AFP/LETA

Kāpēc sabruka Morandi tilts? 9

Pēc otrdien notikušās traģēdijas, kad Dženovā sabruka daļa no autostrādes tilta, dzīvību zaudējot vismaz 42 cilvēkiem, Itālijas iedzīvotāji sēro par bojāgājušajiem un pauž neizpratni un dusmas, kā tik svarīga būve varēja vienkārši sabrukt.

Reklāma
Reklāma

Tas bija kā šausmu filmā

“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 104
Lasīt citas ziņas

Sabrūkot tiltam, no 45 metru augstuma nokrita vairāki desmiti automobiļu, kurus saplacināja krītošās tilta konstrukcijas un betona atlūzas, tāpēc braucējiem bija niecīgas cerības izdzīvot. Kādā automobilī atrasta ģimene: tēvs, māte un viņu septiņus gadus vecais dēls. Simtiem glābēju un ugunsdzēsēju ar kravas pacēlājiem, alpīnistu aprīkojumu un dienesta suņiem vakar turpināja apsekot katastrofas vietu, taču atrada tikai divus ievainotos, kas ar helikopteriem nogādāti slimnīcā. No katastrofas vietas evakuēti aptuveni 440 cilvēki, jo ir bažas, ka varētu sabrukt vēl kādi tilta posmi. Kā raksta Itālijas mediji, brīnumainā veidā izglābties izdevies amatieru futbola komandas vārtsargam, 33 gadus vecajam Dāvidam Kapello, kura automobilis, tiltam grūstot, kritis aptuveni 30 metrus, taču aizķēries spraugā starp tilta balstiem. “Es spēju izrāpties ārā un joprojām nesaprotu, kā mans auto netika saspiests. Tas bija kā šausmu filmā.” 43 gadus vecā ārste Valentīna Galbusera intervijā avīzē “La Stampa” stāsta: “Es izvairījos no kritiena tikai par pāris sekundēm, jo tilta daļa sabruka pārdesmit metrus man priekšā. Es jutu, ka tilts šūpojas, un metos laukā no automobiļa.” Kāds kravas auto vadītājs paguva apturēt savu spēkratu tikai pāris metru no iegruvuma.

Vai tika ignorēti drošības noteikumi?

Morandi tilts, kas nosaukts tā projektētāja Rikardo Morandi vārdā, tika pabeigts 1967. gadā un vairākkārt remontēts pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados. Pēdējais tilta remonts veikts 2016. gadā. 1,2 kilometrus garais tilts, no kura iebruka gandrīz divsimt metrus garš posms, iet pāri Polseveras upei, vairākām dzelzceļa līnijām un namu rindām. Gadā pār tiltu brauc aptuveni 25 miljoni automašīnu, tāpēc 2011. gadā veiktajā apsekojumā bija atzīts, ka tā tehniskais stāvoklis ir slikts. Tilts atrodas uz maksas ceļa A10, kur ir intensīva kravas auto plūsma starp vietējām ostām. Autostrāde savieno Itālijas ziemeļus ar Francijas Vidusjūras piekrasti, un pēdējās dienās pa to bija īpaši blīva satiksme, daudziem itāliešiem dodoties brīvdienās sakarā ar reliģiskajiem svētkiem. Katastrofas iemesls vēl nav noskaidrots, taču izteikta prasība atkāpties tilta operatorfirmas “Autostrade per L’Italia” vadītājiem. Itālijas transporta ministrs Danilo Toninelli paziņojis, ka firmas vadība nav izpildījusi līguma noteikumus, kas paredz tilta regulāru tehnisko apkopi. Firmas vadība atrunājas, ka tilta tehniskā pārraudzība esot veikta reizi ceturksnī, kā to paredz likums. Dženovas prokuratūra sākusi izmeklēšanu par iespējamu cilvēku nogalināšanu neuzmanības dēļ. Galvenais prokurors vainojis “cilvēcisko kļūdu”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Itālijas iekšlietu ministrs Mateo Salvini solījis, ka “neviens, kas vainojams šajā nelaimē, neizbēgs no soda”. Salvīni arī sūrojās par Eiropas Savienības budžeta disciplīnas noteikumiem, kas liedzot Itālijai investēt infrastruktūras uzlabošanā.

Premjerministrs Džuzepe Konte paziņojis, ka “mēs nedrīkstam pieļaut šādas traģēdijas atkārtošanos”, un devis rīkojumu pārbaudīt visus infrastruktūras objektus valstī.

Piecos gados sabrūk pieci tilti

Itālijas mediji atzīmē, ka tilts Dženovā bija piektais, kas valstī sabrucis pēdējos piecos gados. Publicēta virkne ziņojumu un komentāru, kuros apšaubīta Morandi tilta celtniecības kvalitāte un tā ilgtspēja. Daži eksperti atzīmē, ka sešdesmitajos gados valstī darbojās spēcīgi mafijas grupējumi, kas pārraudzīja celtniecības pasūtījumus. Mafijas kontrolēti uzņēmumi nereti piegādāja mazāk cementa, nekā vajadzīgs, vājinot būvkonstrukciju stiprību. 2012. gada decembrī Dženovas pilsētas domē tika apspriests tilta tehniskais stāvoklis. Vietējo uzņēmēju konfederācijas pārstāvis brīdināja, ka Morandi tilts “var sabrukt desmit gados”. 2016. gadā inženieris Antonio ­Brencičs­ brīdināja par “kļūdām tilta būvē” un ieteica celt jaunu tiltu, jo vecā tilta uzturēšana kļūst pārāk dārga. Taču nesen tīmekļa vietnē, kas saistīta ar valdošās koalīcijas partiju “Pieczvaigžņu kustība”, tika apspriests infrastruktūras stāvoklis Dženovas apkaimē un noliegts, ka Morandi tilts būtu apdraudēts, raksta avīze “Il Messagero”. “Itāliešiem ir tiesības uz modernu un efektīvu infrastruktūru, kas ir droša viņu ikdienas dzīvē,” paziņojis Itālijas prezidents Serdžo Matarella.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.