Foto – Karīna Miezāja

Tik dārgas mašīnas – pirmo reizi 29

Sākot no jaunās nedēļas, Rīgas ielās izbrauks šogad ražotās “Mercedes Benz Sprinter 316” pilnpiedziņas neatliekamās medicīniskās palīdzības mašīnas. Četrpadsmit par Eiropas Savienības Reģionālā fonda naudu (miljons 700 tūkstošiem eiro) iegādāto mašīnu iepirkuma konkurss, kurā uzvarēja miljonāres Benitas Sadovskas uzņēmums “Domenikss”, noslēdzās pagājušajā gadā, bet tās uz Rīgu tika atvestas pavisam nesen. Par godu šim notikumam Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) kopā ar Veselības ministriju bija sarīkojis informatīvu pasākumu žurnālistiem.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Lasīt citas ziņas

“Šādas mašīnas nekad agrāk Latvijā nav bijušas,” sacīja NMPD priekšnieks Armands Ploriņš un piebilda, ka tās ražotas Vācijā, bet aprīkotas Polijā. Tik lieli, apjomīgi ātrās palīdzības auto, ar durvīm no abām pusēm patiešām Latvijā nav redzēti. Mediķi tajās varēs pārvietoties pilnā augumā, ne vairs saliecoties, kā tas ir vecāka izlaiduma mašīnās. Tieši transportlīdzekļa augstums ir viens no cenas sadārdzinājuma iemesliem, jo, auto pielāgojot prasītajām medicīnas vajadzībām, ir jāmontē jumts. Mašīnā atrodas līdz šim nebijušas ļoti dārgas nestuves – to cena ir ap 10 tūkstošiem eiro, pastāstīja Ploriņš. Tajās pacientu var novietot ne tikai guļus, bet arī sēdus, pussēdus, kā vien nepieciešams. Jauna elektronika, defibrilators un elpināmais aparāts vissmagākajiem gadījumiem, perfuzori medikamentu ievadīšanai, navigācija, dators mediķim, video novērošanas kamera… Lielākā daļa aprīkojuma ir jauna, bet šis tas saglabājies arī no iepriekšējiem gadiem.

Arī privātā iestāde medicīnas sabiedrība “ARS” pērk ātrās palīdzības mašīnas, tiesa, ne tik dārgas – šogad par 80 tūkstošiem eiro iestāde nopirkusi “Volkswagen” markas aprīkotu ātrās palīdzības mašīnu. “Mums ir svarīgs mašīnas dinamiskums, ko liels transportlīdzeklis nespēj nodrošināt. Arī stāvēšana kājās nav galvenais, tāpēc mēs pērkam vidējās klases “Volkswagen”, kas ražoti uz ” Caravelle” un “Transporter” bāzes. Ātrās palīdzības mašīnas ir paredzētas pacientu transportēšanai uz ārstniecības iestādi, tāpēc mēs neaizraujamies ar ļoti dārga aprīkojuma iegādi. Tiesa, daudzās Eiropas valstīs, kur medicīnai atvēlēti septiņi astoņi procenti no iekšzemes kopprodukta un kur strādā veselības apdrošināšanas sistēma, aprīkoti neatliekamās medicīniskās palīdzības transportlīdzekļi maksā ļoti dārgi, jo tur to var atļauties,” atzina “ARS” valdes priekšsēdētājs Māris Andersons.

CITI ŠOBRĪD LASA

Arī bijušais NMPD priekšnieka vietnieks, katastrofu medicīnas ilggadējs speciālists un Saeimas deputāts Mārtiņš Šics bija pārsteigts, uzzinot jauno mašīnu cenu. “Astoņdesmit tūkstoši eiro – to vēl varētu saprast, bet 123 tūkstoši – tā ir ļoti augsta cena! Tas ir tāpat kā bada laikā ēst ar zelta karoti no kristāla traukiem. Kaut nauda nākusi no Eiropas fondiem, tomēr tās tēriņi apliecina, ka valstī primārais ir nevis ātrās medicīniskās palīdzības brigāžu mediķu mazo algu paaugstināšana, bet gan šiks – neadekvāti dārgas automašīnas,” sacīja Šics.

Ploriņa kungs gan centās kliedēt aizdomas, vai Latvijai, kuras medicīna ir mūžīgās naudas grūtībās, jāpērk tik dārgas automašīnas. “Mašīnas ir iepirktas atklātā konkursā, un neviens konkursa nolikumu nav apstrīdējis. Varam strīdēties par to, ka esam operatīvajiem transportlīdzekļiem uzlikuši unikālas prasības, taču jāņem vērā, ka ātrās palīdzības mašīnas kļūst arvien dārgākas. Mersedesos ir ļoti jaudīgi dzinēji, to apkope droši vien izmaksās stipri vien dārgāk nekā lietoto auto, bet mašīnas ir augstā līmenī,” secināja Ploriņš.

Savukārt NMPD Rīgas reģiona priekšnieka vietniece ārstnieciskajā darbā Sarmīte Villere, kura arī bija gandarīta par jaunajiem transportlīdzekļiem, tomēr norādīja arī uz skumjo pusi – dienestam trūkst ārstu palīgu, ir diezgan liela medicīnas kadru mainība, darbinieki strādā 60 stundas nedēļā un ir uz izdegšanas robežas. Algas esot nelielas, un, strādājot tikai vienu slodzi, var nopelnīt ļoti maz, tāpēc mediķi parasti darbā ir pusotru slodzi, kas veselībai par labu nenāk.