Ekonomika
Bizness

Tirgotāji pesimistiski, ražotājiem noskaņojums uzlabojas 0

Foto – Ieva Lūka/LETA

Šobrīd Latvijā visoptimistiskāk noskaņoti ir ražotāji, bet tirgotāji ir vispesimistiskākie. Optimistiski jūtas lielie, eksportējošie uzņēmumi ar ārvalstu kapitālu. Vispesimistiskāk noskaņoti ir mazi un uz vietējo tirgu vērstie, liecina jaunākais “Citadeles Index” pētījums.

“”Brexit” un ASV prezidenta vēlēšanas nav būtiski ietekmējušas Latvijas uzņēmēju noskaņojumu,” atzīst “Citadeles” ekonomists Mārtiņš Āboliņš. “Latvijas uzņēmumu noskaņojums jau kopš 2014. gada puses ir vairāk negatīvs nekā pozitīvs. Visticamāk, uzņēmēji savos nākotnes plānos ir kļuvuši piesardzīgāki, meklē arī veidus, kā potenciālos riskus minimizēt.”

 

Pesimisms un sevis kritika – nacionālās īpatnības

Augsto tehnoloģiju uzņēmuma “HansaMatrix” valdes priekšsēdētājs Ilmārs Osmanis, kurš Latvijā zināms kā dronu un rūteru ražotājs, komentējot “Citadeles Index” rādītāju, neslēpa, ka Latvijas cilvēki, uzņēmēji tostarp, pārspīlē ar sevis kritizēšanu un nenovērtēšanu. “Laimes un pesimisma sajūta bieži vien ir iekšēja. Tirgus nav tas, kas rada emocijas. Emocijas uzņēmējs rada sev pats. Ja investori atzīst, ka Latvijā ir pārāk maz optimistisko uzņēmēju, tas nav saistīts ar sliktu uzņēmējdarbības vidi. Tā mums ir laba. Mēs paši sevi nenovērtējam, un tas mums traucē strādāt.”

Kā piemēru viņš minēja savu pieredzi Amerikā, Silīcija ielejā, kur uzņēmums aizsācis vairākus tehnoloģiju projektus jaunu produktu izstrādei. “Varu pateikt droši, Silīcija ielejā nav ne par kapeiku ģeniālāki cilvēki kā Latvijā. Arī slavenu universitāšu beidzēji, zinātņu doktori nav ne par kapeiku gudrāki par mūsu pašu cilvēkiem. Tas ir stereotips, ka visa īstā dzīvē notiek tikai tur. Tur tāpat ir ļoti daudz neveiksmju, par kurām neuzzinām. Tur ir ļoti daudz tehnoloģiju cilvēku, kuri blefo par to, ko dara. Latvijā uzņēmējiem ir bail pateikt par sevi pārāk daudz laba, mēs visu gribam varēt garantēti. Ja gribam kaut ko sasniegt, vajag katru dienu spert mazus solīšus lielā mērķa virzienā un agri vai vēlu tur nonāksim. Viss, ko var izdarīt, ir tagad un šobrīd.”

Iespējamos apgrūtinājumus biznesam, kas varētu būt saistīti ar politiskajiem procesiem ASV vai Lielbritānijā, uzņēmējs neredz. “ASV mūsu produkcija ir vajadzīga, viņiem ir liels patēriņš un vajadzības, bet vājas iespējas pašiem ko saražot.”

 

Mazajiem uzņēmumiem trūkst apgrozāmo līdzekļu

Savukārt mazā uzņēmēja, grezno bērnu apģērbu zīmola “Lazy Francis” īpašniece un dizainere Olga Krūze no politiskajām pārmaiņām ASV un Anglijā izjutusi gan pozitīvu, gan negatīvu ietekmi. Viņai ir veikali Rīgā un Londonā, kā arī produkcija realizēta ASV. “Pēc Trampa ievēlēšanas klienti Ņujorkā neslēpa, ka viņiem patīk mana produkcija, bet bail slēgt līgumus, jo valda neziņa par jauniem muitas ierobežojumiem vai nodokļiem, kas būtiski sadārdzinās produkciju no Eiropas.”

Savukārt pirms pusgada, tieši “Brexit” laikā, O. Krūze meklēja telpas veikalam Londonā. Vēl pirms “Brexit” uzņēmēja bija spiesta atteikties no noskatītajām telpām, jo tās bija pārāk dārgas, bet nākamajā dienā pēc vēlēšanām zvanīja aģente un piedāvāja šīs pašas telpas lētāk un ar minimālo depozītu.

“Es nepiekrītu uzskatam, ka Latvijā nav pirktspējas. Situācija visos tirgos ir līdzīga – ir cilvēki, kas pelna, un ir cilvēki, kas ir nabagi. Jautājums ir par produktu, kuru piedāvā un par kādu cenu. Vislielākā problēma mazajiem uzņēmumiem Latvijā ir kreditēšanas iespējas. Es neticu, ka es kā mazs uzņēmums Latvijā varu dabūt 50 tūkstošus eiro kredītu bez ķīlas, kas man nav liela nauda. Tā man pašlaik nodrošinātu apmēram četru mēnešu ražošanu. Trīs bankas Latvijā man šādu kredītu bez ķīlas atteica, bet Anglijā, tikai pamatojoties uz manu kredīta vēsturi, šādu kredītu izsniedza četru dienu laikā,” norādīja O. Krūze.

 

Lorem ipsum2
FOTO: Leta2

LA.lv