transporter. Viņu cenas atšķirība protams ka ir, bet viņa ir salīdzinoši neliela. Pie tam, Mercedes ir lielāks, bet WV mazāks un viņi kaut kā zaudēja savu kvalitāti izturības ziņā (pie mums tieši 4×4 WV Transporter). Pie tam WV iekšā ir ļoti maziņš, it īpaši kad iekšā ieliek to vissu kas nepieciešams tagad pēc ES standartiem.
        Saprotiet Eiropā Ambulances ir standartizēti, ir A,B,C varianti. ARS pērk A (zemako) / B (bāzes), bet NMP dienests B/C, kā viņas var salīdzināt? Katra domāta savam pakalpojumu segmentam, pirmie vadāt nekritiskos pacientus (transports)/vai kā bāzes brigāde, otrie ir reanimācijas auto. ARS tās mašīnas izmanto vairāk poliklīniskiem izsaukumiem un visādu pasākumu med.nodrošinājumam, nevis piemērām katastrofu izsaukumiem kad sākuma pie pacienta vel vajag kaut kā nokļūt un ar pēc tam ar pacientu “jāstrādā” un autiņi tiek ekspluatēti dažos intensitātes režīmos.

  2. Armand,mani tu atceries.Kam šitās dakšas spraust.Čurkam jau tādas bija dažus gadus atpakaļ.Tā kreisā durava tikai sarežģīja vadītāja darbu.Un vēl-tagad azeri iekš BAKY vizināsies ar MB.

  3. Domeniks – tā jau ir atpakaļ industrija.
    Parasti pirkumiem,kuru skaits pārsniedz duci,ir cenu atlaides.
    Sadovska to zina,bet VM nav dzirdējusi.Vai arī izliekas nezinot.Šādu transportu izdevīgāk ņemt līzingā.Kreņķu ar garantiju un apkopi mazāk.
    Interesanti – KNAB jau izrādījusi interesi par šāda veida darījumu? Līdzību ar Mersedes pilsētas transporta pirkumu nesaskata?

  4. ŠOKOLĀDĒ….

  5. S..a dārgas nestuves – pacientu smagāku vienam a/m neiestumt ( it sevišķi ziemā ), augstas. Vecā tipa labākas . Paši autiņi tehnisko atteikumu ziņa ir pilnīgi s..di – lūzt !

  6. Nu tad ko, tātad Ploriņš tomēr izdzīvoja? Samaksāja Beļēvičam un izdzīvoja? Žēl ka Šmits aizgāja pa burbuli.

  7. Jo dārgāks pasūtījums, jo lielāks atbirums.

  8. Ar dārgajām PILNPIEDZIŅAS mašīnām sākam vispirms nodrošināt Rīgu. “Interesanta” loģika. Es savā primitīvajā prātā sāktu ar tādām mašīnām apgādāt lauku rajonus. Nu kaut vai pa vienai uz bijušo rajonu. Mūsu vara atrada necaurbraucamus ceļus Rīgā? Apsveicu! Tā turpiniet. Visās jomās.

  9. ko jūs te varat gudri dir..st!kad pašam vajadzēs to karieti,tad vairs nepļurkstēsi!

  10. Представляю-как эта “полноприводная”игрушка в снегу будет сидеть.
    Медики-накачивайте мускулы-зимой больных на себе таскать 🙁

  11. Cik zinu,Sadauska ir nodoklos paraadaa valstij,bet tas neaptur piedaliities valsts iepirkumos.Vemt gribaas!.

  12. Mums ir krutāk aprīkotas mašīnas, nekā bagātajās valstīs. Tāpēc jau pacientiem naudas nepietiek!

  13. Mēs neesam tik bagāti, lai pirktu lētas mantas. Un veselība jau nu galīgi nemaz nav tā nozare, kur vajadzētu ekonomēt.

  14. Tā jau valsts. To var paslaukt. Nekā jauna.

  15. Privātas iestādes pat mājas aprūpei pilsētai ņem 4×4 . Protams ātrajiem vajag . Un pilnā augumā arī vajadzīga opcija . Par citu loriņu nepieciešamību nezinu . Gan jau noder

  16. Sen jau pelnījuši! Savas un labas! arī mašīnas

  17. padārga izpriecu mašina Atbildēt

    tur tiešam jājautā vai dakterim ko jāstāv kājās(braucot pilnā ātrumā glābjot dzīvibu tas vienalga nav reāli) un kāda mārutka pēc tās nestuves par 10 tūkstošiem? kā teiva ars tad tā mašīna taču domāta slimnieka tramnsportēšanai nevis kā mobila operāciju zāle. tās 2 durvis jau kronis visasm, var redzet ko tur sakrāvuši. izņemot skābekļa balonus neko no tā visa kas salikts 2 durvju skapī visticamāk nekad mūžā nevajadzēs, un nostiprināts tā ka nemaz tik vienkārši laukā nedabūs pat ja ievajadzēsies. maksāja jau gan eiropa , bet par to naudu saprātigi vareja nopirkt 2 reiz vairāk labu un normāli aprīkotu autiņu

    • Ir viena suga, kurai nekad nekas nav labi. Kunkst un pukst, pats no sevis neko nevar.

      • kāds atļaujas apšaubit ka benitai un ” konkursa organizetājukugiem” vajadzeja tik lielu peļņu, jo otkats jau mašīnas cenā ierēķināts

        • Rīgā tas ir normāls darījums. Rīgā ir likums, ka mēnešalgai klāt jāsaņem otra mēnešallga un jāļauj to darīt arī citiem.NORMĀLI, UN VIENREIZ IELĀGOJIET UN NEKUNKSTIET!

    • Tad, kas Tevi vai kādu Tev tuvu cilvēku vedīs ar vecu ķerru vai pietrūks kāda no nosleptajiem loriņiem – mainīsi savas domas. Ja reiz te tādi eksperti – kāpēc nepiedāvājāt savus variantus vai neapstrīdat iepirkumu?

      • dotajā gadijumā neiet Atbildēt

        runa par vecu ķerru, bet par to ka vareja nopirkt 2 reizes vairāk par to pašu naudu jaunas. atiecigi lielāka varbutiba ka būs vispār ar ko vest citādi šobrīd var 3x nomirt kamer sagaida ātros, vienmer nav brīvu mašīnu

    • Sākumā es naivi ticēju, ka veselības ministrs apkaro agrāko, laikam Mamedovam piederošo biznesu tādēļ, lai rūpētos par valsts mantu un pacientiem. Šīs mašīnu cenas man tomēr norāva rozā brilles. :((

  18. Vispār tā salīdzināt nevar,salīdzināt var ar analogām mašīnām.Vai Rīgā vajag pilnpiedziņas mašīnas?Tad jau laukos vajag tankus.

  19. Cik sapratu, veselības ministram tā arī neizdevās tikt galā ar RD “biznesi”?

    • No 29.aprīļa visā Latvijā NMPD pakalpojumu sniegs ar savām mašīnām. Libekai laikam cerība, ka pašai vai tuviniekiem nekad nenāksies izmantot neatliekamās palīdzības dienesta ārstu palīdzību. Kad miljonus pārmaksā Mamedovam, laikam ir labāk. kauns par tādu “‘zurnālisti”.

Draugiem Facebook Twitter Google+