Foto – LETA

Gunārs Nāgels: Autovadītājiem jāatceras, ka gāzes pedālis var kļūt arī par nāves pedāli 5

Ja gāze grīdā taisās atgriezties Latvijas politikā, tad tomēr ir mēģinājums samazināt gāzi grīdā uz Latvijas autoceļiem.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Latvieši ir spējīgi izrādīt lielu disciplinētību – piemēram, dziedāšana korī, – bet, piesēžoties pie automašīnas stūres, zūd paškontrole un mēra sajūta.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) ir izteikusi vēlmi sodīt arī tos autovadītājus, kas atļauto braukšanas ātrumu pārsniedz par 10 km/h. Līdz šim ir bijis Ls 10 sods par ātruma pārsniegšanu līdz 20 kilometriem stundā apdzīvotā vietā, bet ārpus tās – uz šosejām – pieci lati. Un bieži nekāds sods, ja pārsniedz atļauto ātrumu tikai par 10 km/h.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šis apsveicamais solis izraisīja tādus virsrakstus kā: “Autovadītājus grib sodīt arī par niecīgu atļautā ātruma pārsniegšanu”. Man jāsecina – tāpat kā nevēlēšanās Latvijā lietot drošības siksnas mašīnā, šī pretkampaņa ir pa daļai izskaidrojama ar fizikas un bioloģijas faktu nezināšanu.

Vai šis niecīgais pārkāpums ir patiešām tik niecīgs? Kādas varētu būt sekas? Protams, bez tā, ka mums jau ir ieaudzināta tendence niecīgi zagt, bišķiņ pamelot, mazliet šmaukties – gan ikdienas dzīvē, gan biznesā, gan celtniecībā… Bet dažreiz tieši šis niecīgais, bišķiņ, mazlietiņ ir tas, kas nosaka robežu starp dzīvību un nāvi.

Austrālijas pavalsts Viktorija jau sen izcēlās pasaules mērogā ar kampaņu par ceļu satiksmes drošību. Kā pirmā valsts pasaulē tā jau 1970. gadā ieviesa obligāto drošības jostu lietošanu, tādā veidā redzami samazinot autoavārijās izraisītos nāves gadījumus. Šai kampaņai bija divas daļas: sodi par jostu nelietošanu un turpinoša izglītības kampaņa, skaidri parādot jostu neizmantošanas sekas.

Kampaņas “Samazini par 5” (“Wipe off 5”) ietvaros tiek visādi demonstrēts, ka pat 5 km/h ātruma atšķirība var būt liktenīga. Piemēram, apdzīvotā vietā risks iekļaut avārijā, kurā ir cietušie, dubultojas ar katriem 5 km/h, ar ko pārsniedz 60 km/h.

ASV pētījumi rāda, ka, ietriecoties gājējā ar 32 km/h ātrumu, apmēram 5% gadījumos cilvēks nomirs. Ja ātrums ir lielāks, pieaug arī nāves varbūtība: 48 km/h – 40%, 64 km/h – 80% un 80 km/h – gandrīz 100% (“neapaļie” ātrumi ir tādēļ, ka ASV mēra jūdzēs un tie iznāktu 20, 30, 40 un 50 jūdzes stundā).

Es ceru, ka neīstenosies cita virsraksta pareģojums: “Ieviešot jaunos naudas sodus, jāmaksā būtu gandrīz visiem autobraucējiem,” – jo naudas sodu ieviešanas mērķis ir – mainīt cilvēku attieksmi.

Reklāma
Reklāma

Visi gājēji jutīsies drošāk, ja autovadītāji atcerēsies, ka gāzes pedālis var kļūt arī par nāves pedāli.

Būsim uzmanīgāki un iecietīgāki!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.